• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Dossiers » Boeddha in de bajes » Boeddha in de bajes – vier uur onderweg

Boeddha in de bajes – vier uur onderweg

4 juni 2021 door gastauteur

Het is een vreemde week. Schrijven lukte een tijd niet. Veel houdt me bezig. Veel indrukken blijven hangen. Flarden van gesprekken, flarden van wat ik zie, van wat ik lees. Nu, midden in de nacht lijken ze zich tot een (min of meer) samenhangend geheel te vormen.

In Kamp Westerbork ervaar ik de ellende die die plek meer dan honderdduizend mensen heeft gebracht als doorgangskamp naar de concentratiekampen waarvan bijna niemand meer terugkwam. Met een kampcommandant die vriendelijk en betrokken lijkt maar ondertussen er zorg voor draagt dat de wekelijkse transporten ordelijk en pūnktlich vertrekken. In grote vrees werd de dag van transport afgewacht.

Een paar dagen later spreek ik een negentigjarige Duitse vrouw die vertelt dat ze in 1942 nog op vakantie naar Zuid-Duitsland ging en daar als jong meisje voor het eerst van haar leven de bergen zag. Dachau ligt op steenworp afstand …

Even later vertelt ze over het bombardement van Keulen met brandbommen door de Engelsen dat ze meemaakte en de heldhaftige daad van haar vader die net voor de bom ontplofte hem door het raam naar buiten gooide; wat me terugbracht bij mijn moeder die als jonge verpleegkundige het bombardement van Rotterdam meemaakte. Wat waren ze bang.

De volgende dag spreek ik iemand telefonisch in de gevangenis die vertelt dat hij niet gaat werken omdat dat de enige momenten zijn (wanneer de anderen aan het werk zijn) dat hij rustig een boek kan lezen. Op andere momenten is er te veel lawaai. Hem is verteld dat als hij niet werkt, hij op weinig medewerking hoeft te rekenen voor zijn eventuele vervroegde invrijheidstelling.

Dezelfde dag wandel ik door een wijk waar een politicus beschermd en anoniem woont. Achter een groot hek, bewaakt door veel camera’s. Van en naar zijn werk gaat hij in de inmiddels bekende colonne grote zwarte auto’s. Hoe vrij ben je?

Een dag later op bezoek bij iemand die vier weken uit detentie is. Hij vertelt dat hij nog steeds geen ziektekostenverzekering en een uitkering heeft. Gelukkig wordt hij opgevangen door familie en vrienden. Hij is van plan een boek te schrijven over zijn bajes ervaringen.

Hoe gaat het met de mannen die ik de gevangenis heb zien uit komen lopen met onder hun arm slechts een kleine vuilniszak met daarin hun spullen? Ze lopen onwennig en zoekend naar de bushalte alsof ze niet weten waar ze zijn. Er is niemand om ze op te vangen. Hoe snel zijn ze weer binnen?

Op een snikhete dag net buiten de gevangenis stopt een arrestantenbusje naast een lopende oude man. Hij heeft kennelijk dorst want de bijrijder geeft hem een flesje water, hij loopt door naar de bushalte een stuk verderop. Het is te heet om te lopen, ik stop en vraag waar hij naartoe moet en breng hem naar het station. Onderweg vertelt hij dat hij op bezoek wilde bij zijn neef maar niet meer naar binnen mocht omdat hij te laat was. Hij is boos, verdrietig en erg moe. Heen en terug is hij ruim vier uur onderweg.

Categorie: Boeddha in de bajes, Rechtspraak Tags: boeddha in de bajes

Lees ook:

  1. Boeddha in de bajes – Rob en Bert
  2. Boeddha in de bajes – plegers van liquidaties
  3. Boeddha in de bajes – de sleutel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.