• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Filmbespreking » ‘Zou Pekka in staat zijn geweest om niet te haten’

‘Zou Pekka in staat zijn geweest om niet te haten’

15 april 2015 door Joop Ha Hoek

Gisteravond, kijkend naar de documentaire over woede, een van de drie boeddhistische vergiften, besefte ik- de grond verdween onder mijn voeten,  dat woede, haat, voor mij een naam, een gezicht had gekregen. De naam van de achttienjarige Finse Pekka-Eric Auvinen. Acht jaar geleden schoot de jonge man in zijn school acht mensen dood. Ik kon me dat nog wel herinneren, die gebeurtenis, maar de naam van de schutter was me ontschoten. Als ik die al ooit had kunnen reproduceren.

Door de indrukwekkende documentaire Pekka van Alexander Oey zal ik zijn naam nooit meer vergeten. Haat = Pekka en Pekka = haat, een muur met graffiti in een doodlopende straat: Pekka. Ik kom er elke dag langs. Op een familiefoto kijkt de kleine Pekka mij aan, hij is een jaar of twaalf. Een vriendelijk ventje. Een stem in mij: Was het haat wat Pekka dreef? Het kwaad, ja. Is haat niet verschroeiend, de daden van Pekka kil. Het was zijn nu, maar ik kan het niet accepteren.

Na anderhalf uur opgebouwde verbijstering bleef er voor mij maar één vraag over: Zou Pekka in staat geweest zijn om niet te haten, die vreselijke ervaringen, de vijandige schoolse omgeving, het isolement waarin hij belandde, de ogenschijnlijk bloedeloze kilheid van het gezin waarin hij opgroeide, te transformeren in liefde en compassie, zoals wij, volgelingen van de Boeddha elkaar dagelijks voorhouden. Pekka kocht een semiautomatisch pistool en schoot. Dat was zijn antwoord.

De documentaire van anderhalf uur sleepte mij de wereld van Pekka binnen. Het was een registratie waaruit ook de liefde en betrokkenheid van de filmmaker sprak. De beelden waren stil, politiefoto’s lieten zien wat er was gebeurd. Foto’s van zijn kamer in de ouderlijke woning. Geen voice overs, geen opjuttende muziek. Wel verbijsterde mensen, die probeerden een beeld te schetsen van de jonge Fin. Zijn ouders, de vader die alleen maar kon denken aan zijn zoon, de slachtoffers kon hij niet toelaten, de moeder die zich afvroeg waarom Pekka niet alleen zichzelf van het leven had beroofd, de wapenhandelaren die de toorn van Finland over zich kregen tot op een dag de vader van Pekka hen vertelde dat hij ze niks kwalijk nam, de zogenaamde vrienden van Pekka die in tv-shows figureerden, de leraar die het er levend vanaf wilde brengen omdat hij net een hypotheek van tweehonderdduizend euro had afgesloten.

Beelden van een weg, een asfaltweg, leeg. De weg die Pekka ging.

Vanavond zendt de boeddhistische televisie de documentaire Schuldenaars uit, daarin wordt het vergift hebzucht belicht. Iedere week worden door de Rotterdamse rechtbank veel mensen failliet verklaard. Persoonlijk, of met hun bedrijf. Mensen die dit overkomt komen in een heel andere wereld terecht: opeens hebben ze niets meer en hebben ze voor elke beslissing en uitgave de toestemming van een curator nodig. Veel mensen schamen zich. Al konden ze er niets aan doen en kan het haast iedereen overkomen, de buitenwereld kijkt daar toch anders tegenaan. Schuldenaars volgt een aantal mensen die failliet
gaan en laat zien hoe deze wending hun kijk op het leven en zelfbeeld verandert.

bekijk op NPO spirit

Deel 2 in de serie de drie vergiften: Schuldenaars Woensdag 15 april, 23:00 uur op NPO2

Categorie: Filmbespreking, Geluk, Media Tags: Finland, moord, Pekka, schutter

Lees ook:

  1. Amerikaanse schutter was een boeddhist
  2. Geen vrouw te zien bij De Drie Vergiften
  3. Het jaar 2021 – dag 203 – egovertrouwen
  4. HRW – Nieuwe aanpak nodig om voortdurend politiemisbruik in VS aan te pakken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marja zegt

    15 april 2015 om 20:49

    Mooi Joop, dank voor dit verslag. Ik heb de documentaire ook net gezien. Aangrijpend. En gek genoeg kon ik me de woede van die jongen zo goed voorstellen. Tja. Ben er van onder de indruk.

  2. Helen zegt

    16 april 2015 om 09:31

    Ja, ik was ook zeer onder de indruk. Wat me opviel was dat niemand zich verantwoordelijk voelde (behalve misschien de moeder en internet ‘vriendin’ die zich schuldig voelden. Ik kan me zo goed voorstellen dat de teksten die langs kwamen hem aanspraken. Wat een leven in zo’n kleingeestig, zelfgenoegzaam school omgeving. Dat je als anders wordt gezien en buitengesloten omdat je muziek maakt (vader) of omdat je geen nikes draagt.
    Wat ik ook heel interessant vond was de internet ‘liefde’ die ontstond. Dat ze echt het idee had dat hier sprake was van liefde. In wat voor vervreemde realiteit leven mensen dan? Veel stof tot nadenken.

