• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » CCP publiceert boek over Xi Jinping’s Thought on the Rule of Law

CCP publiceert boek over Xi Jinping’s Thought on the Rule of Law

28 december 2020 door de redactie

De obsessieve campagne van de CCP om de juridische ideologie van de president te promoten gaat door met de publicatie van een boek waarin zijn belangrijkste teksten over deze kwestie worden verzameld.

door Massimo Introvigne

Bitter Winter heeft herhaaldelijk naar voren gebracht hoe “Xi Jinping’s Thought on the Rule of Law” nu naar voren komt als het centrale instrument in de poging om de status van de Chinese president als marxistische ideoloog niet minder belangrijk te maken dan die van Lenin, Stalin, of voorzitter Mao. Of dit zal werken, of Xi zal worden vergeten nadat iemand hem zal vervangen in China – net zoals niemand vandaag zou lezen, zeg maar, de boeken gesigneerd door de Russische leider Leonid Brezjnev – is een heel andere vraag.

In het kader van deze campagne heeft het Instituut voor Partijgeschiedenis en -literatuur van het Centraal Comité van de Chinese Communistische Partij onlangs een nieuw boek van Xi Jinping gepubliceerd. Het is getiteld “On Persistence in Comprehensively Governing the Country According to the Law” (论坚持全面依法治国), en bevat 54 teksten en toespraken van de president over de rechtsstaat, gedateerd tussen 4 december 2012 en 16 november 2020. Het vorige boek van Xi Jinping, “On the Party’s Propaganda and Ideological Work”, werd slechts een maand geleden gepubliceerd, voordat deze één- en partijleden en middelbare school- en hogeschoolstudenten worden verondersteld om ze allemaal te bestuderen.

Het laatste hoofdstuk van het nieuwe boek is Xi Jinping’s lezing op de conferentie in Peking over de rechtsstaat van 16 november 2020. We hebben deze tekst al geanalyseerd in Bitter Winter, als een duidelijk voorbeeld van hoe de woorden “rule of law” misleidend kunnen zijn. In de westerse rechtstraditie betekent “rule of law” dat alle burgers, ook die van de overheid, onderworpen zijn aan de wet. Xi Jinping neemt het marxistische standpunt in, volgens hetwelk de gevierde “rechtsstaat” eenvoudigweg de heerschappij van de bourgeoisie over de proletariërs is, en de communistische revolutie lost het probleem op door de wet te onderwerpen aan “het volk” en zijn enige bevoegde woordvoerder, de communistische partij. “Xi Jinping’s Thought on the Rule of Law” herhaalt dat de wet aan de CCP moet worden onderworpen, in plaats van de CCP aan de wet, maar voegt een nieuwe wereldwijde draai toe door te stellen dat ook het internationaal recht moet worden onderworpen aan de interpretatie van een coalitie met inbegrip van het door de CCP geleide China en gelijkgestemde internationale critici van dat vervelende burgerlijke idee van de universele rechten van de mens.

Door het boek te lezen ontdekt men dat Xi deze theorie niet in 2020 heeft uitgevonden, maar geleidelijk aan heeft ontwikkeld sinds hij in 2012 aan de macht kwam. Van bijzonder belang is het hoofdstuk “The Party’s Leadership and the Socialist Rule of Law Are Consistent”, in feite een deel van Xi’s toespraak op de Centrale Politieke en Juridische Werkconferentie van 7 januari 2014. Deze tekst bevatte al veel van wat Xi zou zeggen op de conferentie van november 2020. We lezen daar dat met de communistische revolutie “het volk”, in plaats van de kapitalisten of de bourgeoisie, de hoeder (meester) van het recht wordt. Maar, zoals Marx heel goed wist, is het probleem: hoe je de wil van “het volk” kunt vaststellen. Het antwoord van Marx is dat de Communistische Partij de enige is die weet wat ‘het volk’ wil, of in ieder geval wat beter is voor ‘het volk’.

