• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Empathie – Pijn is onontkoombaar voor elk mens

Empathie – Pijn is onontkoombaar voor elk mens

6 mei 2017 door Zeshin van der Plas

Vijf mei, al dagen lang worden er oorlogsherinneringen opgehaald, mensen van in de negentig vertellen op radio en TV over hun ervaringen. Wat voor impact de oorlog op hun leven gehad heeft. Over al hoor je ‘Nooit meer oorlog’, dan is er een reportage over een Duitse oorlogsbegraafplaats bij Ysselsteyn. Er word iemand geïnterviewd die zegt: ‘Het hele zooitje opgraven en over de grens dumpen’ en met zijn pijn stevig onder zijn arm geklemd loopt hij weer verder.

Er is iemand in Nederland geweest die toestemming heeft gegeven voor de aanleg van dit grafveld, iemand met invloed. Iemand met het inzicht dat pijn en verdriet voor elk mens gelijk is. Pijn is onontkoombaar voor elk mens, de pijn van een verbroken relatie, de pijn van het verlies van een familielid, de pijn van met een hamer op je duim slaan. Nee dat is niet grappig dat doet zeer, je mag er alleen om lachen als diegene die op zijn duim geslagen heeft begint met lachen. Dan mag je met hem of haar mee lachen, en zo niet dan ben je verplicht om je arm om de schouder van hem te leggen, dit heet een oefening in empathie. Als ik naar die zee van kruizen op de grafvelden kijk denk ik aan de rouwkaart van mijn ex waar op staat:

Waar zijn we in beland, waar zijn we in beland…
We zijn beland in leven en dood, hier en nu,
Waar we altijd al waren 

We zijn nergens in beland, we waren er al
En we zullen er blijven, het leven
En de onafscheidelijke metgezel de dood

Maar te meer denk ik aan Phill, een Australiër die voor een maand naar de tempel Bukkoku-Ji in Japan zou komen en drie jaar gebleven is. Ik kreeg de opdracht om de buitenlanders mede te delen dat er van hogerhand was besloten tot het houden van een ceremonie. De reactie van Phill was: ‘I don’t give a shit about ceremonies.‘ Ik trok mijn schouders op en ging op zoek naar al die andere verborgen buitenlanders. Tegen de tijd dat de ceremonie zou beginnen liep ik de tempel in en de enige persoon in de tempel was Phill, die mij meewarig aankeek en zei:’And I don’t give a shit about myself either.’ Onze pijn is altijd veel erger dan die van een ander, we nemen onszelf altijd over-serieus. De les van dit leven is de pijn van anderen te zien, te zien waar we in beland zijn.

Mijn werkelijke ik heeft geen naam,
miljarden anonieme gezichten die mij allen eigen zijn,
de Turkse winkelier van de hoek lacht mij toe,
een drugsverslaafde loopt zijn pijn achterna,
de schatrijke voddenboer, uit angst gebrek te lijden pot hij alles op,
de vrouw die net een kind kreeg,
een stervend kind in Rwanda,
de valse hond van mijn buurman. 

Hoe zou ik ze niet kunnen omarmen?
Allen zijn mij eigen.
Mijn hart klopt in sterven en geboren worden,
ik wring mij in een schreeuw van kleuren de grond uit,
om even later op je strooien voorjaarshoed neer te dwarrelen
en te sterven.
Ik ben onuitsprekelijk wreed, lief, begripvol, harteloos, teder,
jaloers en hebzuchtig,  
maar bovenal vol mededogen
met telkens weer een nieuw gezicht,
eeuwig in beweging, eeuwig nu.

 

 

 

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 11 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Denk jij over God of denkt God in jou?
    • Het jaar 2025 – dag 157 – hardloper
    • Gemeente Rotterdam gaat rol haven in genocide en andere mensenrechtenschendingen onderzoeken
    • Een boeddhistische monnik in Palestina
    • Illustrator en animator Raoul Deleo in De Werkplaats

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.