• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Media » Zij die zien in het donker

Zij die zien in het donker

25 september 2014 door de redactie

De boeddhistische televisie omroep zendt komende zondag een boeiende productie uit over het sjamanisme. Filmmaker Madelon Hooykaas bespeurt onder westerlingen een toenemende interesse in dat fenomeen. Zelf is zij sinds enige tijd ook een praktiserende sjamaan. Ze reist af naar Japan om enkele blinde vrouwelijke sjamanen te bezoeken en krijgt uiteindelijk toestemming om een sessie met deze vrouwen te filmen.

BOS sjamanisme tv_zij_die_zien_03Eén van de betekenissen van het woord sjamaan is ‘zij die zien in het donker.’ In Japan worden zij itako’s genoemd. Het raadplegen van een itako is diep geworteld in de Japanse cultuur. Een sjamaan is er voor levensvragen, het helen van lichaam en geest en voor het communiceren met overledenen.

Traditioneel waren het vooral blinde mensen die deze roeping als levensmissie oppakten. Blindheid betekende in arme rurale gemeenschappen weinig toekomstperspectief. Sjamanisme was voor blinde mensen een van de weinige mogelijkheden om toch een belangrijke maatschappelijke rol te spelen. In de provincie Aomori in het Noordoosten van Japan bezoekt Madelon de enige twee oude blinde vrouwelijke sjamanen die nog praktiseren.

Foto's BOS.
Foto’s BOS.

De Japanners geloven dat de zielen van de overleden naar de berg Osore gaan, letterlijk ‘de berg van de angst’. Deze gedoofde vulkaan in de noordelijkste punt van het centrale eiland Honshu is omgeven door kokende bronnen van zwavel en modder. Van oudsher hebben de itako’s een vaste ruimte in de boeddhistische tempel Bodai-ji op de berg Osore.

De film toont unieke beelden van sessies en gesprekken met deze sjamanen. De interviews geven de achtergrond weer waarom deze vrouwen sjamaan zijn geworden. De film maakt ook duidelijk waarom juist op de berg Osore een monument is opgericht voor de overledenen van de tsunami in 2011, en laat zien dat er nog steeds behoefte is een sjamaan te raadplegen.

Madelon Hooykaas is een Nederlandse beeldend kunstenaar. Ze maakt films en video-installaties en publiceerde verschillende boeken. In Maartensdijk geboren (1942) groeide ze op in Rotterdam en vestigde zich later in Amsterdam. In 1964 vertrok ze naar Parijs waar ze na studie bij verschillende Nederlandse fotografen het fotovak onder de knie kreeg. Kort daarna, in 1966,  ontving zij de Europhot-prijs van de Europhot voor jonge fotografen studeerde ze in het Verenigd Koninkrijk aan de Ealing School of Art & Design in Londen en werkte ze aan het fotoproject Along the Pilgrim’s Way to Canterbury, geinspireerd op het boek van  Geoffrey Chaucer’s The Canterbury Tales.

Madelon Hooykaas.
Madelon Hooykaas.

In 1970 vertrok ze naar Japan om verschillende fotografen te interviewen en verdiepte daar haar interesse in het boeddhisme. Zij was de eerste Europese vrouw die het werd toegestaan om in een  traditioneel zenklooster te mogen fotograferen. In haar fotoboek Zazen, gepubliceerd in 1971, waarvoor zij en de Nederlandse dichter Bert Schierbeek de teksten schreven.

De fotowerken van Madelon Hooykaas maken deel uit van de permanente collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam, het Museum of Modern Art (MoMA) in New York, het Centre Georges Pompidou/Musée National d’Art Moderne in Parijs, de Bibliothèque Nationale de France (Parijs) en de Universiteit van Leiden, Nederland. In 1972 ging Madelon  op het gebied van film in Londen en Amsterdam intensief samenwerken met de Schotse kunstenaar Elsa Stansfield. Hun eerste film, Een van die dagen (One of these days) werd in 1973 in Nederland uitgezonden. Onder de naam Stansfield/Hooykaas worden ze met hun eerste video-installaties in 1975 beschouwd als Europese video pioniers. Tot de dood van Stansfield in 2004, werkte het du samen en maakte meer dan honderdvijftig werken. Werk van de twee kunstenaars is opgenomen in verschillende internationale museumcollecties.

In 2009 reisde Hooykaas weer naar Japan voor een verblijf in een zenklooster. In 2010 maakte ze naar aanleiding hiervan twee films– Zazen nu/Zazen now en Het Pad/The Path waarvoor de BOS belangstelling heeft. Ook publiceerde zij het fotoboek Zazen nu waarin een essay door de Amsterdamse zenleraar Nico Tydeman.

Regie: Madelon Hooykaas

Uitzenddatum: Zondag 28-9-2014 14:00 – 14:30 NPO 2

Herhaling: Zaterdag 4-10-2014 10:00 – 10:30 NPO 2

Bron BOS

 

 

Categorie: BOS-tv en radio, Geluk, Media Tags: Japan, Madelon Hooykaas, zij die zien in het donker

Lees ook:

  1. Cees Nooteboom, pelgrim in Japan
  2. In het spoor van Nichiren
  3. de Boeddhistische Blik – My Soul Drifts Light Upon a Sea of Trees
  4. Wereldpremière  IFFR ”IN THE FOOTSTEPS” van Madelon Hooykaas in Rotterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Karin zegt

    29 september 2014 om 01:40

    Ik ben erg benieuwd hoe zij sjamanisme uitvoert. En leert ze het ook aan derden?
    Mvgr.
    Karin

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.