• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Karmapa’s na ontmoeting – breuken genezen

Karmapa’s na ontmoeting – breuken genezen

17 oktober 2018 door de redactie

De twee karmapa’s, Ogyen Trinley Dorje en Trinley Thaye Dorje, hebben elkaar in oktober in Frankrijk ontmoet. De relaties tussen de volgelingen van de twee leiders werden steeds vinniger. Critici zeggen te hopen dat na het verbeteren van de persoonlijke relatie ook de relaties tussen hun volgelingen zal verbeteren. De karmapa’s brachten de volgende tekst naar buiten.

‘We zijn allebei erg blij dat we deze gelegenheid hebben gehad om elkaar te ontmoeten en elkaar te leren kennen in een rustige en ontspannen omgeving. Deze wens hadden we allebei al vele jaren en we zijn blij dat deze wens nu in vervulling is gegaan.

De uitgegeven verklaring.

Het doel van onze bijeenkomst was in de eerste plaats om samen tijd door te brengen, zodat we een persoonlijke relatie konden opbouwen. We waren in staat om vrijuit met elkaar te praten en voor het eerst over elkaar te leren. Zo konden we beginnen aan, wat we verwachten, het ontwikkelen van een sterke band.

Terwijl we samen waren spraken we ook over manieren waarop we konden werken om de breuken te genezen die zich de afgelopen jaren helaas binnen onze kostbare Karma Kagyu-lijn hebben ontwikkeld. We zien het als onze plicht en verantwoordelijkheid om alles te doen wat we kunnen om de lijn samen te brengen.

Deze onderneming is van cruciaal belang voor de toekomst van de Karma Kagyu-lijn, maar ook voor de toekomst van het Tibetaans boeddhisme en het voordeel van alle bewuste wezens. Daarom vragen we iedereen binnen de Karma Kagyu gemeenschap om zich aan te sluiten bij onze inspanningen om onze lijn te versterken en te behouden. Wij zien het als onze collectieve verantwoordelijkheid om harmonie te herstellen in onze traditie die een lijn van wijsheid en mededogen is.

-Zijne Heiligheid Ogyen Trinley Dorje
-Zijne Heiligheid Trinley Thaye Dorje

Ogyen Trinley Dorje wordt gevolgd door een meerderheid van Karma Kagyu toegewijden, maar Trinley Thaye Dorje heeft een belangrijke aanhang in India en een groot netwerk van centra in het Westen. Het geschil over de karmapa-titel polariseerde de lijn, en ging een periode van verdeeldheid en vijandschap in, met belangrijke leraren in beide kampen.

Verschillende eminente lama’s hebben verklaringen afgelegd die deze verzoening ondersteunen. Tibetoloog Vijay Kranti: ‘Deze ontwikkeling wordt steeds belangrijker omdat aanhangers van beide religieuze goeroes de afgelopen jaren rivaliserende claims uitwisselen. Dit bracht helaas meer schade toe aan de Tibetaanse zaak en het imago van het mahayanaboeddhisme in het algemeen, en de eenheid en het imago van de Karma Kagyu school in het bijzonder. Ik zie de ontmoeting als een positief teken.’

De karmapa-controverse heeft betrekking op de controverse in het Tibetaans boeddhisme in de erkenning van twee incarnaties na het overlijden van de zestiende gyalwa karmapa, voor de geestelijke lamatitel van zeventiende gyalwa karmapa.

Er zijn twee monniken aangewezen als zeventiende karmapa:

Trinley Thaye Dorje (6 mei 1983)
Orgyen Trinley Dorje (26 juni 1985)

De verwoestende invallen van de gurkha’s in Tibet in 1788 en 1791 werden destijds door de regering van historisch Tibet in belangrijke mate geweten aan het handelen van de tiende shamarpa Mipam Chödrub Gyatso (1742-1793). Deze shamarpa kreeg daarom een verbod tot reïncarnatie. Dit verbod is pas opgeheven in 1965, tijdens de periode van de veertiende dalai lama. De huidige veertiende shamarpa Mipam Chökyi Lodrö zet het conflict in een context waarin de gelug ook nu nog streeft naar overheersing van alle andere tradities en die van de karma kagyü in het bijzonder.

Dit bericht kwam tot stand met medewerking van Emmaho.

 

Categorie: Nieuws Tags: Frankrijk, Karmapa, ontmoeting, twee

Lees ook:

  1. De XVIIe Gyalwang Karmapa, Orgyen Trinley Dorje, bezoekt Europa
  2. Karmapa Orgyen Trinley wil in Tibet ‘lijden met de Tibetanen’
  3. ‘Veluwse scharrelkwarteleieren’ afkomstig uit Franse legbatterij
  4. ‘Shambhala meditatiecentrum Dechen Chöling in Frankrijk in ernstige financiële problemen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    17 oktober 2018 om 13:10

    Deze twee concurrenten presenteren zich zonder blikken of blozen als ‘Zijne Heiligheid’. Bovendien pretenderen ze zonder blikken of blozen dat hun ontmoeting “…in het voordeel is van alle bewuste wezens.”

    Het is hilarisch. En het is bizar dat anno 2018 niet-Tibetaanse ‘volgelingen’ dit gedoe serieus of op de koop toe nemen.

  2. KarmapaChenno zegt

    18 oktober 2018 om 00:27

    Even een aanvulling op uw stuk: er is geen huidige Shamarpa, die is in 2014 overleden. De Kamarpa, Trinley Thaye Dorje, heeft echter een kind gekregen van zijn Bhutaanse vrouw. De 16e Kamarpa was een neef van de 14e Shamarpa, en in de Kaygu linie zijn zij vaker directe familie geweest. Zo kan het dus zijn dat de volgende Shamarpa gereïncarneerd is bij de huidige 17e Kamarpa’s familie. We gaan het de komende jaren zien. Dit is een mooie ontwikkeling.

  3. Henk van Kalken zegt

    18 oktober 2018 om 13:44

    Ik ben toch altijd weer onder de indruk van de weloverwogenheid in jouw nuanceringen, beste Smeets.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.