• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Het jaar 2021 – dag 63 – deugniet

Het jaar 2021 – dag 63 – deugniet

4 maart 2021 door Joop Ha Hoek

Gisteren hadden we een mooi verhaal in de krant: De meeste mensen deugen, een blik vanuit boeddhistisch perspectief. Ik denk dat dat wel klopt, dat deugen.

Een pasgeboren baby is zo schattig en heeft voor later geen kwaad in de zin. Er zit geen chip in een mens die tot het kwade neigt, lijkt me. Het zijn de omstandigheden, de sociale en maatschappelijke omgeving, die je vormen. Natuurlijk zijn er mensen met aangeboren psychiatrische afwijkingen die je maar beter uit de weg kunt gaan als je leven je lief is. Maar die wijken af, zijn nog niet de norm.

Ik ben geboren in een socialistisch/communistisch gezin, met veel liefde voor dieren en mensen om ons heen, geen racisme of wij en zij, geen dualisme. Zorgzame ouders. Dat vormde mij, die ook weer niet van zichzelf bestaat, voor de rest van mijn leven. Sommige verkregen, aangeleerde zaken verwierp ik later, of zwakte die af, de geest werd geslepen, maar de kern bleef. Met een open geest en handelen de ander tegemoet treden. Onbevangen.

Er zijn mensen die zeggen dat  een kindje nog voor zijn of haar geboorte de ouders uitkiest die het best passen, ik weet dat niet. Ik weet wel dat als ik in een ander milieu, een ander gezin, een andere familie, in een andere streek in het land, was geboren, hoogstwaarschijnlijk een andere Joop was geweest. Mijn vriendin, de kleindochter van zeevisser Thijmen, komt uit een orthodox rooms-katholiek en ook liefdevol gezin. De pastoor kwam er graag over de vloer. Ik ken mensen die gereformeerd zijn opgevoed, Joods, islamitisch, ik zie hoe ze leven.

Dat zegt natuurlijk niets over dat de meeste mensen deugen. Ik ben geen schriftgeleerde maar ik ben ervan overtuigd dat wat ze in het boeddhisme de 3 vergiften noemen, haat,  hebzucht en onwetendheid (hoe zaken werkelijk in elkaar steken) grotendeels onze handelingen bepalen. Alles komt voort vanuit onze geest, dat lastige ventje dat steeds getrickerd wil worden, zeg ik wel eens tegen vrienden, als ze de koelkast een trap willen geven omdat ze boos zijn. Het is dus zaak om die geest kalm te houden en de waarheid van die drie vergiften te zien. Het karma. En: we kunnen altijd kiezen, ook voor goed of kwaad.

Als politieverslaggever ging ik om met zware criminelen, vaak met vuurwapens gewapend en een eigen agenda. Ik zag hoe die 3 vergiften, de plek waar ze geboren werden, het milieu waar ze uit kwamen, hun geestesgesteldheid, hun handelingen bepaalden. Maar ze spraken met mij ook over het opvoeden van hun kinderen. Of de ruzie met hun vrouw, het zijn net mensen. Ook mensen.

Ik interviewde eens een Amsterdamse advocaat die in zijn jeugd in een criminele buurt woonde, al zijn vrienden in die wijk waren toen hij een puber was op het slechte pad geraakt. Zijn moeder werkte bij een groot bedrijf buiten Amsterdam en bracht haar zoon elke dag naar een school buiten de wijk waar zij woonden. Zo werd hij advocaat.

Ik ken een man waarvan het gezin waar hij uit voortkwam crimineel was, hij wilde bij de politie gaan werken om criminaliteit uit te bannen als ervaringsdeskundige. Nou, de opleiding heeft hij nooit gehaald. Hij kwam uit een verkeerd milieu. Hij deugde niet.

Ik ken een boeddhist die meer tijd in dan buiten de gevangenis doorbracht. Hij roofde en plunderde. Tot een bewaarder op een avond in de cel een goed en indringend gesprek met hem voerde en hij de gevangenis voorgoed achter zich liet. De boef.

Ik kende een advocaat die ging roven en stelen. Hij sliep met hebzucht in bed.

Ik was jarenlang bevriend met een crimineel, mijn omgeving begreep dat niet. Die man deugt toch niet. Wat ze niet wisten  was dat hij een under cover man was die het criminele milieu infiltreerde. Voor de een deugde hij niet, voor de ander wel. We zien maar we weten niet en oordelen wel.

De meeste mensen deugen, soms ook niet naar onze maatstaven en normen. Het zijn hun handelingen waarmee we ze kwalificeren. Soms deugen ze tijdelijk niet, soms brengt een moeder ze naar een veilige school, soms worden goede mensen slecht, soms komen slechte mensen tot inkeer en wordt hun zuivere natuur blootgelegd. Soms lijkt het ook alsof ze niet deugen. Zijn ze under cover ook in het leven.

Ik heb de labels veilig opgeborgen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek, Nieuws, Rechtspraak Tags: 3 vergiften, deugen

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 147 – konijn
  2. Het jaar 2019 – dag 234 – onbegrijpelijk
  3. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  4. Van de in totaal 330 – 153 boeddhistische monniken testen corona positief in Himachal Pradesh

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    5 maart 2021 om 13:30

    Mooi stukje Joop, het geeft de mens en zijn karma zo goed aan, hoe verschillend mensen kunnen zijn en dat dit in hoofdzaak te maken heeft met de voorgeschiedenis, de opvoeding en mullieu waar iemand uit komt. Het is het vat waar iedere keer die druppel in komt en uiteindelijk vol loopt, maar ook hetzelfde vat waar je zelf onderin een gaatje in gemaakt hebt en daardoor weer leeg loopt.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.