Eeuwigdurend tweegesprek tussen chanmeesters Foe Tsie en Boei’en over de boeddhistische juistheidsretoriek.*
Foe Tsie: Wat is juist spleken?
Boei’en: Spleken dat geen ondelscheid maakt tussen juist en onjuist.
Foe Tsie: Wat is spleken dat wel ondelscheid maakt tussen juist en onjuist?
Boei’en: Onzinnig geplaat.
Foe Tsie: Wat is onzinnig geplaat?
Boei’en: Geplaat dat ondelscheid maakt tussen zinnig en onzinnig.
Foe Tsie: Wat is geplaat dat geen ondelscheid maakt tussen zinnig en onzinnig?
Boei’en: Juist spleken.
Foe Tsie: Wat is juist spleken?
Enzovoort.
* Juistheidsretoriek: een boeddhist die het achtvoudige pad gaat streeft naar juist inzicht, juiste intenties, juiste spraak, juist handelen, juiste wijze van levensonderhoud, juiste inspanning, juiste aandacht en juiste concentratie – een volstrekt dualistische benadering van een pad dat (volgens de Hsin Hsin Min, de Vimalakirtisoetra en dzogchen) linea recta naar non-dualiteit zou moeten leiden. Huh?
Wie zijn Foe Tsie en Boei’en?
Chanmeesters Foe Tsie en Boei’en behoren samen met Meester Zero, Meester Zuetsu en Meesteres Oei! tot de Vergeten Dynastie – de zesde van vijf chanhuizen en de enige school die niet te boek staat als school of boek.
In werkelijkheid zijn de leden van de Vergeten Dynastie nooit vergeten maar als archetype bewust ondergedoken in het Collectief Onbewuste, diep onder het Mentale Massief, door Cao Yung [1] zo treffend omschreven als een Limbo für Narren ohne Ausweiss während oben die Weisheit weiter wuchert. [2]
[1] De min veertiende Chinese reïncarnatie van Karl Jung.
[2] Onderwereld voor poortloze dwazen terwijl bovenwerelds de wijsheid voortwoekert.