Mannelijk of vrouwelijk maakt geen verschil
Maar als een vrouwelijke geest verlicht wordt
Zijn haar mogelijkheden subliem
Padmasambhavava
(bracht het boeddhisme naar Tibet in de achtste eeuw)
De historische Boeddha leefde ruim 2500 jaar geleden in een hindoeïstisch-brahmanistische omgeving in het Noordoosten van India.
Daar ontstond het boeddhisme dat zich eerst verspreidde door Azië en veel later door de hele wereld. Door de eeuwen heen kwam het in aanraking met verschillende lokale culturen. Daardoor kent het een veelheid aan verschijningsvormen en scholen.
Toen het boeddhisme zich verspreidde langs het rijk van Alexander de Grote en via de zijderoute naar China en Korea, werden steevast bruikbare elementen en figuren binnen de leer geïntegreerd. Zo vond het vrouwelijke principe ingang in het Mahayana- en Vajrayanaboeddhisme en werd het gebruikt in de leringen. Kwan Yin, de vrouwelijke boeddha van mededogen vindt hier haar ontstaan. In het Tibetaans boeddhisme kennen we de dakini of ‘hemeldanseres’, een semitoornige geest-vrouw die zich manifesteert in visioenen, dromen en meditatie-ervaringen.
Deze voordracht neemt ons mee in de hindoeïstische Nepalees-Indiase verhalenwereld en de complexe Newari-boeddhistische cultuur van Nepal en poogt een kijk te geven op hoe het vrouwelijk element een plaats vond binnen de boeddhistische filosofie en beoefening.
Op vrijdag 30 maart is Marcus Van Roosbroeck te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen.
Marcus Van Roosbroeck werd geboren en getogen in Mechelen in een traditioneel katholiek gezin. Hij studeerde kinesitherapie met als specialisaties manuele therapie en relaxatietherapie. Met de formele beoefening van het boeddhisme kwam hij voor de eerste maal in contact als thuisstudent aan het Maitreya Instituut in Emst (Gelugpa – Nederland) in de jaren ’90. Ondertussen is hij reeds meer dan twintig jaar praktiserend lid van het Tibetaans Instituut in Schoten (Kagyupa – Karma Sonam Gyaltsen Ling), en werd gids en lesgever in de Tibetaanse instituten van Schoten en Brussel. Hij volgde met goed resultaat het postgraduaat boeddhisme aan het Instituut van de Boeddhistische Unie van België . In 2017 studeerde hij af als bachelor in de theologie en de religiewetenschappen aan de KU Leuven en momenteel is hij werkstudent in de master wereldreligies en interreligieuze dialoog (KU Leuven). De laatste 15 jaar reisde hij ook op regelmatige basis naar Azië (Nepal, Ladakh, Sikkim, India, Sri Lanka en Thailand) en is hij gefascineerd door Aziatische iconografie.