• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Birma onderzoekt boeddhistische 969-organisatie op neonazi-sympathieën

Birma onderzoekt boeddhistische 969-organisatie op neonazi-sympathieën

8 april 2013 door de redactie

De autoriteiten in Birma gaan de motieven en handelingen van een organisatie die het getal 969 als ‘boeddhistisch logo’ voert, onderzoeken. De beweging van de radicale monnik Ashin Wirathu wordt door de autoriteiten mogelijk gezien als een Birmese ‘neonazi groep’ die het anti-moslim sentiment in Birma aanwakkert. De regering staat onder druk om aan te tonen dat het ernst maakt met de bestrijding van het geweld door boeddhisten tegen moslims.

Een lid van de boeddhistische Rakhine Youth Association (RYA), Ye Min Oo, is een van de tientallen arrestanten die worden vastgehouden op beschuldiging van geweld tegen moslims, vorige maand in Meiktila (Centraal Birma). Het geweld kostte aan meer dan veertig mensen het leven. Ye Min Oo wordt beschuldigd van het aanzetten tot geweld. De politie heeft volgens Radio Free Asia een ander lid van de RYA, Pho Tharr, ondervraagd over mogelijke banden tussen Ye Min Oo en Ashin Wirathu, een 45-jarige monnik uit het Ma Soe Yeinklooster, die bekend staat als een radicale boeddhist die tegen (de uitbreiding van invloed van) moslims is en de stuwende kracht is achter ‘969’. Wirathu werd in 2003 gearresteerd omdat hij boeddhisten ophitste tegen moslims. Acht jaar later kwam hij vrij. Maar nog steeds roep de monnik op om moslims en hun bedrijven te boycotten omdat ze uit zijn ‘op de vernietiging van het Birmese ras en de religie (boeddhisme)’. Hij vindt een gretig gehoor onder zijn grote achterban.

De 969-beweging is sinds kort actief in de zogenoemde Rakhine-staat, waar vorig jaar de Rohingya moslimminderheid het slachtoffer was van een golf van sektarisch geweld. Meer dan honderdduizend Rohingya werden door de boeddhistische meerderheid verdreven en leeft nu in kampen. Stickers met het getal 969 zijn te koop in winkels en worden op winkels, auto’s en huizen geplakt. De kleurrijke sticker laat onder meer een afbeelding zien van de vierkoppige leeuw op een pijler van de Indische keizer Ashoka, die ongeveer 260 jaar voor Chr. Gautama Boeddha’s leer in India en Zuidoost-Azië verspreidde. De cijfers duiden naar de eigenschappen van de Boeddha, de boeddhistische leer en de monnikenorde.  Een taxichauffeur in Yangon, met een sticker in zijn auto, vertelde The Straits Times dat dit voor hem dé religieuze groep is om zich Boeddha’s woorden eigen te maken.

Maar getuigen zeggen dat het symbool is uitgegroeid tot een symbool van een boeddhistische racistische beweging  tegen moslims. Verschillende mensen die te maken kregen met het geweld noemen 969  als een belangrijke factor in het opwekken daarvan.

Bron RFA en andere buitenlandse media.

Categorie: Nieuws Tags: 969, geweld, islam, Rohingya moslims, U Wirtathu

Lees ook:

  1. Weer doden bij ongeregeldheden tussen moslims en boeddhisten Birma
  2. Indonesische boeddhisten bidden om eind conflict in Birma
  3. Geweld tussen boeddhisten en moslims in Birma (Myanmar)
  4. Rohingyamoslims protesteren in Washington tegen vervolgingsbeleid Birma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Leo B. Koreman zegt

    8 april 2013 om 15:53

    Ik kan mij niet voorstellen, dat er boeddhisten zijn met neonazi sympathieën. Of het zijn neonazi´s of het zijn boeddhisten, maar beide zijn zo onverenigbaar, dat het onderzoeken van een boeddhist op neonazi sympathieën per definitie een onmogelijkheid is. Net zo min als ik zou verwachten onder de neonazi´s boeddhisten aan te treffen. Een echte contradictie in terminis.

  2. Ujukarin zegt

    8 april 2013 om 16:13

    Helaas bewijst de praktijk anders, net zoals die vergelijkbare bewegingen in Sri Lanka.
    Het probleem is dat wat een Aziaat onder boeddhisme verstaat soms totaal anders kan zijn dan volgens ons Westerse volgelingen/leraren, en ook trouwens volgens alle ‘serieuze’ Aziatische leraren die ik ken, de principes zijn. Voor het o.i. ietwat afgedwaald deel der Aziaten is boeddhisme primair onderdeel van jouw identiteit als bevolkingsgroep. En, veelal opgeblazen, zijn er ‘bedreigingen’ van die identiteit-groep. Die jij dan weer met geweld of allerlei andere minder nette dingen meent te moeten ‘bestrijden’, desnoods door al die tegenstanders het land uit te zetten of enge Kristallnacht-achtige zaken aan te doen (recent in Birma én Sri Lanka gebeurd). Als je tegen deze mensen zegt dat boeddhisme volgens jou toch echt geweldloos is, Metta en Karuna kent en dat soort zaken dan mompelen ze o.i. laffe excuses zoals ‘Maar hullie zijn begonnen’ etc. etc…
    NB: slechts twee recente voorbeelden, alle ‘Boeddhistische’ landen en scholen tot aan Tibet en Japan/Korea hebben van tijd tot tijd last gehad van deze verwarringen…

    Wijsheid gewenst,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.