• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Boeddhistisch Koreaans Lantaarnfestival op lijst immaterieel cultureel erfgoed UNESCO

Boeddhistisch Koreaans Lantaarnfestival op lijst immaterieel cultureel erfgoed UNESCO

5 januari 2021 door de redactie

De UNESCO heeft het Koreaans festival Yeondeunghoe (het Lotuslantaarnfestival), traditioneel gehouden in het voorjaar om de geboorte van de Boeddha te vieren, op de lijst van Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity gezet. Volgens de UNESCO kan het jaarlijkse festival worden geïnterpreteerd als het delen van het licht van wijsheid, mededogen en vrede met de wereld, maar ook van hoop en wensen voor geluk en sociale harmonie.

‘Het verlichten met lantaarns … staat symbool voor het verlichten van de geesten van individuen, gemeenschappen en de hele samenleving door de wijsheid van de Boeddha. De gerelateerde kennis en vaardigheden worden voornamelijk overgedragen via boeddhistische tempels en gemeenschappen, en de Yeondeunghoe Safeguarding Association speelt een opmerkelijke rol door het organiseren van educatieve programma’s. Het festival is een tijd van vreugde waarin de sociale grenzen tijdelijk worden weggevaagd. In tijden van sociale moeilijkheden speelt het een bijzonder belangrijke rol in de integratie van de maatschappij en het helpen van mensen om de problemen van de dag te overwinnen’, zegt de UNESCO.

Yeondeunghoe werd als immaterieel cultureel erfgoed bevestigd tijdens de 15de sessie van het Intergouvernementeel Comité voor de Bescherming van het Immaterieel Cultureel Erfgoed van de UNESCO, die in december online werd gehouden. De Zuid-Koreaanse dienst voor cultureel erfgoed zegt blij te zijn met deze benoeming die zij ziet als het aanmoedigen van de dialoog tussen gemeenschappen en culturen, wat leidt tot het verbeteren van de zichtbaarheid van immaterieel cultureel erfgoed in het algemeen.

Het Lotuslantaarnfestival heeft een geschiedenis die meer dan 1200 jaar teruggaat tot de oude Koreaanse Silla-periode (c.57 BCE-935 CE). In de historische tekst Samguk Sagi (Geschiedenis van de Drie Koninkrijken), voltooid in 1145, tijdens het Unified Silla koninkrijk (668-935), bezochten koning Gyeongmun en koningin Jinseong de Hwangnyong tempel vanwege het gebruik van lantaarns ter gelegenheid van de eerste volle maan van het jaar in het jaar 866.

Het festival wordt omschreven als het grootste festival in zijn soort ter wereld, met jaarlijks meer dan  350.000 bezoekers, inclusief lokale bewoners en buitenlandse toeristen. Het kent een beroemde parade langs meer dan 100.000 lantaarns aan een drie kilometer lange route door de straten van het centrum van Seoul.

In mei vorig jaar kondigde de Koreaanse boeddhistische gemeenschap aan dat het jaarlijkse festival uit voorzorg was afgelast naar aanleiding van de corona pandemie in de Koreaanse hoofdstad. Dit jaar is het festival gepland voor april tot mei, met de belangrijkste lantaarnparade op 15 mei.

Volgens de gegevens van de volkstelling van 2015 heeft de meerderheid van de bevolking van Zuid-Korea – 56,1 procent – geen enkele band met een religie. Christenen vormen met 27,6 procent het grootste religieuze segment van de bevolking, terwijl boeddhisten goed zijn voor 15,5 procent.

Bron BNN.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws, Theravada Tags: lantaarnfestival, Unesco, Zuid-Korea

Lees ook:

  1. Zuid-Korea – boeddhistische voetbalclub om leed migranten te verzachten
  2. Ook toenadering tussen boeddhisten Noord- en Zuid-Korea
  3. Zenmeester Pomnyun Sunim – angst voor onzekerheid overwinnen
  4. Zuid-Korea – boeddhistische monniken protesteren tegen geweld in Birma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.