• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dana » Weggeefwinkels sociaal cement van een wijk

Weggeefwinkels sociaal cement van een wijk

18 mei 2015 door de redactie

In veel plaatsen in Nederland zijn zogenoemde weggeefwinkels te vinden. Ze beoefenen dana, belangeloze goedgeefsheid. Anders dan bijvoorbeeld bij de kringloopwinkels betalen de klanten geen cent voor de spullen die ze meenemen. Aan de andere kant vindt de bevoorrading plaats door mensen die van hun spullen af willen en daar geen inkomsten tegenover stellen. De winkels zijn gevestigd in panden waarvoor geen huur verschuldigd is.

Het motto van de weggeefwinkels is ontleend aan Mahatma Gandhi: “Er is genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.”

Een weggeefwinkel wordt door de organisatie wel het sociaal cement van een wijk genoemd, en winkel waar spullen gratis te verkrijgen zijn. Een wezenskenmerk van een weggeefwinkel is onvoorwaardelijkheid, dat iedereen er welkom is, zowel om spullen te halen als om spullen te brengen, dus zonder dat hier voorwaarden aan worden gesteld. Omdat hergebruik beter is voor het milieu, en weggeefwinkels doorgaans kampen met grote overschotten, is er ook bepaald geen aanleiding om de een wel en de ander niet toe te laten. Ook investeren vele weggeefwinkelaars hun tijd liever in mensen dan in administratie.

Weggeefwinkels zijn, hoewel ze gratis dingen weggeven, geen goederen- of kledingbank. De goederenbanken hebben, net als voedselbanken, als hoofddoel om materieel armere mensen te voorzien van wat ze gebruiken kunnen. Wezenskenmerken van weggeefwinkels zijn, dat iedereen welkom is om te geven en te nemen en dat ze meerdere doelen dient, bijvoorbeeld:

Het bieden van een plek waar het nu eens niet om geld draait maar om medeleven en respect. Een-geld-vrije-oase. Zorgen voor sociale samenhang in de wijk, gratis buurthuis. Een alternatief bieden voor de wegwerpeconomie. Zorgen dat heel verschillende mensen elkaar ontmoeten. Het creëren van een plek waar iedereen welkom is. Laten zien dat het ook anders kan. Zorgen voor verwarring. Laten zien dat je heel veel kunt bereiken door gewoon te doen. Mensen confronteren met hun eigen hebzucht. Een bijdrage leveren aan een beter milieu. Armoedebestrijding.

Vrijwilligers

Weggeefwinkels worden gerund door vrijwilligers, en bestaan bij de gratie van giften. Zij ontvangen geen geldelijke subsidie van de overheid. De meeste weggeefwinkels bevinden zich in kraakpanden of zijn als kraakpand begonnen. Hiernaast bestaan er ook weggeefwinkels die een (tijdelijk) leegstaand pand mogen lenen. Weggeefwinkels bieden mensen aan de ene kant de gelegenheid hun afgedankte spullen een tweede (of derde of vierde) leven te geven en dragen op die manier bij aan het verminderen van de verspilling, en aan de andere kant kan iedereen er gratis goede spullen zoeken die hij/zij gebruiken kan. Artikelen waarin meerdere mensen geïnteresseerd zijn, kunnen in een weggeefwinkel eventueel worden verdeeld door bijvoorbeeld te selecteren op motivatie, een verloting enz.

Verwarring

Het is voor de meeste mensen die voor het eerst binnenkomen in een weggeefwinkel even wennen: er hoeft en kan zelfs niet afgerekend worden. Alle tweedehands-spulletjes die er liggen, of het nu kleding is, een boek, speelgoed, huisraad, een computer of een pollepel, het is allemaal gratis mee te nemen. En er is in de meeste weggeefwinkels voor iedereen wel iets te vinden wat hij/zij nodig heeft of leuk vindt om mee te nemen, of aan iemand anders cadeau te geven. Hoe dan ook zorgen weggeefwinkels nog al eens voor verwarring, vooral bij nieuwe bezoekers. Je ziet ze gewoon nadenken, hoe kan dit?

Overschotten

De meeste weggeefwinkels kampen met flinke overschotten. Verschillende weggeefwinkels zijn ook ontstaan omdat de oprichters ergens tegen overschotten opliepen en dachten: daar is wel iets nuttigs mee te doen. De weggeefwinkeliers hebben de bedoeling om concreet de confrontatie aan te gaan met de allesoverheersende geldeconomie en de overmatige consumptie in de moderne westerse samenleving. Deze winkels staan in de opvatting van de initiatiefnemers lijnrecht tegenover de heersende logica van de geldeconomie, want geld is er niets waard en alle in de winkel aanwezige spullen worden zonder dat daar ook maar iets tegenover staat, weggegeven aan diegenen die ze gebruiken kan. Sommige weggeefwinkels werken ook mee aan de jaarlijkse internationale Niet-Winkeldag; op www.koopniets.nl  staat meer informatie hierover.

Maximaal aantal goederen

Sommige weggeefwinkels hanteren wel een beperking wat betreft het aantal goederen dat iemand per keer mag meenemen. Dit is om te voorkomen dat handelaren de winkel leeghalen en de spullen gaan verkopen. Het is ook omdat de winkels geen plek willen zijn waar mensen schaamteloos al hun zakken vol kunnen stoppen met spullen die ze niet nodig hebben. Het is de bedoeling dat iemand zich even afvraagt of zij een ding wel gaat gebruiken zodat het niet nu weer op háár zolder stof gaat liggen vangen.

Verschil met kringloopwinkel

Is een weggeefwinkel nu eigenlijk wel echt iets anders dan een kringloopwinkel? Naast de reeks doelstellingen van weggeefwinkels, zijn er duidelijk verschillen. In kringloopwinkels worden de goederen ook veelal ingeleverd zonder dat er voor betaald wordt. Maar in kringloopwinkels wordt wel een prijs gerekend voor de goederen die worden aangeboden, deze kan afhankelijk van de doelstelling van de kringloopwinkel kostendekkendheid overstijgen. Een weggeefwinkel is vaak ook minder gericht op de spullen. Daarnaast werken in kringloopwinkels naast vele vrijwilligers soms ook een of meerdere betaalde krachten. Weggeefwinkels hebben vaak ook een sociale doelstelling en/of zijn ze een onderdeel van een groter geheel, met bijvoorbeeld een gratis internetclub en een eethuis, een vrije ruimte voor kunstenaars en zo.

Daarnaast is het mogelijk dat de winkel niet helemaal is volgepakt met spullen maar er bewust ruimte vrij is gelaten, om aan te geven dat meer niet altijd beter is, en/of mensen de gelegenheid te geven elkaar te ontmoeten. Gezien de grote overschotten waar weggeefwinkels mee te kampen hebben is er zeker plaats voor meer winkels.

Categorie: Dana, Economie, Opmerkelijk Tags: gratis, hebzucht, kraakpanden, weggeven, winkels

Lees ook:

  1. ‘Economisch gezien begint het bewandelen van de Middenweg met het beteugelen van hebzucht.’
  2. Boeken – alchemie, de onweerstaanbare kracht van marketing

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.