• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zeventiende Karmapa roept op tot harmonie tussen religies

Zeventiende Karmapa roept op tot harmonie tussen religies

11 september 2013 door de redactie

De zeventiende Karmapa heeft op het internationale boeddhistisch congres in Dehli, India, georganiseerd door de  International Buddhist Confederation, in zijn openingstoespraak opgeroepen tot eenheid en harmonie tussen boeddhisten wereldwijd en met andere religies.  Aan het congres nemen 250 gemachtigden uit 39 verschillende landen deel.

Gyalwang Karmapa: ‘De leer van de Boeddha is als een gouden wiel dat de Boeddha ons heeft gegeven. Als wij onszelf zien als mensen van verschillende geslachten, verschillende tradities en verschillende facties en niet samenkomen, dan zal dit wiel verdwijnen. Het is belangrijker dan ooit tevoren hebben dat wij in harmonie met elkaar leven en dezelfde uniforme inzet hebben.’

Boeddhistisch congres DehliDe Karmapa stak ook de Tibetanen een hart onder de riem. ‘In de afgelopen decennia is ook de boeddhistische leer in Tibet geconfronteerd met grote problemen. Maar de mensen daar staan er niet alleen voor. Onder leiding van de Dalai Lama en veel vrienden van de Tibetaanse traditie en grote lama’s is het toch mogelijk gebleken Tibet moed te geven. Dus om deze reden, hoewel wij Tibetanen moeilijkheden hebben als nooit tevoren, houden we nog steeds standvastig hoop en koesteren we onze aspiraties. De belangrijkste factor is- je zou ze de zegeningen van de Boeddha kunnen noemen, of de kracht van de dharma. In ieder geval hebben veel mensen daar moed aan kunnen ontlenen.’

De Karmapa: ‘In recente tijden, zoals we hebben gezien, zijn er godsdienstige conflicten tussen boeddhisten en beoefenaars van godsdiensten geweest. Doch ik denk dat, als dergelijke conflicten voorkomen en we kunnen beschikken over een authentieke praktijk van boeddhistische wijsheid en mededogen, we veel van deze conflicten kunnen oplossen en voorkomen.’ De Karmapa zei dat zijn voornaamste reden om naar Dehli af te reizen en het congres bij te wonen was om een verbinding aan te gaan met de grote meesters die zijn gekomen uit vele verschillende boeddhistische landen en tradities.

De conferentie opende met een videoboodschap van secretaris-generaal Ban Ki-moon van de Verenigde Naties, die de vergadering bedankte voor haar inzet om een betere wereld tot stand te brengen. Er waren ook videoboodschappen van de Dalai Lama en Daw Aung San Suu Kyi, alsmede van het Vaticaan. Er waren ook steunverklaringen van leiders van boeddhistische orden in Vietnam, Sri Lanka, Cambodja, China en Mongolië

De Karmapa ging in zijn welkomstspeech ook in op de recente bomaanslagen op de boeddhistische tempel in Bodhgaya. ‘Wat er gebeurde is dat onmiddellijk na deze aanslagen men op zoek ging naar een dader. Sommigen meenden dat het alleen moslims konden zijn. Maar was er een reden voor die beschuldiging, absoluut niet. Dat komt voort uit een verkeerde manier van denken. Het is dan wij tegen zij. Dat is een verkeerde manier van denken.’

De Karmapa riep de conferentie op tot interreligieuze harmonie en eenheid. ‘In deze wereld is er  geen verschil tussen rijk en arm, en er is geen verschil tussen religies. Allen zijn even waardevol en allemaal even belangrijk. In mijn woonruimte heb ik de beschikking over alle teksten van wereldreligies. Ik heb een Koran, ik heb een Bijbel enzovoort, en ik heb ze niet alleen voor de sier. Ze geven mij het gevoel dat andere religies zeer nabij zijn.’

Bron officiële site van de Karmapa

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: conflicten, congres, Dehli, harmonie, Karmapa, religies

Lees ook:

  1. Chinese boeddhisten willen eenheid met Tibetaanse collega’s
  2. Gezicht en stem van het moderne Tibetaans boeddhisme bezoekt Europa
  3. ‘Boeddhisme staat voor gelijke behandeling van iedereen’
  4. Amerikaans Congres telt drie boeddhisten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.