• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boeken – ‘Verlangend vuur’

Boeken – ‘Verlangend vuur’

24 juli 2020 door Ujukarin

‘Idealisme is een onderschatte, complexe bron van motivatie voor veel mensen. Idealisme tref je in de zorg, het onderwijs, bij vakbonden en overheid, bedrijven en ook technische en wetenschappelijke instituten.’

Zo begint ‘Verlangend  vuur’ van auteur Bob Pluijter (Dhammapitika), dat enigszins een opvolger moet zijn van het boek ‘De nieuwe idealist (m/v)’ uit 2009 van dezelfde auteur samen met de te jong overleden co-auteur Ferd van Koolwijk. Hoewel hij dat niet op de voorgrond zet is de auteur, naast actief (geweest) in heel wat maatschappelijke instituties, ook praktiserend boeddhist. Niet alleen daarom is het goed om hieraan enige aandacht in de kolommen van het BD te besteden. Het thema idealisme raakt natuurlijk rechtstreeks ons bezig zijn met boeddhisme maar idealisme betreft ook veel zaken die geïnteresseerden in boeddhisme ‘verder nog in het leven doen’ en die voor sommigen dan geëngageerd boeddhisme heten.

Er zijn grofweg vier secties in het boek. De eerste zes hoofdstukken analyseren idealisme aan de hand van veel voorbeelden, van Amnesty International en Henri Dunant tot Franciscus van Assisi en Greta Thurnberg. Bob schetst met hun levensverhalen hoe ‘gepassioneerd’ mensen kunnen worden van idealen en hoe dit hun eigen leven kan veranderen – maar ook hele stukken maatschappij. Er ligt enige nadruk op de golf van idealisme die de 2e helft van de vorige eeuw voortbracht, maar ook in veel eerdere bewegingen zie je idealisme terug; aan de boeddhistische kant bijvoorbeeld bij de Indiase anti-kastenstelsel activist Ambedkar. Bob hamert er op dat idealisme geen structurele botsing heeft met zakendoen. Beiden kunnen uitstekend samengaan, denk maar aan ethisch bankieren of Fair Trade handel.

Bij de voorbeelden komt echter al de nuance dat idealen cultureel- en groepsgekleurd kunnen zijn, en voor de ene groep een zegen kunnen zijn maar voor de andere juist een schrikbeeld. Denk maar aan de verschillende opinies over hoofddoekjes/sluiers voor vrouwen, in het Westen en in de Arabische wereld. In hoofdstuk 7-10 komt dat troebele gebied enigszins aan bod, maar meer nog het algemene issue dat hoe hoger gegrepen een ideaal wordt, hoe moeilijker het te realiseren is. Het wordt dan een Utopia, en sommige ‘idealisten’ kunnen zich dan uit wanhoop over de langzame voortgang tot geweld richten. De moorden op Pim Fortuyn in Nederland en in Noorwegen op een grote groep socialistische jeugd worden als voorbeelden gegeven. Het geldt eveneens voor de meerderheid der gewelddadige revoluties die met een ideaal begonnen, maar waarbij het onderdrukkend maatschappelijk systeem uiteindelijk door een nieuwe vorm van onderdrukking werd vervangen.

Het kunnen ontsporen van een ideaalbeeld voor de mensheid dat misschien te hoog gegrepen is had je achteraf kunnen voorspellen; en het autoritair of met geweld opleggen van een zo bedoelde ´betere wereld´ maar leidt vrijwel altijd tot desastreuze gevolgen, bijna het tegendeel van het ideaal. Zoals de auteur fraai formuleert: “Idealisme heeft als vuur de kracht van creatie, maar hoe goed bedoeld, ook het risico van kwaad en destructie in zich.”

