De Tweede Kamer roept het kabinet op om het transport van Noordpoololie onmogelijk te maken. Zojuist heeft het parlement hier een motie voor aangenomen. Het Russische staatsolie- en gasbedrijf Gazprom heeft afgelopen maand aangekondigd de eerste olie afkomstig van de Noordpool binnenkort naar de haven van Rotterdam te willen verschepen. Greenpeace heeft al eerder aangegeven het ontoelaatbaar te vinden dat Nederland hier aan meewerkt. ‘Boren naar olie bij de Noordpool vormt niet alleen een levensgroot risico voor dit belangrijke natuurgebied, het werkt bovendien verdere opwarming van ons klimaat in de hand’, legt campagneleider Faiza Oulahsen uit.
Ook de Nederlandse oliereus Shell is nog steeds van plan om Noordpoololie te gaan winnen. Het Nederlandse parlement wil echter een verbod op het vervoer van zware olie door het Arctisch gebied. Zo’n verbod bestaat al langer voor zware olie afkomstig van de Zuidpool. Volgens Greenpeace is dit een glashelder signaal dat Shell de boorplannen moet schrappen. Oulahsen: ‘De Nederlandse multinational heeft de boorplannen voor Alaska al meerdere keren in de ijskast moeten zetten wegens het gebruik van ondeugdelijk materieel en gerechtelijke uitspraken in de VS. Nu ook Shell’s thuisland tegenstander is van Noordpoololie, is het tijd om definitief bakzeil te halen.’
Naar olie boren op open zee in het onherbergzame Noordpoolgebied is ‘gekkenwerk’, zegt Oulahsen. Door ronddrijvend zee-ijs is de kans op lekkages groot. Het vaak slechte weer en de overheersende duisternis maken het zeer lastig een gat te dichten en de olie op te ruimen. ‘Bedrijven als Gazprom en Shell nemen dus een onverantwoord risico: ze kunnen een milieuramp van ongekende proporties veroorzaken, die dit kwetsbare natuurgebied ernstig zal schaden.’
Daarnaast werken boringen bij de Noordpool de verdere opwarming van de aarde in de hand. Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) moeten we minstens twee derde van de nu bekende fossiele voorraden in de grond laten zitten, om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Gisteren gaf het klimaatbureau van de VN aan dat sommige gevolgen van klimaatverandering al niet meer te stoppen zijn, zelfs als we nu alle zeilen bij zetten om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. ‘Het is dus evident dat naar nog meer olie boren op zo’n riskante plek het laatste is waar we aan moeten beginnen.’
Faiza Oulahsen werd afgelopen herfst gevangen genomen in Rusland, omdat ze samen met 27 andere actievoerders demonstreerde tegen Russische olieboringen bij de Noordpool. Na haar vrijlating maakte energiebedrijf Gazprom bekend dat de eerste Noordpoololie met boorplatform Prirazlomnaya was opgepompt. Toen het Russische bedrijf meedeelde dat het de olie naar de haven van Rotterdam wil transporteren, riep Oulahsen premier Rutte middels een brief op deze transporten niet toe te laten. Het kabinet gaf vervolgens aan niets te kunnen doen om de Nederlandse grens te sluiten. De PvdA besloot daarop een motie in te brengen die vandaag door een meerderheid van het parlement is aangenomen.
Bron Greenpeace.
Sjoerd zegt
Als wij als samenleving (en ook de volgers van de dharma) deze ontwikkeling in olieboringen en energiegebruik niet stoppen, gaan alle kinderen, kleinkinderen en alle generaties van mensen daarna (en wellicht ook ontzettend veel andere levende wezens) volledig naar de sodemieter!
Het de wereld over reizen van al die spirituele gelukzoekers en spirituele leraren en goeroes, in vliegtuigen en auto’s, voor het bijwonen van retraites met al dan niet bekende leraren en het verbreiden van de dharma van de eerwaarde heer Gotama dragen daar ook substantieel aan bij.
Je kan voor jezelf wellicht de hoeveelheid ontwaking en verworven inzicht per afgelegde km/h in een motorvoertuig of vliegtuig uitrekenen.
Vergelijk dat met de winst per km/h van gewoon dagelijks thuis of op je werk in aandacht leven en mediteren, naast een actief en betrokken lidmaatschap van jouw plaatselijke sangha.
Je kan ook nog misschien jouw eigen voedsel verbouwen of anderszins bijdragen aan het groeien van het bruto plaatselijk geluk van mensen in de omgeving waar je woont.
Wellicht is thuis beoefenen een minder spectaculaire regelmatige en wat saaie activiteit, maar per km/h een praktijk met een exponentieel hogere opbrengst.
Grote afstanden reizen op fossiele brandstoffen is in deze uit de rails lopende werkelijkheid van onze opwarmende wereld, niet meer van deze tijd.
Dat is wat zich steeds meer als gedachte aan mij opdringt!