• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Torenhoge muurschildering tegen klassenongelijkheid op Leidseplein

Torenhoge muurschildering tegen klassenongelijkheid op Leidseplein

17 maart 2021 door de redactie

Eind maart 2021 verschijnt op het Leidseplein in Amsterdam-Centrum de eerste grote muurschildering Diversity in bureaucracy met een inclusief thema: saamhorigheid, klassenongelijkheid en bureaucratie in Nederland. Mural artist Judith de Leeuw (26): “Het toeristische centrum van Amsterdam is compleet geïsoleerd van de rest van de stad. Ik wil met deze muurschildering Centrum en de Bijlmer met elkaar verenigen; Zuidoost is óók Amsterdam.”

Een Surinaamse ballerina die danst door een wervelwind van ambtspapieren: dat wordt het beeld van de eerste grote ‘mural’ in stadsdeel Centrum bij het Kleine-Gartmanplantsoen aan het Leidseplein. Het werk gaat over ongelijke kansen in Nederland. “Een groot maatschappelijk probleem”, aldus de multiple award winning kunstenares Judith de Leeuw, die wereldwijd- van Kosovo tot Kuala Lumpur- in opdracht verschillende torenhoge muurschilderingen maakte. De Leeuw: ‘Ik deed een interview met een Surinaamse ballerina die zelf een opleiding deed bij Lucia Marthas en ontdekte na wat research dat er maar heel weinig ballerina’s van kleur zijn in Nederland. Ik dacht: “Hoe kan dat?” Toen kwam Black Lives Matter, daarna de documentaire ‘Klassen’ waarin wordt verteld over the prison of low expectation in het onderwijs, en vervolgens het etnisch profileren van de Belastingdienst. Ik werd steeds strijdbaarder over de ongelijkheid in ons land en wilde met mijn werk een steentje bijdragen.’

Bureaucratie

De boodschap van de mural gaat ook over het bureaucratische proces dat eraan vooraf ging: een eerste afwijzing van De Leeuw’s aanvraag voor een mural bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst bleek voort te komen uit een papierwinkel vol voorwaarden en regels. Judith: “Street artists zijn de underdogs van de kunstwereld en komen vaak niet door ingewikkelde aanvragen heen. Ik verwoordde dit probleem in een tweede aanvraag, die wél werd goedgekeurd. Met als resultaat de muurschildering op het Leidseplein.” De Leeuw stelt dat veel problemen bedekt worden onder het mom van regelgeving, bureaucratie en verborgen racisme. Judith: “Ik woon zelf in de Bijlmer, een buurt die compleet is geïsoleerd van het ‘rijke’ centrum en de toeristen. Met deze mural wil ik me sterk maken voor inclusiviteit en gelijke kansen. Ik wil toeristen én Amsterdammers kennis laten maken met de thematiek, maar ook de veranderingen vieren die plaatsvinden.”

De kunstenares startte op 14 maart met schilderen op een muur van een flat van woningbouwvereniging van De Alliantie, schuin tegenover Paradiso. Ze staat op een steiger van 15 meter hoog. Foto Leander Varekamp.

Presentator Humberto Tan is ambassadeur van De Leeuw’s streetart project en steunt de kunstenares financieel, evenals horecatycoon Won Yip. Humberto Tan: “Ik ben erg onder de indruk van Judith’s werk, ideeën en haar persoonlijkheid. Die connectie die Judith maakt tussen de Bijlmer en de binnenstad vind ik heel belangrijk. Met name vanuit de beleidsmakers van de stad lijkt de Bijlmer letterlijk ver weg, zo heb ik het ook ervaren toen ik daar zelf nog woonde. Dit werk brengt de Bijlmer letterlijk dichterbij de centrale stad.” Judith: “Ik ben trots en dankbaar dat Humberto Tan de ambassadeur is van het project. Met zijn achtergrond en doorslaggevende prestaties vertegenwoordigt hij de boodschap van dit werk.”

CO2 compenserende verf

De kunstenares startte op 14 maart met schilderen op een muur van een flat van woningbouwvereniging van De Alliantie, schuin tegenover Paradiso. Ze staat op een steiger van 15 meter hoog. Het werk beslaat ongeveer 150 m2 en is ook nog eens geheel duurzaam. De Leeuw gebruikt Airlite: een CO2 compenserende verf die luchtvervuiling tegengaat. Bij deze oppervlakte slokt het werk de uitstoot van rond de 19 benzineauto’s per dag op en zet dit om in zoutmoleculen. Het hele project zal twee weken in beslag nemen.

Omslagfoto Judith de Leeuw, Marijke Stroucken.
Judith de Leeuw (26) groeide op in Osdorp en woont nu in de Bijlmer. Ze had geen makkelijke jeugd en was een periode dakloos. Op haar vijftiende begon ze met het spuiten van graffiti in Amsterdam. In 2016 rondde ze de opleiding Art & Design af. Een keerpunt in haar werk was de mural van Amy Winehouse in de Fokke Simonszstraat die ze in 2016 maakte. Het werd opgepikt door de lokale media én door busladingen toeristen die foto’s van het werk op social media plaatsten. De opdrachten van lokale horecaondernemers, die een sexy mural van JDL Streetart in hun zaak wilden, stroomden binnen, maar het werken voor op winst gerichte ondernemingen paste niet bij de De Leeuw. Toen ook vanuit de rest van de wereld opdrachten voor murals binnenkwamen, kon ze gaan doen wat ze liefste doet: vrije kunst maken met een sociaal-maatschappelijke en kritische boodschap. Inmiddels heeft De Leeuw in tientallen landen murals gemaakt, van Maleisië tot in de VS, waarvan de hoogste 50 meter is. In februari 2021 maakte ze in opdracht van de Gemeente Amsterdam een mural op het Centraal Station in het kader van AIDS.

Categorie: Beeldende kunst, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Opmerkelijk, Politiek Tags: amsterdam, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Bijlmer, binnenstad, black lives matter, Judith de Leeuw, Leidscheplein, Lucia Marthas, mural, muurschildering

Lees ook:

  1. Birmese straatartiesten onder druk van boeddhistische hardliners gearresteerd
  2. Amsterdamse straatartiest Judith de Leeuw plotseling miljonair
  3. Onthulling van (il)legaal beeld van Martin Luther King in Amsterdam
  4. Coronaprotest op de Dam druk en gemoedelijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.