Uit een enquête van Greenpeace onder 22 Nederlandse supermarktketens blijkt dat er verdeeldheid is over uitbreiding van statiegeld naar kleine flesjes en blikjes.
Ekoplaza spreekt zich voor het eerst uit als fervent voorstander. Aldi stelt zich ‘neutraal’ op en neemt daarmee een opvallend ander standpunt in dan de overige supermarkten, die via hun branchevereniging Centraal Bureau Levensmiddelenindustrie laten weten niets te zien in de uitbreiding. Dat blijkt uit een enquête van Greenpeace onder 22 Nederlandse supermarktketens.
Greenpeace pleit als lid van de nog steeds groeiende Statiegeldalliantie voor uitbreiding en start vandaag de campagne ‘I love statiegeld’, waarbij supermarkten worden opgeroepen hun jarenlange verzet tegen statiegeld te staken.
Meike Rijksen, campagneleider plastic: “Ruim driekwart van de Nederlanders is net als Greenpeace voor uitbreiding van het huidige systeem. Het is van de zotte dat de uitbreiding van zo’n effectief middel tegen zwerfafval, al jaren wordt tegengehouden door onder meer de lobby van supermarkten. Hun argument dat het te duur is om in te voeren is onzin. Landen als Duitsland en Noorwegen laten zien dat dit systeem zich na een aantal jaar terugbetaald en zelfs winstgevend voor supermarkten is in te richten. De komende weken zullen we supermarkten oproepen zich aan te sluiten bij Ekoplaza en Aldi.”
Ekoplaza voor, Aldi neutraal
Greenpeace juicht toe dat Ekoplaza zich, als eerste supermarkt, uitspreekt als voorstander voor de uitbreiding van statiegeld, totdat er een alternatief voor plastic is gevonden. De supermarkt laat Greenpeace weten: “Onze sterke voorkeur gaat uit naar een verpakking die geen schade kan aanrichten aan het milieu omdat deze volledig composteerbaar is. Dit is echter technisch nog niet mogelijk bij PET, waardoor statiegeld naar onze kennis het beste alternatief is.” Volgens Ekoplaza is het niet verbazingwekkend dat andere supermarkten tegen zijn. “Bedrijven die fanatiek op de prijs drukken zitten niet te wachten op deze extra handeling en zullen daarom tegenstander zijn. Ook wij zien de voordelen om geen statiegeld te hebben, maar die wegen zeker niet op tegen de vele milieuvriendelijke voordelen die statiegeld wél heeft. Daarom zijn wij er een groot voorstander van, totdat er een beter systeem/verpakking ontwikkeld wordt.”
Van de supermarkten aangesloten bij CBL, stelt alleen Aldi zich anders op. De supermarkt zegt in een reactie aan Greenpeace dat ze ‘neutraal staan in de discussie omtrent de uitbreiding van statiegeld’.
Bewezen effectief
Momenteel kennen we in Nederland, in tegenstelling tot landen als Duitsland en Noorwegen, alleen statiegeld op grote PET-flessen. Mede daardoor belanden er veel flesjes en blikjes op straat en in het milieu. Naar schatting zijn dat jaarlijks zo’n 50 tot 100 miljoen plastic flesjes en 100 tot 160 miljoen blikjes. Statiegeld is een bewezen effectief middel om dit zwerfafval terug te dringen.
Op 15 maart vergadert de Tweede Kamer over de uitbreiding van statiegeld op kleine flesjes en blikjes. Greenpeace vraagt supermarkten uitdrukkelijk hun jarenlange verzet tegen de uitbreiding van statiegeld naar kleine flesjes en blikjes te staken. Op www.greenpeace.nl/statiegeld kan de petitie getekend worden.