  3. Robert Keurntjes zegt

    16 april 2015 om 09:38

    Ik heb de documentaire nog niet helemaal gezien. De aflevering loopt nog terwijl ik dit schrijf. Het roept vragen op. Waarom nemen ze zo’n groots voorbeeld om woede te verbeelden? Is Pekka het gezicht van woede? Of is het gezicht van woede/haat/afkeer mijn gezicht wanneer ik zou willen gaan duwen wanneer de man voor mij te lang voor de tomaten staat, terwijl ik alleen maar even een bakje tomaatjes wil pakken en door wil naar het koelvak. Of is het mijn gezicht wanneer ik een goed bedoelde opmerking afweer met de opmerking “laat me maar even met rust”.
    Of moet ik op die momenten de Pekka in mezelf op zien komen? Het is zo gemakkelijk om mijn kleine oprispingen als onschuldig te beschouwen in het licht van zo’n groots voorbeeld.
    Daarnaast is het voor mij ook niet de woede die er uit springt, het is vooral de verwarring, de wanhoop en de pijn die Pekka gedreven moet hebben die mij bezig houdt. De momenten waarop ik afkeer of boosheid voel kennen niet zo’n sterke verwarring, wanhoop of pijn, er is wel een gevoel van ongemak maar daar lijkt met een beetje zelfreflectie wel wat aan te doen.
    Het is die subjectieve kant van de afkeer die ik veel interessanter vind dan de geëxtrapoleerde woede van Pekka. Omdat ik daarin kan zien dat die woede voortkomt uit hoe ik mezelf ervaar en wat ik op die basis ervaar als bedreigend. Daaruit volgt dat de bedreigende ander weg moet, of het nu een schooldirectrice is of een man die te lang voor de tomaten staat.
    Dat mis ik in de aflevering van afgelopen weekend en zeker in deze aflevering. Er wordt meteen gesprongen naar het grote, terwijl het voor ons juist de kleine momenten van afkeer, gehechtheid en onwetendheid zijn die bepalend zijn. We kunnen ze wel vergelijken maar het is ook gemakkelijk om de kleine dingen er door over het hoofd te zien. Het gaat wellicht te weinig over de oorzaak.
    Joop, in jouw reflectie op de aflevering van het weekend wees je op de mooie kamers waarin de opnames plaats vonden, met boekenkast en piano. En dan hebben we het over de hebzucht van de bankiers als probleem, waarom niet over mijn gevoel dat ik ook zo’n mooie kamer wil? En waarom dat mijn geluk verstoort (of vergiftigt…)?

  4. Joop Ha Hoek zegt

    16 april 2015 om 11:11

    Thich Nath Hanh schreef:

    Noem me bij mijn ware namen.

    Zeg niet dat ik morgen zal vertrekken,
    want vandaag zelfs kom ik voortdurend aan.
    Kijk goed: ik arriveer elke seconde
    als een knop aan een lentetak,
    als een jong vogeltje met tere vleugels,
    dat leert zingen in zijn nieuwe nest,
    als een rups in het hart van een bloem,
    als een juweel verborgen in een steen.
    Ik blijf komen om te lachen en te huilen,
    te vrezen en te hopen.
    Het kloppen van mijn hart is de geboorte en de dood van al wat leeft.

    Ik ben het eendagsvliegje dat zich vlak boven de rivier ontpopt en ik ben de vogel die, als de lente komt, bijtijds arriveert om het vliegje op te eten.

    Ik ben de kikker die vrolijk rondzwemt in het heldere water van de vijver en ik ben de ringslang die onhoorbaar nadert en zich met de kikker voedt.

    Ik ben het kind in Oeganda, vel over been,
    mijn benen zo dun als bamboestokjes
    en ik ben de wapenhandelaar
    die dodelijke wapens aan Oeganda verkoopt.
    Ik ben het twaalfjarig meisje,
    vluchteling op een klein bootje,
    dat overboord springt,
    na verkracht te zijn door een zeerover.
    En ik ben de zeerover, mijn hart nog niet in staat tot liefde en begrip.
    Ik ben een lid van het Politbureau,
    met onbeperkte macht in mijn handen.
    En ik ben de man die, langzaam stervend in een heropvoedingskamp, zijn “bloedschuld” aan zijn volk moet betalen.
    Mijn vreugde is als de lente, zo warm
    dat zij bloemen doet bloeien langs alle paden van het leven.
    Mijn pijn is als een rivier van tranen, zo vol
    dat zij vier oceanen vult.
    Alsjeblieft, noem me bij mijn ware namen
    zodat ik al mijn huilen en lachen tegelijk kan horen,
    zodat ik kan zien dat mijn vreugde en pijn één zijn.
    Alsjeblieft, noem me bij mijn ware namen,
    zodat ik kan ontwaken
    en de deur van mijn hart open kan blijven,
    de deur van mededogen.

    Moge iedereen gelukkig zijn. Joop.

  5. Léon zegt

    16 april 2015 om 11:12

    Als ik zie waar het over gaat heb ik al geen zin om ernaar te kijken.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping
    • Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
    • Zenmummies
    • Menno – pre-klinische periode

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.