In mijn directe omgeving praten ze ondanks de vernietiging van onze aarde al weer over vakanties in verre landen waar ze in een vliegtuig heenvliegen. Het zijn geen noodzakelijke reizen maar bedoeld om het ego te bevredigen. Vliegtuigen zijn vervuilers en dat weten die mensen. In het vliegtuig drinken ze een drankje en eten een hapje en kopen belastingvrije spulletjes en doen een dutje. Op de grond happen mensen naar asem. Of worden knetterberoerd van de herrie van overvliegende vliegtuigen.
Je kunt al voor een paar tientjes naar een niet zo verre bestemming in Europa vliegen. Vandaag hoorde ik op de radio dat prijsvechter Ryanair zelfs tickets aanbiedt waarvoor de koper geld toe krijgt: € 0,74. Sinds vorig jaar is per passagier een vliegtaks van kracht: € 7,50, de luchthaven waarvan de reizigers vertrekken rekent dat door aan de luchtvaartmaatschappij. Maar die is niet verplicht dat door te rekenen aan de passagier.
Moedig voorwaarts!
Bert Dorrestijn zegt
Voor de coronacrisis telde ik in het luchtruim boven de Westerschelde waar ik woon in één uur tijd 30 overvliegende lijntoestellen met hun strepen van condens/uitlaatgassen. Hoeveel is dat dan wereldwijd? Het moet enorm zijn. Tijdens het uitbreken van de corona crisis zag ik eindelijk weer eens een blauwe lucht zonder vliegtuigstrepen. Ik hoop dat wat dit fenomeen betreft wij nooit meer terugkeren naar de vluchtbewegingen van vóór de coronacrisis gezien de enorme vervuiling van onze atmosfeer en de geluidshinder. Voor velen is een vliegvakantie nog steeds hun “pleziertje” en wordt nog gestimuleerd door prijsstunten. De prijs voor aangerichte schade ligt vele malen hoger dan in rekening wordt gebracht. Namelijk een op den duur onleefbare wereld. De drukste dag in de geschiedenis qua vliegverkeer was in juli 2019. Wereldwijd waren er toen 230.409 vliegbewegingen op één dag ( bron: een artikel uit het AD dat ik tegenkwam zoekend naar vluchtbewegingen wereldwijd per dag)