• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Jan Geurtz – Over liefde en loslaten, de levenscrisis als spirituele doorbraak

Jan Geurtz – Over liefde en loslaten, de levenscrisis als spirituele doorbraak

3 april 2017 door de redactie

Bij uitgeverij Amboanthos is het nieuwe boek Over liefde en loslaten van Jan Geurtz verschenen. Het is een persoonlijke gids op een spirituele zoektocht naar de essentie van het bestaan. Van Jan Geurtz verschenen eerder de bestsellers De opluchting, De verslaving voorbij, Het einde van de opvoeding, Verslaafd aan de liefde, Verslaafd aan denken, Bevrijd door liefde en Vrij van gedachten.

Doorgaans reageert ons ego op een levenscrisis met weerstand en veel pijnlijke gedachten. Daardoor maken we ons leven extra ellendig en uitzichtloos. In Over liefde en loslaten laat Jan Geurtz zien dat bijvoorbeeld een relatiecrisis, en elke pijnlijke emotie die we dan ervaren, in wezen een opening is naar spirituele groei.

Met behulp van korte praktische instructies wordt getoond hoe we de sprong kunnen maken vanuit ego’s beknellende gedachten en emoties naar ruime open liefdevolle staat van zijn.

Hierdoor veranderen pijnlijke emoties zoals eenzaamheid, frustratie of angst in toegangsdeuren naar wat in het boeddhisme de ‘boeddha-natuur’ genoemd wordt en in Advaita de ‘non-duale essentie’, een natuurlijke staat die vrij is van lijden.

De theorie van het loslaten

De ervaring is op zichzelf niet verdeeld in een deel dat ervaart en een ander deel dat wordt ervaren. Het is één ondeelbaar, onbenoembaar, intiem geheel. Liefde en schoonheid zijn de namen die aan de ervaring gegeven worden als die intimiteit gevoeld wordt. Zij zijn de natuurlijke toestand van elke ervaring, niet de specifieke toestand van een bepaalde ervaring.

Rupert Spira (hedendaagse Engelse Advaïta-leraar)

Als je je geest herkent als je eigen leraar, is dat de hoogste inwijding. Laat alles zoals het is in oorspronkelijke eenvoud en helderheid zal uit zichzelf ontstaan. Alleen door niets te doen zul je alles doen wat er te doen valt. Waar geest en verschijnselen één zijn is oneindige openheid.

Patrul Rinpoche Tibetaanse leraar uit de 19de eeuw

Hoe dit boek is ontstaan:

‘In de zomer van 2015 kwam ik in een levenscrisis terecht met mijn spirituele liefdespartner. Hoewel wij autonomie, persoonlijke groei en spirituele realisatie altijd boven veiligheid hebben gesteld, was er in de tien jaar dat wij elkaar liefhebben ook ongemerkt een verstrengeling gegroeid waarin onze ego’s zich veilig waanden bij elkaar. In die zomer verdween echter vrij snel alle veiligheid uit de relatie, en hoewel ook dat helemaal paste binnen onze opvatting over de spirituele liefdesrelatie, ontstond er een nieuwe wisselwerking waarin we heftige verlatingsangsten bij elkaar opwekten. Het kleine angstige jongetje in mij dat door jaren van haar intense veilige liefde geleidelijk uit zijn schulp gekropen was, verloor nu ineens zijn houvast en voelde zich diep ongelukkig en in de steek gelaten. Tegelijk zag de volwassen spirituele beoefenaar in mij dat zich hier een bijzondere gelegenheid aandiende om deze allerdiepste ego-pijn te leren herkennen en te overstijgen. Ook mijn geliefde aanvaardde de spirituele uitdaging en ging er op haar manier mee aan het werk.

Het afgelopen jaar was voor mij een achtbaan met de meest intense wederzijdse liefdesgevoelens, afgewisseld met de allerdiepste angsten en beknellingen. Mijn ervaring met Dzogchen-meditatie hielp me om deze pijnlijke gevoelens te zien zonder ervoor weg te lopen, en ze te onderzoeken met een heldere oordeelvrije geest. Vaak leverde dat alleen maar méér gepieker op: telkens weer ronddraaien in dezelfde angstige gedachten en pijnlijke gevoelens. Maar heel soms gebeurde het wonder dat in alle spirituele tradities beschreven wordt: het lijden lost op in totale ontspanning, het ik-gevoel vervaagt in liefde en openheid, en gedachten bevrijden zichzelf in het gewaarzijn ervan. In die ruime staat van bewustzijn ontstonden spontaan hele korte beschrijvingen hoe die plotselinge doorbraak van ultieme beknelling naar ultieme openheid tot stand kwam. Het waren altijd heel korte en liefdevolle zinnetjes, soms relativerend, soms confronterend, soms met humor of met dwaasheid. Ik heb ze op kleine kaartjes geschreven, geknipt uit de binnenkant van chocolaverpakkingen. Daarna bleek dat deze gecondenseerde liefde en helderheid ook opnieuw gebruikt kan worden: vaak als ik in een pijnlijke bui zat trok ik een kaartje uit de stapel, en voltrok het wonder zich opnieuw! Het is zo spectaculair om een totaal beknellende emotie te zien veranderen in pure energie zonder dat er iets in de emotie verandert; het enige wat verandert is de manier van waarnemen!

Omdat deze methode ook voor anderen bruikbaar zou kunnen zijn, schreef ik dit boek. Het eerste deel bevat korte hoofdstukjes over hoe het lijden ontstaat door een onjuiste manier van waarnemen, hoe de levenscrisis vanuit spiritueel gezichtspunt een bijzondere gelegenheid is voor spirituele groei, en hoe het lijden gebruikt kan worden als spirituele beoefening. In deel twee staan op de rechterpagina’s de korte instructies die ik de afgelopen maanden verzameld heb, met op de linker pagina’s de beknopte verklaring.

Dit boek is een uiting van mijn enthousiasme en dankbaarheid voor de eeuwenoude kennis over de essentie van geest en werkelijkheid afkomstig uit de Tibetaanse Dzogchen-traditie, en tevens een poging die in eigentijdse bewoordingen door te geven. Het is ook een liefdesverklaring aan mijn spirituele partner. En het is een verslag van mijn eigen spirituele en nooit eindigende zoektocht, en mijn poging daarnaar te kijken met de liefde die mijn diepste essentie is. Moge dit boek bijdragen aan het benutten van je levenscrisis en je pijnlijke emoties als een bijzonder spiritueel avontuur, met bevrijding van het lijden als onvermijdelijke uitkomst ervan.’

Jan Geurtz (1950) is een Nederlandse schrijver. Hij studeerde orthopedagogiek, onderwijskunde en wetenschapsfilosofie en heeft daarna gewerkt in de verslavingszorg. Jan Geurtz laat zich vooral inspireren door het boeddhisme. Hij brak door met Verslaafd aan liefde. In deze spirituele bestseller toont Geurtz aan dat onze zoektocht naar liefde en erkenning voortkomt uit een fundamentele afwijzing van het zelf en laat hij zien hoe we dat kunnen veranderen. Geurtz schreef daarnaast onder andere De verslaving voorbij, Bevrijd door liefde en Vrij van gedachtes.

Categorie: Boekbespreking Tags: Jan Geurtz, levenscrisis, spirituele doorbraak

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.