• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistische denkers en doeners » Boeddhistische doeners en denkers – de serie (54)

Boeddhistische doeners en denkers – de serie (54)

28 april 2022 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Al eerder schreef ik binnen deze rubriek over mijn persoonlijke zoektocht naar een zinvol omgaan met het boeddhistische gedachtegoed in een wereld waarin de westerse waarden zo (letterlijk) verpletterend aanwezig zijn. Economische groei, ecologische rampspoed, maatschappelijke onrust en individuele frustraties: de inzichten van het boeddhisme lijken verder weg dan ooit. Hoe ga ik daarmee om? Trek ik me nog verder terug in de natuur, waar het goed is? Of trek ik, meer dan nu al via de boeken die ik schrijf, ten strijde? Om voor mijn (klein)kinderen een betere wereld achter te laten? Als moderne bodhisattva? Ik worstel.

Waar de Boeddha te allen tijde de middenweg tracht te bewandelen, is dat voor mij niet zo eenvoudig. De vorige keer schreef ik al dat meditatie, Qigong en weekend retraites mij minder dicht bij het boeddhistische gedachtegoed brengen dan met aandacht aanwezig zijn in de natuur. Elke plant, elke vogel, elk stroompje brengt me onmiddellijk naar mijn diepste zijns-essentie. De eenheid die voel, de oneindige intelligentie van de natuur, de veranderlijkheid, het NU: het is er in één klap en bij elke stap. Voor mij als passivistische wereldbewoner is er geen betere bijdrage aan een betere en gezonde wereld denkbaar dan door me afzijdig te houden. Maar tegelijk ervaar ik waar ik ook ben hoe extreem schadelijk de westerse levenswijze is voor het geluk van de wereld en het voortbestaan. En zo groeit ook de behoefte om de mensheid te laten zien hoe makkelijk het anders kan. Hoezeer de westerse weg doodloopt. En om dat uit te dragen is een eenzaam bos niet de geschiktste plek.

Ik heb hiermee lang geworsteld. Als hooggevoelig mens trek ik me zaken nogal aan. De balans is dan snel zoek. In plaats van rust vinden in het boeddhisme, vond ik er een spiegel die me een wereld liet zien (mijn westerse wereld) waarin ik me steeds meer ontheemd voelde. Met juist steeds meer de behoefte om die wereld te veranderen.

Wat je ziet kun je niet meer niet zien. Wanneer het duidelijk is hoe verwoestend de westerse levensstijl is, wanneer duidelijk is hoezeer kreten als groen en duurzaam slechts worden gebruikt als excuus om te blijven doen wat we doen (overconsumeren en overproduceren) en wanneer helder is dat alleen minderen ons verder helpt, wordt mijn verblijf in de natuur steeds ongemakkelijker. Nietsdoen en kiezen voor mijn eigen rust is dan geen zinvolle optie.

Uiteindelijk is voor mij het milde activisme de beste middenweg. Mijn talent is kennelijk om ‘de boodschap’ op een makkelijk toegankelijke en uitdagende wijze te beschrijven. Verbaal ben ik soms te direct maar via het schrijven van boeken bereik ik mensen. Mijn eerste boeken ‘Als Boeddha Darwin kende’, ‘De dag dat Boeddha lachte’ en ‘Fijn, zo’n brein’ brachten het boeddhistische gedachtegoed in de vorm van reisverhalen en persoonlijke waarnemingen en overdenkingen. De laatste twee boeken ‘Hoe nietsdoen de wereld redt’ en ‘Een stap terug’ verpakken boeddhistische principes in telkens 10 hoofdstukken over het omgaan met de aarde en het tackelen van onze ecologische problemen. Alleen ingewijden zullen opmerken dat de boeken een directe doorvertaling zijn van de vier nobele waarheden, de drie kenmerken van het bestaan en het achtvoudige pad.

Wandelen in de natuur en het schrijven van boeken met een boodschap: dat is mijn activistische middenweg. Zo blijf ik zelf overeind en maak ik de wereld een beetje mooier. Het laatste boek heb ik daarbij voorzien van een stappenplan en een dagelijkse routine waarmee lezers verandering van gedrag en inzicht makkelijk zelf in kunnen slijten. En zo ben ik stiekem die boeddhist die zijn (papieren) voet tussen jouw deur zet…’

Was getekend Arjan Mulder. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

Categorie: Boeddhistische denkers en doeners, Geluk Tags: Arjan Mulder

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (29)
  2. Arjan Mulder – Bomen zijn niet bang
  3. Boeken – ‘Fijn, zo’n brein’
  4. Boeken – een stap terug

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 224 – ikke
    • XR en boeddhisten – Buddhists for Extinction Rebellion
    • Tibetanen reageren krachtig  – ‘China heeft niet laatste woord over reïncarnatie van de Dalai Lama’
    • Boeken – wereldburgers
    • Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.