Xi herhaalt dat “het volk de meester is,” maar de marxistische rechtsstaat kan alleen functioneren “door de partij die het volk leidt.” In een communistisch systeem van de rechtsstaat, is het meest fundamentele het handhaven van de leiding van de partij. Het handhaven van het leiderschap van de partij betekent het ondersteunen van het volk om de meester van het land te zijn en het uitvoeren van de basisstrategie van het regeren van het land met de partij die het volk leidt”. Met andere woorden, “alleen door het leiderschap van de partij te volgen, kan het idee dat het volk de meester van het land is, volledig worden gerealiseerd, en kan het land en het sociale leven worden geïnstitutionaliseerd en geregeerd door de wet, op een ordelijke manier.” Men begrijpt dat “het Volk de meester van het land is” en dat de wet het volk moet respecteren, in plaats van andersom, in feite betekent dat de CCP de meester van het land is, en dat de wet de CCP moet gehoorzamen.

De verschillende hoofdstukken passen dit principe tot vervelens toe op advocaten, rechters, de militaire rechtbanken, politie, de regelgevende instanties voor de economie, enzovoort: ze moeten de rechtsstaat respecteren, wat in marxistische zin betekent dat ze de wet moeten respecteren zoals die door de CCP wordt geïnterpreteerd en gedicteerd. Per definitie kan er geen sprake zijn van een conflict tussen de CCP en de wet, omdat, op basis van wat Xi het principe van de “organische eenheid van de partijleiding” noemt, de CCP de wet is, maar wat hier moet worden verduidelijkt is dat niemand kan veronderstellen de geschreven wetten te gebruiken om de besluiten en het beleid van de partij te bekritiseren. Anders zou de rechtsstaat worden gebruikt om de socialistische essentie van China “te verzwakken en te vernauwen”, terwijl het werkelijke doel is om deze te versterken. “Er zijn veel dingen, schrijft Xi, die diepgaand moeten worden onderzocht, maar de grondbeginselen moeten lang worden nageleefd, dat wil zeggen dat de leiding van de CCP moet worden nageleefd.”

Een interessant hoofdstuk is een compilatie van teksten, waarvan sommige ongepubliceerd, over Hongkong en Macau, waarin Xi uitlegt dat het principe “één land, twee systemen” alleen kan worden opgevat als onderworpen aan de rechtsstaat, waarmee hij de marxistische/CCP-staat bedoelt, die de wetten ondergeschikt maakt aan de partij. En dat zou ook moeten gelden voor de wetten van Hongkong.

Een ander hoofdstuk bevat een verontschuldiging voor de grondwetswijzigingen van 2018. De aandacht van de wereld ging uit naar artikel 45 van de hervormingswet, waarin de term “president” werd geschrapt, wat betekent dat Xi nu president voor het leven kan zijn. Xi stelt echter dat de hele structuur van de grondwetswijziging van 2018 wordt geregeld door artikel 36, dat aan artikel 1 van de grondwet een nieuw lid toevoegt, dat als volgt luidt: “Het bepalende kenmerk van het socialisme met Chinese kenmerken is het leiderschap van de Chinese Communistische Partij.”

Als men dit standpunt inneemt, is het de vraag of de andere hervormingen, waaronder die waarbij Xi levenslang president mag blijven, “het leiderschap van de CCP” verzwakken of versterken. Een hardnekkige criticus zou kunnen betwisten dat de bepaling de huidige leider van de partij versterkt, maar niet noodzakelijkerwijs haar leiderschap. Xi vertelt ons echter dat de stabiliteit zo wordt versterkt, wat goed is voor de CCP. Het lijkt erop dat het algemene principe is, dat wat goed is voor Xi, goed is voor de partij en dat wat goed is voor de partij, goed is voor het volk.

Bron Bitter Winter CCP Publishes Book on Xi Jinping’s Thought on the Rule of Law (bitterwinter.org)

 

Categorie: Boekbespreking, Geluk, Nieuws Tags: CCP, China, macht, ondergeschikt, volk, wet, Xi Jinping

Lees ook:

  1. Donald Trump ondertekent Tibetaanse beleids- en ondersteuningswet
  2. Xi Jinping in Tibet – geen religie maar water
  3. VS – ‘China moet zich niet bemoeien met opvolging van de 14e Dalai Lama’
  4. Bij overtreding Hongkong National Security Law: ‘Arrestatie dreigt voor alle wereldburgers’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.