Deze maand is in Duitsland een driejarig onderzoek gestart naar misbruik in het boeddhisme. Het onderzoek wordt gedeeltelijk gefinancierd door het Duitse ministerie van onderwijs en onderzoek. Zo meldt het boeddhistische onderzoeksblog Tibetan Buddhism – Struggling With Diffi·Cult Issues, samengesteld door de boeddhistische monnik Tenzin. Tenzin stelt dat dit onderzoek naar misbruik professioneel van aard is en een verifieerbare database zal opleveren. De onderzoeksresultaten zullen beschikbaar zijn voor het publiek.
De onderzoekers maken een website waarop slachtoffers van misbruik hun ervaringen kwijt kunnen. Wat de rol van het Duitse ministerie in dit onderzoek is en of dat onderzoek zich alleen beperkt tot het boeddhisme in Duitsland en wie het uitvoert, is niet bekend gemaakt.
Op Tibetan Buddhism – Struggling With Diffi·Cult Issues wordt al jaren aandacht besteed aan misbruik in westerse boeddhistische organisaties. Tenzin kondigt op het blog aan om zijn onderzoek en berichtgeving over dat misbruik te matigen en af te bouwen. ‘Ik zal geleidelijk een einde maken aan mijn engagement op het blog en in het algemeen met betrekking tot machtsmisbruik, cultachtige structuren, seksueel geweld en de schade die is toegebracht aan de gelovigen, aan kwetsbare, ruimdenkende zoekers, in naam van het boeddhisme.
Ik laat deze activiteiten tot een einde komen omdat de dingen zijn veranderd. Er is veel meer bewustzijn over deze zaken en steeds meer mensen nemen hun verantwoordelijkheid. Er zijn steeds meer mensen die initiatieven aan de basis ontplooien, die het bewustzijn vergroten over de problemen waar we in boeddhistische gemeenschappen in het Westen mee te maken hebben, die zich inzetten voor veranderingen en voor genezing en die de ernstige tekortkomingen die er zijn niet tolereren.’
Tenzin begon in 2004 met zijn Duitse website www.buddhistische-sekten.de Hij zegt nu: ‘Ik wil de rest van mijn leven niet met deze onderwerpen bezig zijn en daarom ben ik ben ook geen monnik geworden. Ik denk echter dat er op dat moment behoefte aan was en nu is er behoefte om me (er van) los te maken en de dingen te laten ontvouwen zoals ze zijn. Zoals een psycholoog in april van dit jaar tegen mij zei: “als het stinkt, heeft het frisse lucht nodig”. Nu de stront de ventilator heeft geraakt, lijkt het overal te zijn. Het zal veel moeilijker worden om onze problemen te negeren of ervan weg te lopen.’