• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geboorteplaats van de Boeddha wordt themapark

Geboorteplaats van de Boeddha wordt themapark

27 augustus 2013 door de redactie

De kleine stad Lumbine in Nepal staat bekend als het boeddhistisch Mekka. Het is de geboorteplaats van de historische Boeddha. Pelgrims uit vele landen bezoeken jaarlijks deze voor boeddhisten bijzondere plek. Lumbine ligt in de vlakte van Terai, een natuurlijk en grillig gebied, op de grens van Nepal en India. De pelgrims en toeristen waarderen de rust in het gebied, alleen een kleine witte tempel gaf tot voor kort blijk van de bijzondere spirituele betekenis van de plaats.

Projectontwikkelaars gaan die relatieve rust wreed verstoren. Ze hebben Lumbine ontdekt als een potentiële goudmijn en hebben plannen ontwikkeld om van deze plek het Disneyland van de boeddhistische wereld te maken. Het idee is niet nieuw, de wereldfederatie van boeddhisten, de Verenigde Naties en niet te vergeten talrijke Nepalese organisaties zagen de geboorteplaats van de Boeddha als een bron (van inkomsten) die het waard was om verder te ‘ontwikkelen’.

Secretaris-generaal U Thant, zelf een boeddhist, bezocht het gebied in 1967. Drie jaar later werd door de VN het internationaal comité voor de ontwikkeling van Lumbini opgericht. Met toestemming en goedkeuring van plaatselijk autoriteiten. Vijf jaar later ontwikkelde de Japanse architect Kenzō Tange het Vrede Park-project nabij de tempel. Een deel van dat plan is nu gerealiseerd. In het verder dorre landschap, waar het ook vreselijk heet kan worden. Nog geen vierhonderd meter van de tempel is een in rode steen opgetrokken museum in de Bauhausstijl (met zwembad) gerealiseerd. En dat is niet het enige bouwwerk. Over een recht kanaal zijn rode bakstenen bruggetjes gebouwd. Dat kanaal speelt een belangrijke rol. Niet alleen in de toevoer van water, het is ook de scheidslijn tussen theravada en mahayana.

Door de betrokkenheid van de VN zijn boeddhistische landen met hun eigen tradities in het gebied aan de slag gegaan. Aan de ene kant van het kanaal hebben de landen waar voornamelijk het theravadaboeddhisme wordt beoefend – zoals Birma, Cambodja, Laos, Sri Lanka en Thailand – tempels gebouwd. Of zijn van plan dat te doen.  De andere kant is gereserveerd voor de landen waar het Mahayanaboeddhisme wordt gepraktiseerd, zoals China, Japan, Korea en Mongolië. Het ooit zo rustige en natuurlijke landschap wordt gedomineerd door een allegaartje van stijlen en veel replica’s van beroemde gebouwen. Bijvoorbeeld Birma heeft een betonnen Shwedagon Pagode in het gebied neergezet en China een kleine versie van de verboden stad. En het wordt nog erger, omdat slechts twaalf van de geplande tweeënveertig gebouwen uit de grond zijn gestampt. Geldgebrek bij de deelnemende landen speelt een rol bij die vertraging.

Maar er zijn ook Dagoberts Ducks, die op een dollar meer of minder niet hoeven te kijken. Een van de belangrijkste projectontwikkelaars voor dat gebied is de baas van de APECF, een uitwisselingsorganisatie van landen in Azië en de Stille Oceaan, Linus Xiao Wunan, boeddhist en communist. In het gebied wil hij de ‘stad van de vrede’ bouwen, met een hoge toren genaamd ‘Lumbini Cloud’. De organisatie heeft al grond aangekocht. In de toren komen, tot op een hoogte van honderden meter, tempels, winkels, een restaurant en gebedsruimtes. Voor de ontwikkeling wordt samengewerkt met Global VTP in Londen, een groep die themaparken ontwikkelt. De kosten van het project: drie miljard dollar.

Er zijn vermoedens dat China op die manier probeert haar invloed in Nepal nog meer te vergroten. China heeft al plannen om in Nepal een internationale luchthaven –compleet met restaurants en hotels- te bouwen met landingsrechten voor Chinese luchtvaartmaatschappijen die de te verwachten enorme stroom toeristen gaan vervoeren.

De meerderheid van de bevolking van Nepal  (81,3%) belijdt het hindoeïsme. De grondwet bepaalt dat Nepal een hindoekoninkrijk is, maar het hindoeïsme is niet ingesteld als staatsgodsdienst. Slechts negen procent van de bevolking is boeddhist.  Daarnaast hangt 4,4% van de bevolking de islam aan en 3,1% is aanhanger van het inheemse kirant-geloof. Op 19 mei 2006 verklaarde het Huis van Afgevaardigden dat Nepal een seculier land is, ook al bleef het wel het enige officiële hindoe-land in de wereld.

BRON bdn

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: Boeddha, geboorteplaats, Nepal, themapark, toeristen, VN

Lees ook:

  1. Lumbini – geboorteplaats historische Boeddha trekt steeds meer toeristen
  2. Britse Hoge Commissaris neemt het op voor toerist met Boeddha-kop op arm
  3. Boeddhistisch Bhutan niet zo gelukkig op 97e plaats in de World Happiness Index
  4. Gestolen boeddhabeeld terug naar Nepal

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Anne zegt

    27 augustus 2013 om 17:03

    Of je er nu in stilte op bedevaart kan of dat het een disneystyle park gaat worden. Het heeft beide niets te maken met enige leer van de Boeddha lijkt me. Het enige dat het beide dient is de menselijke behoefte aan heldenverering.

  2. Joop Ha Hoek zegt

    27 augustus 2013 om 19:35

    Ook in een draaimolen kan je mediteren.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus
    • Geen dood geen vrees (56) – Hoe kunnen we diep in onze doodsangst kijken?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens