• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Sogenji desu: ROSHI

Sogenji desu: ROSHI

5 augustus 2016 door Bertjan Oosterbeek

Eigenlijk heb ik pas in Hokuozan – het Duitse ‘Sogenji’ in Asendorf – ontdekt wat een vriendelijke en vrolijke man de Roshi eigenlijk is. In Japan merk je dat namelijk niet zo. Daar is de Roshi toch vooral de strenge zenmeester. En dan houdt hij zich nog in ook! ‘In vergelijking met een traditioneel zenklooster zitten we op 70%,’ zegt de Roshi. ‘Als ik op 100%  zou gaan zitten, dan zou niemand van jullie het lang volhouden hier…’ En ik denk dat hij gelijk heeft. Maar ik kan je verzekeren dat ook ‘70%’ nog behoorlijk streng is – zeker voor westerse begrippen. En dat is natuurlijk niet zonder reden. Je gaat naar Japan voor zentraining, en niet om er een gezellige tijd te hebben.

bertjan oosterbeek roshi
Roshi. Foto Roland Jigen Schmid.

Om iedereen bij de les te houden hield de Roshi daarom de touwtjes strak in handen. En dat had z’n effect, zeker wanneer hij in de buurt was. Want hij kon ontzettend driftig worden als er iets was dat hem niet beviel. In de zendo hebben we het er vaak over gehad of die boosheid nou echt was, of alleen maar een ‘onderdeel’ van de training; een middel om de druk nog wat op te voeren. Ik herinner me bijvoorbeeld een ceremonie aan het begin van het nieuwe jaar – de naam ben ik vergeten – waarbij we met de hele sangha alle tempels en gebouwen op het terrein van Sogenji afgingen om er de Dai Hi Shu -sutra te reciteren. Sogen – de beoogd opvolger van de Roshi – had als densu de taak om er voor te zorgen, samen met Sōkun en Raine, dat de hele ceremonie vlekkeloos zou verlopen.

Ik had eigenlijk wel naar de ceremonie uitgekeken. Het leek me een mooi begin van het nieuwe jaar: met z’n allen in één lange rij over het terrein lopen, lekker buiten, alle gebouwen in en uit, sutra’s reciteren… Maar het ging meteen al mis. Bij de sanmon – de grote houten hoofdpoort – moesten we om binnen te komen eerst door een klein deurtje heen, en vervolgens langs een smal trappetje naar boven klimmen. Het deurtje was normaal altijd op slot, maar nu stond Raine ernaast om ons binnen te laten. Maar dat was blijkbaar niet naar de zin van de Roshi.

‘Waar is Sōkun? Waarom staat Sōkun hier niet?’ viel de Roshi uit naar Sogen. Er volgde een hele tirade in rap Japans, waarvan ik natuurlijk geen woord begreep, maar waaruit ik in ieder geval kon opmaken dat de Roshi not pleased was. Sogen reageerde – geheel conform de traditie – alleen maar met ‘hai’. En gelijk daarna bij de kaisando – de kleine tempel voor de founding fathers van Sogenji – was het alweer raak. Blijkbaar stond de grote metalen wierookhouder niet helemaal goed. Met een driftige ruk zette de Roshi hem recht, waarna Sogen natuurlijk weer de volle laag kreeg. En ook op de begraafplaats achter de hondo en daarna in de kentan stak de Roshi niet onder stoelen of banken dat hij de hele ceremonie maar een rommeltje vond.  Sogen’s ‘hai’ klonk steeds zachter en het zweet druppelde van zijn voorhoofd.

En tenslotte stonden we aan de rand van de vijver. Op één van de rotsblokken in de vijver had in het verleden ooit een klein tempeltje gestaan. Het tempeltje zelf was al jaren geleden verdwenen, maar niettemin werd ook daar ieder jaar nog Dai Hi Shu gereciteerd. De Roshi nam plaats achter het altaartje dat daar speciaal voor deze gelegenheid was neergezet. Sogen stond ernaast, ineengedoken. Hoewel hij in werkelijkheid bijna twee koppen groter was dan de Roshi, leek hij nu haast kleiner te zijn. Klaar om de zoveelste donderpreek van die dag te ontvangen.

Na de sutra keek de Roshi Sogen ineens recht in de ogen aan, een paar seconden lang. Zonder verder iets te zeggen, maar met een sarcastisch, bijna duivels glimlachje om z’n mond. Zoiets als: ‘Sukkel, ben je er tóch weer ingetrapt…’ Maar eigenlijk gold dat natuurlijk voor ons allemaal. Want hadden we tijdens de ceremonie niet allemaal ‘op onze tenen’ achter de Roshi aangelopen, bang om hem wéér kwaad te maken? Bang om iets fout te doen, ook al had niemand een idee wat?

Maar in Hokuozan is de Roshi dus heel anders. Eigenlijk is hij altijd precies zo, als dat voor de mensen om hem heen het beste is. In Japan dus een strenge zenmeester, en in Duitsland vriendelijk en vrolijk. Voor mij was het bijna een opluchting om dat te ontdekken. Want in Japan had ik het me wel afgevraagd: als de Roshi met al zijn boosheid nou het voorbeeld van een verlicht mens is, wil ik dan ook wel zo worden? Is een zenmeester niet ook vergevingsgezind en mededogend? Maar ik begrijp nu dat mededogen soms juist ook ‘bars en grillig zijn’ is.

‘Willen jullie de Roshi nog even gedag zeggen?’ vroeg ShoE, toen Steven en ik op het punt stonden om na een osesshin in Duitsland weer naar huis te gaan. Ze klopte op z’n deur en na het ‘hai’ van de Roshi deed ze die open. De Roshi was bezig zijn kleren op te vouwen. ‘De Hollanders willen nog even gedag zeggen,’ zei ShoE. ‘Oh ja,’ zei de Roshi. We hebben een minuut of tien heel gemoedelijk over van alles en nog wat staan praten. Over mensen in Sogenji: Chisan, Hosan, Yamato, die besloten had om monnik te worden. Over Nederland en de tijd die de Roshi op de Slangenburg in Doetinchem had doorgebracht. Of we er in januari weer bij zouden zijn in Hokuozan, en dat we ook welkom waren om voor de Rohatsu naar Sogenji te komen… Tien minuten, dat was langer dan dat ik hem in Japan ooit gesproken had.

(c) 2013 Bertjan Oosterbeek

 

 

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Zen Tags: Bertjan Oosterbeek, roshi, Sogenji desu

Lees ook:

  1. Sogenji desu: KAIRO
  2. Sogenji desu – TEISHO
  3. Sogenji Desu: KOMAKU (deel 2)
  4. Sogenji desu: KOMAKU (slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Als je eruit bent, kan je daar niet over uit
    • Taigu – Medeplichtig aan kwakzalverij
    • Guy – dhammazaadjes – Bevrijding (P. vimutti)
    • Gedachten over een haiku 37 – dansu
    • Ardan – loze

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.