• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Filmbespreking » De boeddhistische blik – Moeders zijn ook dochters

De boeddhistische blik – Moeders zijn ook dochters

23 oktober 2020 door de redactie

“Je moeder is je eerste en misschien wel grootste leermeester. Ze is de persoon die het meeste indruk op je maakt, waar je niet aan kan ontkomen… ze is de grond waar je vandaan komt”.

Nazmye Oral

Moeders zijn ook dochters is een tweeluik van Sarah Marijnissen en Alexander Oey over de impact en de betekenis van de relatie tussen moeder en dochter. Nadat Marijnissen haar relatie na 29 jaar verbreekt, probeert ze inzicht te krijgen in hoe de band met haar moeder haar als kind heeft gevormd; hoe dat effect heeft gehad op haar vermogen tot intieme relaties, want hoewel Sarahs moeder al 17 jaar geleden is overleden, blijkt die invloed nog steeds door te spelen in haar leven.

De relatie met onze moeder is misschien wel de meest vanzelfsprekende en complexe relatie in ons leven. Wij danken het leven aan onze moeder en zijn als kind afhankelijk van haar onbevangen aandacht en liefde voor een goede ontwikkeling naar volwassenheid. Maar wat als de moeder zelf behoeftig is? In onze cultuur leeft het idee dat een moeder perfect moet zijn. Er is weinig aandacht voor de tekorten die moeders vroeger zelf hebben opgelopen, terwijl die onbewust wel doorwerken in emotionele bezetting of verwaarlozing van een dochter. De sporen die dat achterlaat bemoeilijken het losmakingsproces van de dochter, omdat zij zich het lot van de moeder aantrekt en dat wil verlichten. Het kind neemt de verantwoordelijkheid van haar over of claimt op een later moment de ervaren tekorten uit de jeugd van zijn of haar partner en omgeving. Bovendien is kans groot dat de dochter blijft ‘hangen’ in het kindbeeld van de moeder. Op eigen benen staan en volwassen relaties aangaan op latere leeftijd wordt dan lastig. De documentaire laat zien hoe belangrijk het is dat dochters hun moeder in haar realiteit leren zien en omarmen. Dat kan alleen vanaf haar plek met een juiste afstand.

Aan de hand van herinneringen, foto’s en videobeelden van Sarahs moeder uit twee eerder gemaakte films onderzoekt Marijnissen de dynamiek tussen moeder en dochter en bekijkt ze hoe ze na haar scheiding de regie over haar (emotionele) leven weer terug kan pakken. Ze gaat in gesprek met andere dochters die net als zij de urgentie voelden om het beeld dat ze als kind over hun moeder hebben gevormd bij te stellen vanuit een volwassen blik. In het eerste deel van deze tweeluik spreekt ze hierover met theatermaker en schrijver Nazmiye Oral, die in de publieke ruimte van het theater het liefdesgevecht met haar moeder aangaat. Ze bleef jaren op afstand door gevoelens van woede die ze jegens haar had. Nazmiye en haar familie toerden twee jaar rond (tot aan New York). Is het beeld van haar moeder gaan verschuiven? Heeft deze nauwe samenwerking haar relatie met haar moeder veranderd?

Ook bezoekt ze coach en familie-/organisatie-opsteller en schrijver Els van Steijn. Zij werkt met de metafoor van ‘De Fontein’, die het hele biologische familiesysteem voedt, mits je op je plek staat. Ze schreef er een bestseller over. Wat gebeurt er met je wanneer je niet op je plek staat?

De Boeddhistische Blik: Moeders zijn ook dochter, op zondag 25 oktober en 1 november om 15.20 uur op NPO2

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: De boeddhistische blik, Filmbespreking, Geluk, Media Tags: Alexander Oey, dochters, Els van Steijn, moeders, Moeders zijn ook dochters, Nazmiye Oral, Sarah Marijnissen

Lees ook:

  1. De boeddhistische blik – Moeders zijn ook dochters (2)
  2. de Boeddhistische blik – Moeders zijn ook dochters
  3. de Boeddhistische blik – Moeders zijn ook dochters
  4. de Boeddhistische blik – Wat zingt er

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is geen metenschap
  • Het jaar 2022 – dag 181 – boeren
  • Kloof tussen boekenrecensenten en lezers – auteur plaatst advertenties in NRC
  • Vrijdag Zindag – Arbeidsmigrant
  • Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens