• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Het jaar 2022 – dag 56 – nieuwslijden

Het jaar 2022 – dag 56 – nieuwslijden

25 februari 2022 door Joop Ha Hoek

Mijn boeddhistische leraar adviseerde haar studenten toch vooral naar het Journaal te kijken om het daarin getoonde lijden te ervaren en te implementeren en daarop te mediteren. Er is lijden in het leven, zei de Boeddha en hij wees zijn volgers het pad om met dit lijden om te gaan. Dat maakte geen eind aan de oorzaak van het lijden maar het lijden werd er draaglijker door.

Hoe lang kijk je naar het Journaal in deze dagen nu Rusland Oekraïne is binnengevallen, mensen worden gedood of gewond, ouders met kleine kinderen op de vlucht slaan, ouderen huilend door het beeld rennen en ‘wie helpt ons, ik ben alleen’ roepen.

Ik kijk aan het begin van de dag naar het Journaal, maar ik merk dat ik met name door de ogen van een journalist kijk, de matige berichtgeving zie, een verslaggever die met een blocnote in de regen staat, Rusland Oekraïne noemt en andersom en inhoudelijk eigenlijk niks te melden heeft. Daar gebeurt het, hier honderd kilometer vandaan, wijst hij in de cameralens. Er wordt overgeschakeld naar  correspondenten in Rusland, Brussel en de VS en ik moet denken aan jaren geleden toen de VS met enkele Europese bondgenoten Irak binnenviel, ook een autonoom land, omdat dat land met ultramoderne wapens de wereldvrede zou bedreigen. Terwijl het eigenlijk om het door Irak bezette Koeweit en de enorme oliebronnen ging waar het Westen zo naar verlangde.

Vrijwel niemand maakte zich druk om die inval zelfs niet toen de leiders van de landen die aan de operatie deelnamen publiekelijk moesten erkennen dat ze valse argumenten hadden gebruikt om Irak aan te vallen.

Na een kwartiertje schakel ik de beeldbuis uit, is dat lang genoeg om het advies van mijn leraar op te volgen: leed te ervaren? Ik weet dat dat lijden er is, vind de beelden van kleine kinderen die met hun ouders op de vlucht zijn met volle tassen kleding verschrikkelijk. Ga ik meer lijden als ik langer kijk?

Een vriendin van mij kijkt vrijwel de hele dag naar de beeldbuis omdat ze in mensen geïnteresseerd is en ‘de gebeurtenissen wil volgen’. Wat moet je met duizend kilo informatie? Gisteren belde ik met een zwager van mijn vriendin, de kleindochter van zeevisser Thijmen, en het eerste wat hij zei was dat hij naar het Journaal zat te kijken. Na enkele minuten filosoferen over de buffer die Rusland om zich heen wil als bescherming tegen het Westen en de dreiging dat China Taiwan gaat aanvallen, de onmacht van het Westen om Rusland te stoppen nam het gesprek een andere wending en ging het over persoonlijke zaken.

Onlangs had ik contact met een vrouw die het boeddhisme praktiseert. Ze zei mij zich niet al te diep in het lijden van anderen te verdiepen omdat dat haar afhoudt van de beoefening, het zitten (op een kussen, meditatie).

Hoe vaak en hoe lang moet je naar een beeldbuis kijken om te lijden, om het lijden van anderen te ervaren? Ik zak bijna door de grond van verdriet als ik die kleine, onschuldige vluchtende kinderen zie, een ander vertelde mij dat gevoel te hebben bij het zien van honden in de straten van Oekraïne die door hun wegvluchtende baasjes zijn achtergelaten.

Aan mijn uren per dag kijkende vriendin leg ik uit dat ik als volger van de dhamma in het nu leef, dat ik daarom niet aan de buis gekluisterd zit. Mijn boeddhistische leraar zei altijd: van het verleden kan je geen chocola bakken, morgen komt vanzelf en het nu is belangrijk. Als ik dat uitleg aan mijn kijkende vriendin klinkt dat hovaardig omdat het nu helemaal geen verlichting geeft en dat dat misschien ook helemaal niet zo hoeft te zijn. Omdat het altijd nu is en niet morgen ook als is het morgen.

Dat het nu soms verschrikkelijk is.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Nieuws Tags: lijden, Oekraïne, Rusland, tv kijken

Lees ook:

  1. Taigu – Oorlog en vrede
  2. Waar is het radicale pacifisme gebleven?
  3. President Poetin als Boeddha
  4. Rusland wijst Tibetaanse lama uit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    26 februari 2022 om 23:05

    Misschien wordt het -Nu- morgen geen – Nu- meer. Dat is de onzekerheid waarmee men leeft. In tijden van oorlog én vrede. Tijdens oorlog is de kans voor een kind,, een man, een vrouw, een soldaat, een hond, een vogel en nog ontelbaar meer dingen groot dat -Nu-verschrikkelijk is en er morgen geen -Nu- meer is……

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 135 – boomzaad
    • Eigenwijze monnik in anti-kraakpand
    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen
    • RSF – Pauselijke inzet voor persvrijheid vraagt om concrete actie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.