• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » De kunst van het opnieuw beginnen

De kunst van het opnieuw beginnen

24 juni 2015 door de redactie

Beeldend kunstenaar Madelon Hooykaas vroeg filosoof en schrijver Dorothea Franck van gedachten te wisselen over ‘opnieuw beginnen.’ Beiden zijn op een punt aangekomen om opnieuw te beginnen, maar kan dat eigenlijk wel? De geest is geen onbeschreven blad en de tijd is een verzamelaar.

Wat doet er écht toe als je opnieuw wilt beginnen, vroegen zij zich af. Met aandacht leven, nieuwsgierig blijven, je bewust zijn van wat het leven je aanreikt en daar ‘ja’ tegen zeggen.

De kunst van het opnieuw beginnen omslag boekHooykaas en Franck schrijven in hun boek ‘De kunst van het opnieuw beginnen’ over durven veranderen, reislust, boeddhisme en reflectie, over verwondering en beeldende kunst, en over het geluk van de kijker en de rijkdom van je dagen. Zij legden het accent niet op het terugkijken maar juist op de positieve, spannende kant van verandering, de kansen en de frisse energie van opnieuw beginnen, geïnspireerd door het boeddhistische begrip beginner’s mind.

‘Madelon Hooykaas heeft aan de ene kant een gevoeligheid en verfijnde waarneming en aan de andere kant een heldere doortastende en aardse manier van werken’

Dorothea Franck

"Madelon Hooykaas" by Uvafis - Eigen werk.
“Madelon Hooykaas” by Uvafis – Eigen werk.

Madelon Hooykaas (1942) is een internationaal bekend beeldend kunstenaar en filmmaker, die van 1972-2004 samenwerkte met Elsa Stansfield. Hun werk bevindt zich onder meer in de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam en het MoMA in New York. Eerder verscheen over hun oeuvre ‘Revealing the Invisible – The Art of Stansfield/Hooykaas’ bij Uitgeverij de Buitenkant.

Madelon Hooykaas groeide op in Rotterdam. Voordat zij in 1964 naar  Parijs vertrok, was zij in de leer bij verschillende Nederlandse fotografen. In 1966 ontving zij als jonge fotograaf de Europhotprijs als vertegenwoordiger van Nederland, en vertrok voor het fotoproject Along the Pilgrim’s Way to Canterbury naar Engeland en verbleef als gaststudent aan de Ealing School of Art & Design in Londen. Haar professionele belangstelling ging uit naar het maken van films en fotografie als middel in de conceptuele kunst, met name in de zogenaamde sequentiefotografie. Zij werkte in Brussel in een filmlaboratorium en in Parijs als filmassistent voordat zij zich vestigde als freelance fotograaf en filmmaker.

In 1968 reisde zij met een beurs van het ministerie van Cultuur voor een jaar naar de Verenigde Staten. In New York was zij assistent van de fotografen Philip Halsman en Bert Stern en kreeg les van de fotografen Gary Winogrand en Joel Meyerowitz. In Californië vormde een ontmoeting met Alan Watts het begin van haar levenslange belangstelling voor het zenboeddhisme.

In 1970 vertrok zij naar Japan met het plan een aantal fotografen te interviewen en het leven in een zenklooster te ervaren. Als eerste Europese vrouw kreeg zij toestemming in een traditioneel mannenklooster te verblijven en foto’s te maken. In 1971 verscheen het fotoboek Zazen. De teksten hiervoor stelde Hooykaas samen met dichter Bert Schierbeek. Zij verkreeg hiermee grotere naamsbekendheid; een Engelstalige en Duitstalige editie van het boek volgden.Vijf jaar later verschijnt opnieuw een boek Death Shadow, waarvoor Hooykaas de foto’s maakte en Schierbeek een gedicht voor haar schreef.

‘Dorothea Franck is een origineel denker met een avontuurlijke geest en zij schrijft fascinerende beschouwingen.’

Madelon Hooykaas

Dorothea Franck (1948) schrijft over filosofie, poëzie, literatuur en de beeldende kunsten. Zij doceerde algemene taalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en semiotiek aan de afdeling ‘Beeld en Geluid’ van het Conservatorium in Den Haag. Zij schreef diverse diepgaande essays over beeldend kunstenaars.

‘De kunst van het opnieuw beginnen’
Madelon Hooykaas en Dorothea Franck
‘De kunst van het opnieuw beginnen’
Uitgeverij de Buitenkant, Amsterdam
140 pagina’s met kleurenafbeeldingen, genaaid gebrocheerd
ISBN 978 94 90913  /€14,50

 

Categorie: Boekbespreking Tags: de buitenkant, de kuhet opnieuw beginnen, Dorothea Franck, Madelon Hooykaas, opnieuw beginnen

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk zegt

    24 juni 2015 om 07:42

    Hoewel van ik Madelon Hooykaas niet zoveel wist ken ik Vajrazuster Doro Franck wèl. Een boek waar zij medeauteur van is wekt op voorhand al mijn nieuwsgierigheid… ik heb het besteld!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.