De autoriteiten in Birma gaan de motieven en handelingen van een organisatie die het getal 969 als ‘boeddhistisch logo’ voert, onderzoeken. De beweging van de radicale monnik Ashin Wirathu wordt door de autoriteiten mogelijk gezien als een Birmese ‘neonazi groep’ die het anti-moslim sentiment in Birma aanwakkert. De regering staat onder druk om aan te tonen dat het ernst maakt met de bestrijding van het geweld door boeddhisten tegen moslims.
Een lid van de boeddhistische Rakhine Youth Association (RYA), Ye Min Oo, is een van de tientallen arrestanten die worden vastgehouden op beschuldiging van geweld tegen moslims, vorige maand in Meiktila (Centraal Birma). Het geweld kostte aan meer dan veertig mensen het leven. Ye Min Oo wordt beschuldigd van het aanzetten tot geweld. De politie heeft volgens Radio Free Asia een ander lid van de RYA, Pho Tharr, ondervraagd over mogelijke banden tussen Ye Min Oo en Ashin Wirathu, een 45-jarige monnik uit het Ma Soe Yeinklooster, die bekend staat als een radicale boeddhist die tegen (de uitbreiding van invloed van) moslims is en de stuwende kracht is achter ‘969’. Wirathu werd in 2003 gearresteerd omdat hij boeddhisten ophitste tegen moslims. Acht jaar later kwam hij vrij. Maar nog steeds roep de monnik op om moslims en hun bedrijven te boycotten omdat ze uit zijn ‘op de vernietiging van het Birmese ras en de religie (boeddhisme)’. Hij vindt een gretig gehoor onder zijn grote achterban.
De 969-beweging is sinds kort actief in de zogenoemde Rakhine-staat, waar vorig jaar de Rohingya moslimminderheid het slachtoffer was van een golf van sektarisch geweld. Meer dan honderdduizend Rohingya werden door de boeddhistische meerderheid verdreven en leeft nu in kampen. Stickers met het getal 969 zijn te koop in winkels en worden op winkels, auto’s en huizen geplakt. De kleurrijke sticker laat onder meer een afbeelding zien van de vierkoppige leeuw op een pijler van de Indische keizer Ashoka, die ongeveer 260 jaar voor Chr. Gautama Boeddha’s leer in India en Zuidoost-Azië verspreidde. De cijfers duiden naar de eigenschappen van de Boeddha, de boeddhistische leer en de monnikenorde. Een taxichauffeur in Yangon, met een sticker in zijn auto, vertelde The Straits Times dat dit voor hem dé religieuze groep is om zich Boeddha’s woorden eigen te maken.
Maar getuigen zeggen dat het symbool is uitgegroeid tot een symbool van een boeddhistische racistische beweging tegen moslims. Verschillende mensen die te maken kregen met het geweld noemen 969 als een belangrijke factor in het opwekken daarvan.
Bron RFA en andere buitenlandse media.
Leo B. Koreman zegt
Ik kan mij niet voorstellen, dat er boeddhisten zijn met neonazi sympathieën. Of het zijn neonazi´s of het zijn boeddhisten, maar beide zijn zo onverenigbaar, dat het onderzoeken van een boeddhist op neonazi sympathieën per definitie een onmogelijkheid is. Net zo min als ik zou verwachten onder de neonazi´s boeddhisten aan te treffen. Een echte contradictie in terminis.
Ujukarin zegt
Helaas bewijst de praktijk anders, net zoals die vergelijkbare bewegingen in Sri Lanka.
Het probleem is dat wat een Aziaat onder boeddhisme verstaat soms totaal anders kan zijn dan volgens ons Westerse volgelingen/leraren, en ook trouwens volgens alle ‘serieuze’ Aziatische leraren die ik ken, de principes zijn. Voor het o.i. ietwat afgedwaald deel der Aziaten is boeddhisme primair onderdeel van jouw identiteit als bevolkingsgroep. En, veelal opgeblazen, zijn er ‘bedreigingen’ van die identiteit-groep. Die jij dan weer met geweld of allerlei andere minder nette dingen meent te moeten ‘bestrijden’, desnoods door al die tegenstanders het land uit te zetten of enge Kristallnacht-achtige zaken aan te doen (recent in Birma én Sri Lanka gebeurd). Als je tegen deze mensen zegt dat boeddhisme volgens jou toch echt geweldloos is, Metta en Karuna kent en dat soort zaken dan mompelen ze o.i. laffe excuses zoals ‘Maar hullie zijn begonnen’ etc. etc…
NB: slechts twee recente voorbeelden, alle ‘Boeddhistische’ landen en scholen tot aan Tibet en Japan/Korea hebben van tijd tot tijd last gehad van deze verwarringen…
Wijsheid gewenst,