In het noorden van Frankrijk is een groep jongvolwassenen bij elkaar gekomen om een afdeling geëngageerd boeddhisme op te richten. In een blog met de naam CCFD-Terre Solidaire verscheen op 3 augustus een artikel over het verblijf van deze mensen in Thailand, in een onderkomen van de ‘Spirit in education movement’.
Tijdens die retraite arriveerde Sulak Sivaraksa om de deelnemers in een twee uur durende toespraak zijn kant van het boeddhistische verhaal te laten horen.
Sivaraksa behoort tot die hele kleine sectie (3) van de Thaise intellectuelen-bovenlaag die zich nooit heeft kunnen verlagen tot de status van leerling van welke moniaal-leraar dan ook. Hij bewondert van tijd tot tijd deze of gene maatschappelijk actief zijnde monnik, maar wendt zich dan ook weer snel teleurgesteld af: wéér niet perfect. Zou hij nog geleefd hebben, hij zou Boeddha verwijten maken.
Op 10 augustus overleed op 85-jarige leeftijd Somdej Phra Buddhacharn. Hij was tot zijn terugtreden abt over de Thaise Wat Saket Ratcha Wora Maha Wihan, kortweg Wat Sakeet, letterlijk vertaald ‘de gouden berg’. Somdej Phra Buddhacharn stond ook bekend als Somdej Kiew. Hij was een van de leden van de opperste monniksraad van Thailand, oorspronkelijk aangesteld over de oostelijke provincies grenzend aan Laos. Somdej Phra Buddhacharn overleed aan een bloedvergiftiging. Hij was later, zoals zijn opvolger inmiddels ook is, de stand-in voor de hoofd-abt over de Thaise monialen-sangha.
Elf dagen later benoemde de opperste monniksraad een opvolger, Somdej Phra Maha Ratcha-mángkh-latsján, abt over Wat Paknam Phasi Charun. Hij wordt, zoals gezegd, voorzitter over het monastic panel.
De nu aangestelde heeft posten bekleed in Philadelphia, Japan en Nieuw-Zeeland. In de eerstgenoemde plaats is hij de initiatiefnemer geweest voor de bouw van Wat Mongkhon Thepmuni, genoemd naar de meditatie-onderwijzer, Phra Mongkhol Thepmuni, die in Wat Paknam geleefd heeft, en die de oprichter is geweest van de Dhammakaya-meditatielijn.
Deze Dhammakaya-praktijk is in tweeën uiteengevallen, en het grootste overblijfsel van de twee leeft vandaag voort onder een andere abt, en een gewijzigde dharma-opvatting. Deze op massabijeenkomsten gefixeerde lijn timmert zeer aan de weg, en heeft de naam van Phra Mongkhol Thepmuni hoog in het vaandel.
De oorspronkelijke lijn van Phra Mongkhol Thepmuni bestaat nog, en wordt nog gepropageerd, maar zonder luidruchtig aan de weg te timmeren.
Bron Buddha Dhamma