• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Media » BOS-tv en radio » De Nachtgast: cellist Ernst Reijseger

De Nachtgast: cellist Ernst Reijseger

23 maart 2015 door de redactie

Het wordt een muzikaal feest in de komende Nachtgast van de boeddhistische radio. Cellist Ernst Reijseger vertelt over zijn passie voor muziek. Marlous Lazal gaat dinsdagnacht in gesprek met deze meermaals onderscheiden musicus: in 1985 werd Reijseger de Boy Edgar Prijs toegekend; in 1995 won hij de Bird Award op het North Sea Jazz Festival; in 2010 won hij het Gouden Kalf voor beste filmmuziek van C’est deja l’eté en een Edison ‘Hedendaags Klassiek’ voor zijn solo album Tell me everything.

Reijseger (1954) speelt en componeert hedendaagse klassieke muziek, jazz en wereldmuziek, maar is vooral een meesterlijk improvisator. Hij  begon met cellospelen toen hij acht jaar oud was. Hij kreeg les bij Anner Bijlsma, destijds eerste cellist van het Concertgebouworkest en verliet op diens aanraden in zijn tweede jaar het conservatorium. Op 15-jarige leeftijd begon hij op te treden en stortte zich vervolgens op geïmproviseerde muziek. Zo ontwikkelde hij een fysieke speelstijl met onorthodoxe technieken.

BOS radio Ernst Reijseger
Fotografie: Krijn van Noordwijk.

Reijseger begon in de vroege jaren zeventig met improviseren. En speelde samen met onder anderen Derek Bailey, Martin van Duynhoven, Georg Gräwe en Gerry Hemingway en Theo Loevendie. Hij trad toen al in heel Europa op, met onder anderen Burton Greene en Sean Bergin. In de jaren tachtig begon hij met spelen in allerlei ensembles, zoals het Amsterdam String Trio, het Theo Loevendie Consort, het Guus Janssen Septet, het Arcado String Trio en de Instant Composer’s Pool. Dit laatste ensemble onder leiding van Misha Mengelberg voerde op een vernieuwende wijze de werken van onder anderen Thelonious Monk, Herbie Nichols en Duke Ellington uit en speelde ook eigen composities geïnspireerd op de jazz, de tango en de volksmuziek. Reijseger speelde ruim tien jaar in dit orkest.

Eind jaren tachtig richtte Ernst Reijseger samen met saxofonist Michael Moore en drummer Han Bennink het Clusone Trio op, genoemd naar het festival in Italië waar zij voor het eerst samen optraden. Na ruim tien jaar, waarin ze vijf albums opnamen en over de hele wereld optraden, hieven zij het trio op. Ook schrijft Reijseger muziek voor films en documentaires. Voor regisseur Werner Herzog maakte hij o.m. Requiem for a dying planet, My son, my son what have Ye done en Cave of Forgotten dreams. Ook geeft Reijseger workshops voor kinderen. Zo was hij bij de Amsterdamse cellobiënnale 2010 dirigent-begeleider van het Mega Kinder Cello Orkest (MKCO). In 1993 speelde hij een duoconcert met de fameuze cellist Yo Yo Ma in het Concertgebouw.

Sinds 2008 treedt Reijseger vooral op met pianist Harmen Fraanje en de Senegalese vocalist Molla Sylla in het trio Reijseger, Fraanje, Sylla. Met hen nam hij onlangs een tweede CD op, Count till zen.

Uitzenddatum: Woensdag 25 maart 2015van  00:00 – 00:35 uur NPO Radio 5.

 

 

Categorie: BOS-tv en radio, Media Tags: Anner Bijlsma, Cellist Ernst Reijseger, Han Bennink, Michael Moore, Nachtgast

Lees ook:

  1. Nieuw radioprogramma De Nachtgast
  2. Zenboeddhist Maarten Olthof de nachtgast
  3. Bea de Munnik aan de wieg boeddhistische jongerenbeweging
  4. Laatste Nachtgast met André van der Braak

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 30 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 1 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 2 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 6 juli 2025
    Verjaardagsviering van Zijne Heiligheid de Dalai Lama
  • 7 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 8 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 11 juli 2025
    Natuur en meditatie
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 178 – ongezouten
    • Een klankschaal op mijn buik
    • Boeddhistische Geestelijke verzorging bij Justitie
    • Mediteren in Rotterdam – elke vrijdag in open lucht
    • Dalai Lama centraal in nieuwe KRO-NCRV-documentaire My Religion is Kindness

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.