De volgende drie hoofdstukken keren zich naar de binnenkant van idealisten en met name hun samenwerkingsverbanden. Bob analyseert, wederom met veel voorbeelden, waarom het gekissebis en de negativiteit binnen heel wat ‘ideaalbewegingen’ hun succes ondermijnt. En ook bepaald niet in lijn is met de mooie idealen die ze voor zichzelf en de medemens nastreven. Hier komen heel wat psychologische begrippen naar voren, zoals de schaduwzijde en de valkuilen die bij bepaalde gedragskenmerken horen; maar zonder in lastig taalgebruik te vervallen. Denk hierbij aan het risico van burnout, dat Bob Pluijter herkent als de beroepsziekte van idealisten. De les om deze valkuilen te vermijden is zowel individuele als collectieve zelfreflectie; elke idealist zal open moeten staan voor wat er mis kan gaan, en moeten bijsturen, rekening houdend met de risico’s (valkuilen) van de eigen positief ingezette karaktertrekken.

De laatste twee hoofdstukken trachten een raamwerk te geven hoe het wél goed kan gaan. Met eerst de nadruk op de innerlijke motivatie en stabiliteit van de idealist, die ondanks alle rompslomp en tegenslagen toch vreugde moet zien te vinden in het dagelijks bezig zijn. En vervolgens een nadruk op bruggen bouwen. De auteur ziet de gulden regel, ‘behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden’, terug in alle wereldreligies en grote idealen en hoopt dat een ieder de eigen ‘vonk van goedheid’ kan koesteren en ontwikkelen. Om weer met een citaat te eindigen: ‘Nieuw idealisme vraagt om het trouw blijven aan idealen, deze eerbiedigen met het verstaan van de kunst van relativering en humor. Nieuw idealisme is een evenwichtskunst.’

Tot zover een samenvatting in zevenmijls-stappen, met enige toevoegingen mijnerzijds. De relevantie van dit geheel zowel voor mensen binnen boeddhistische sangha’s als mensen met boeddhistische inspiratie ‘in de wereld’ moge duidelijk zijn. En het vlot geschreven boek slaagt er in de kracht én de uitdagingen van idealen naleven goed te schetsen. Hoe psychisch gezond te leven, geïnspireerd met idealen, daar gaat dit boek over.

Is het daarmee ook een boek dat rechtstreeks over geëngageerd boeddhisme gaat? Nee, maar dat hoort bij de door de auteur gemaakte keuzen. Doordat het op een breed publiek van vele gezindtes gericht is, kan niet echt worden ingegaan op de genoemde “idealen die cultureel- en groepsgekleurd kunnen zijn”. En daarmee ook niet op specifiek boeddhistische moraliteit, zoals de vijf voorschriften die onze invulling van de gulden regel vormen. Ik zou dit niet eens een minpunt willen noemen, het is gewoon een keuze die voor het thema verdedigbaar is. Boeken over boeddhistische ethiek inclusief omgaan met idealen kunnen altijd nog als vervolg gelezen worden. En dat ontbreken verhindert niet dat would-be idealisten van velerlei pluimage, ook al-dan-niet-geëngageerde boeddhisten, veel baat kunnen hebben bij dit boek.

Bob Pluijter (Dhammapitika), Verlangend Vuur. Inspirerende verhalen over de oorsprong en betekenis van idealisme. Uitgeverij Dialoog, 2020. ISBN 978 94 021523 33. 213 pagina’s. Prijs € 22,50. Onder andere te bestellen via bol.com en managementboek.nl.
Bob Pluijter werkt 30 jaar in de zorg waarvan de laatste 12 jaar als bestuurder. Daarnaast is hij vele jaren betrokken geweest bij maatschappelijke en ideële initiatieven binnen en buiten Nederland. Hij heeft talloze mensen met idealen successen zien behalen en op andere momenten heeft hij hen zien tobben hoewel hun oorspronkelijke intenties goed waren. Hij heeft Verlangend vuur geschreven als aanmoediging voor al die mensen die met idealen werkelijk een steentje willen bijdragen aan een betere wereld.

Categorie: Boekbespreking Tags: Bob Pluijter, Brandend Vuur, Ferd van Koolwijk, ideaalbeeld, idealisme, maatschappelijk systeem, ontsporen, Pim Fortuyn, uitgevrij Dialoog

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan God zich van zijn bestaan beroven?
    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping
    • Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
    • Zenmummies

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.