• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Fotograaf en zenboeddhist Mark Schalken en het Polderlichaam

Fotograaf en zenboeddhist Mark Schalken en het Polderlichaam

18 februari 2015 door Joop Ha Hoek

Zes jonge mensen, in een groepje bij elkaar. Vijf zitten er. De jongen staat, de armen gestrekt langs het lichaam. Het lijkt wel alsof hij ergens naar kijkt, maar je zou het ook peinzen kunnen noemen. Overdenken  over wat er door iemand in het groepje wordt gezegd. Hij is in rust. Wie praat met wie? Het lijkt erop dat het meisje links op de foto het woord voert. Of net iets heeft gezegd voordat beeldend kunstenaar en fotograaf Mark Schalken de sluiter van zijn camera indrukte. Haar mond is half open, ze kijkt naar de jonge vrouw tegenover zich. Die heeft een lachende trek om haar mond en lijkt blij te zijn met wat er is gezegd.

Mark-Schalken--Polderlichaam--zes-jongeren

De andere drie zijn stil op deze avond, op dat meditatieve moment, op deze plek. Zo ervaar ik dat. Een meisje lijkt haar handen gevouwen te hebben. Haar mond half open, het gezicht zo uitgelicht alsof ze een blinddoek voor haar ogen heeft. De nacht werpt zijn schaduw. Op de voorgrond is in de haren van een andere jonge man of vrouw een krans van licht te zien. Wat restlicht, alleen zichtbaar door het zwart van de donkere avond.

De foto fascineert mij mateloos, door zijn kracht? Het fotoboek van Mark ligt op een tafel achter me. Ik weet dat als ik het boek tevoorschijn haal, ik het zal openslaan op de plek waar die foto is afgebeeld. Het geeft spanning en rust. Beelden uit het verleden zetten zich vast als ik naar die foto kijk. Het werk in mijn doka, lang geleden, de verrassing als de film uit de beker met ontwikkelaar werd gehaald. De lucht van azijnzuur. Het negatief dat me blij maakte. Zwart-wit fotografie, films opwaarderen door ze te koken als het ware. Het werk van de waarnemer, niet de regisseur of schepper.

Elke foto geeft het verleden weer. Ik word in die foto van Mark naar binnen gezogen. Wat is het dat ik zie, wat ik veronderstel te zien? De geur van drukinkt versterkt het gevoel dat bij mij binnenkomt. Maar ik kan het niet benoemen. Waar ging het die avond over? Ik ben er door die foto van Mark bij maar weet niet waarover ze spraken. Zes jonge mensen, bij elkaar in een voor de toeschouwer stomme film. Schijnbaar met elkaar verbonden in hun door de fotograaf bevroren energieke aanwezigheid. Het nu, korter dan een seconde opende de lens zich. Het gevaar out there is buitengesloten door die deken van duisternis, de kring waarin ze zitten. Voor de eeuwigheid vastgelegd door een camera. Nee, die foto doet mij niet terugverlangen naar mijn eigen jeugd, dat zou dat verstilde beeld van Mark geweld aan doen. Mijn toen is anders. Elk moment heeft zijn eigen beeld.

Deze indrukwekkende foto staat in het fotoboek Polderlichaam, over de Noordoostpolder, waar Mark Schalken jarenlang heeft gewoond. Het is een boek geworden van een jongen die vertrok, zegt Mark. En weer terugkeerde. En daarmee mensen ontroerde.

Meer meningen over Polderlichaam. ‘Kunstenaar en grafisch ontwerper Mark Schalken laat je bijna fysiek ervaren hoe dat ook al weer was: opgroeien in Nederland. De wind, het water, de ruimte. Schalken fotografeert alles van zo dichtbij, dat er geen ontsnappen aan is. […] Zo ontstond een ‘cyclus van beeld­gedichten’, bijeengebracht in een slim vormgegeven boek. Sensueel en nuchter tegelijk, brengt Schalken het gevoel van toen terug’ — Trouw, 7-2-1015
‘Indrukwekkend. Wat een prachtig boekwerk, fotoboek, kunstboek pur sang… In alle aspecten van fotografie en vormgeving een juweel.’ (uitgever Felix Erkelens)
‘Prachtig gelithografeerd en gedrukt. Topwerk van drukkerij Raddraaier’ (fotograaf Hapé Smeele)
‘Een ode aan het jongenslichaam’ (Journalist Agnes Sommer)
‘Voor mij gaat dit poëtische boek over de helende kracht van water’ (fotograaf Caroline Schröder)
‘Sommige foto’s ontroeren, zijn gewoon erg mooi om naar te kijken, of vind ik sensueel.’ (Maarten Dorenbos)
Informatie over Polderlichaam
Meer over Mark Schalken, zijn werk en achtergrond

 

Categorie: Boekbespreking Tags: Den Haag, Emmeloord, Mark Schalken, polder, Polderlichaam

Lees ook:

  1. Mark Schalken, de wilgentenen en de film
  2. Expeditie Nederland – Mark Schalken
  3. Graficus Mark Schalken in Het Atelier
  4. Laatste dag leveren tekstballon Bekijk het maar…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.