Voor boeddhisten is er vaak spanning tussen het loslaten van het ego en radicale openheid (leegte) aan de ene kant en maatschappelijk-betrokken inzet aan de andere kant. Waarom zou je voor sociale rechtvaardigheid strijden als je lekker rustig op een meditatiekussen kunt blijven zitten? Het boeddhisme lijkt immers individualistisch en wereld-onthechtend. De onlangs benoemde hoogleraar boeddhistische studies en rector van het boeddhistische seminarie, Bee Scherer strijdt in diens oratie juist wel voor de sociale rechten van gemarginaliseerde groepen.
Scherer verweeft gedetailleerde interpretatie van oude boeddhistische teksten in een tiental talen met boeddhistische kritisch-constructieve reflectie (“dharmologie”). Daaruit blijken de boeddhistische tradities verre van wereldafwijzend. Aan de hand van feministische, crip, en Queer theorie laat Scherer het verschil zien tussen de bevrijdende dharma (de leer) en de onderdrukkende contexten van de leer die soms in de teksten te vinden zijn.
Als de werelds’ toonaangevende boeddhistische Queer ‘theoloog’ ziet Scherer de noodzaak voor een sterk sociaal-actief boeddhistische inzet juist op de filosofische basis van ego-onthechting en pleit voor een inclusieve en moedig maatschappelijk-betrokken boeddhisme in Nederland en wereldwijd.
Tranen van de Leegte: Contextuele dharmologie en boeddhistische bevrijdingshermeneutiek
Oratie door prof. dr. B. Scherer op 7 april 2022 om 15.45 uur.
Vrije Universiteit Amsterdam, Faculteit Religie en Theologie.
De oratie is tevens online te volgen. https://www.youtube.com/c/VUBeadlesOffice