Wakker Dier nomineert vandaag vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2020. Het gaat om de ‘Nederland draait op zuivel-campagne’ van de NZO, ”stressvrije” plofkippen van Kloeke Kip, “verantwoorde kweek” en “duurzame visserij” van ASC en MSC met onverdoofd geslachte vissen, “kleinschalige” zuivel uit een megakoeienstal van Gijs en “plantaardige” margarine van Zeeuws Meisje mét melkbestanddelen.
Sinds 2009 organiseert Wakker Dier jaarlijks de Liegebeestverkiezing om misleiding en leugenachtige uitspraken over dierenwelzijn bloot te leggen. “Sommige bedrijven zijn meesters in het verhullen van dierenleed met mooie praatjes. Zo hoeven ze geen stappen te zetten waar de dieren echt iets aan hebben,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. “Hierdoor benadelen ze écht diervriendelijker producten.” Mensen kunnen van 10 tot en met 29 september stemmen. Woensdag 30 september wordt de winnaar bekend gemaakt.
Nederland draait op voor zuivel (NZO)
De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) zendt een tv-spot uit met als boodschap “Nederland draait op zuivel”. Maar Nederland draait vooral óp voor zuivel: met 27 procent levert de melkveehouderij van alle sectoren de grootste bijdrage aan de stikstofcrisis. Wakker Dier won eerder een zaak bij de Reclame Code Commissie, over een aantal misleidende claims in deze bredere campagne van NZO.
Eén miljoen “stressvrije” plofkippen (Kloeke Kip)
Kloeke Kip uit Grubbenvorst houdt 250 duizend plofkippen, en wil doorgroeien naar een gigastal met één miljoen kippen. Op haar website spreekt ze van “eerlijke kip”, “stressvrij” en ”een focus op het welzijn van het dier”. Klinkklare onzin, aangezien deze kipproducent plofkippen verkoopt.
‘Verantwoorde’ onverdoofd geslachte vis – mét keurmerk
De viskeurmerken ASC en MSC spreken van “verantwoorde kweek” en “duurzame visserij”, maar staan toe dat hun vissen zonder verdoving worden geslacht. Vissen worden bijvoorbeeld op ijs gelegd waar ze langzaam stikken; anderen worden zelfs levend opengesneden. Vissen ervaren net als alle dieren pijn, stress en angst.
De “kleinschalige” megastal (Gijs)
Het merk Gijs, exclusief te koop bij Plus, zet zijn zuivel in de markt als “kleinschalig en ambachtelijk”. Een groot deel van de melk komt echter uit een megastal. Met zevenhonderd koeien is dit bedrijf ongeveer zeven keer zo groot als een gemiddelde melkveehouderij in Nederland.
“Plantaardige” margarine (Zeeuws Meisje)
Zeeuws Meisje lijkt mee te gaan met de huidige vegan-trend. “Plantaardig” staat in hoofdletters op de bak- en braadmargarine. Maar wie bij de ingrediënten kijkt, ziet melkbestanddelen staan. Zo fopt Zeeuws Meisje iedereen die melk wil vermijden.
Voorgaande jaren
Vorig jaar won Albert Heijn met zijn AH-kipverpakking waarop “meer ruimte” stond, terwijl deze supermarkt de kippen van AH juist de minste ruimte geeft. De verpakking (ook door de Reclame Code Commissie misleidend bevonden) is inmiddels aangepast. In 2018 won de Rabobank vanwege een reclamespot waarin ze doet alsof ze de voedingssector gaat verduurzamen, terwijl de bank in werkelijkheid miljarden euro’s investeerde in onder meer megastallen.
Joost zegt
Prima zaak, namen en shamen dat doet er toe.