• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Foodwatch – ‘Action, Amazon, Bol en Lidl overtreden reclamecode met kinder-paaseieren’

Foodwatch – ‘Action, Amazon, Bol en Lidl overtreden reclamecode met kinder-paaseieren’

4 april 2023 door de redactie

Action, Amazon, Bol en Lidl moeten zich op 11 mei verantwoorden bij de Reclame Code Commissie naar aanleiding van klachten van voedselwaakhond Foodwatch. Op diverse chocolade verrassingseieren en gevulde chocolade-eitjes staan de bekende kinderidolen Paw Patrol, Minions, Baby Shark en LOL Surprise!, terwijl de reclamecode voorschrijft dat dit soort kindermarketing niet mag. Naast genoemde winkels staan ook snoepfabrikanten MonDésir en Zàini uit Italië in de beklaagdenbank van het reclame-orgaan.

Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch: “Het is bizar dat winkels als Action en Lidl en webshops als Amazon en Bol.com nog altijd de fout in gaan. Bekende kinderidolen mogen al ruim twee jaar helemaal niet meer op verpakkingen van ongezond voedsel en snoep staan. De bedrijven weten goed dat ze hiermee fout zitten, maar vanwege de manier waarop we in Nederland het verbod op kindermarketing hebben geregeld weten ze dat er amper consequenties zijn.”

Het plaatsen van zogenaamde licenced media characters op voedingsmiddelen mag niet meer sinds juli 2020. Toch gebruiken producenten nog altijd idolen om de aandacht van jonge kinderen te trekken. De voedselwaakhond heeft bij de Reclame Code Commissie geëist dat de winkels en voedselproducenten stoppen met het overtreden van de regels. Foodwatch heeft vanwege de Paas-periode gevraagd om de klachtenzaken met urgentie te behandelen. Helaas is dat niet gelukt, waardoor de producenten willens en wetens hun verboden marketing gedurende de paasdagen aan kunnen bieden.

Vooral opvallend is dat in winkels en in de folder van Lidl chocolade-verrassingseieren zijn aangetroffen met daarop Paw Patrol en Minions. De supermarkt heeft begin dit jaar aangegeven in haar ‘Inkoopbeleid bewuste voeding’ dat Lidl eigenhandig alle kindermarketing verbiedt op “algemeen ongezonde producten”. In het document staat: “Voor deze levensmiddelen is bij Lidl absoluut geen marketing voor kinderen toegestaan: Chocolade- en suikerwaren, energierepen, zoete desserts, taarten, koekjes, gebak en andere zoetwaren, sappen, consumptie-ijs”.

Lidl maakt ook een voorbehoud: “Kerstmis, Pasen, Sinterklaas en Halloween zijn speciale gelegenheden in het leven van een kind en zijn dus geen weerspiegeling van de dagelijkse consumptiegedrag. Vandaar dat we voor deze gelegenheden een uitzondering maken.” Foodwatch meent dat het eigenhandig instellen van deze uitzonderingspositie Lidl niet vrijwaart om reclame te maken met Paw Patrol en Minions.

“Er is niets mis met af en toe een chocolade-eitje of een keer een verrassings-ei. Maar dat voedselbedrijven op schandalige wijze kinderen blijven lokken met bekende idolen en daarmee de regels overtreden, is onacceptabel. Zeker in het geval van Lidl. Ze doen mooie beloftes, maar lappen deze direct aan hun laars. Helaas beslist de Reclame Code Commissie pas na de Paasdagen. Dat zien we vaak bij overtredingen, de veroordeling volgt pas weken na de verkoop, wat het voor bedrijven lucratief maakt de regels aan hun laars te lappen. Bovendien worden er geen boetes opgelegd en zijn uitspraken niet bindend. Wat ons betreft komt er zo snel mogelijk een einde aan deze zelfregulering en komt er een wettelijk verbod”, aldus Lindner.

De afgelopen jaren hebben consumenten en organisaties zoals Foodwatch met succes fabrikanten die nog altijd bekende kinderidolen inzetten voor de Reclame Code Commissie gesleept. Groot nadeel van het systeem is dat het fabrikant voor fabrikant en product voor product moet. De uitspraak over één overtreder, geldt niet direct voor anderen.

Vorig jaar is bovendien uit onderzoek door Panteia in opdracht van Foodwatch nog gebleken dat consumenten in Nederland onvoldoende worden beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor (ongezonde) voedingsmiddelen. Het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ concludeert dat door de scheve verhoudingen binnen de Stichting Reclame Code de belangen van de industrie zwaarder wegen dan die van de consument.

Bron Foodwatch.

 

 

Categorie: Geluk, Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Rechtspraak, Zorg Tags: Foodwatch, Lidl, Panteia, Pasen, reclame code commissie

Lees ook:

  1. ‘Misleiding Kellogg’s, Starbucks, Albert Heijn e.a. met suiker claim’
  2. foodwatch – ruim driekwart Nederlanders wil leeftijdsgrens energiedranken
  3. Varkens in Nood: ‘ING op vingers getikt door RCC inzake welzijn varkens’
  4.  foodwatch lanceert ‘pink slime’-rechtszaak tegen de staat

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.