• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Teisho » Alternatief feit: 2+2=5, punt.

Alternatief feit: 2+2=5, punt.

6 februari 2017 door Edel Maex

‘We moeten hem op zijn daden beoordelen, niet op zijn woorden.’ Het is een bizarre uitspraak. Spreken is een daad, en een belangrijke daad. Wanneer Sean Spicer aan de pers tegen alle evidentie in verklaart: ‘Dit was de grootste opkomst ooit bij een inauguratie, punt’, dan is dat een daad.

Een adviseur van Donald Trump, verdedigde Spicer door te zeggen dat hij niet gelogen had. Hij had alleen maar ‘alternatieve feiten’ gegeven’. Het is niet toevallig dat daarop ‘1984’ van George Orwell het meest verkochte boek werd op Amazon. Het is een roman waarin een dictatuur ieder zelfstandig denken probeert te ondermijnen. Een beproefde methode is: ‘2+2=5’. Als je iemand maar genoeg destabiliseert is hij uiteindelijk bereid dat te geloven.

Het boeddhisme kent iets als het ‘Juiste Spreken’. Dat is niet in de zin van ‘God ziet u, hier vloekt men niet.’ Ethiek in het boeddhisme gaat niet over mogen en niet mogen. Ethiek gaat over hoe ik lijden kan veroorzaken, of welzijn. Spreken is hier belangrijk genoeg om apart te noemen. Spreken is wat ons verbindt. Als we daar niet goed mee omgaan, tasten we de basis van ons samenleven aan.

Soms wordt juist spreken simpelweg gedefinieerd als niet liegen, maar er zijn ook meer genuanceerde uiteenzettingen. In de Palicanon legt prins Abhaya de Boeddha een vraag voor: ‘Zal de Boeddha ooit iets onvriendelijk of onaangenaams zeggen?’ (MN 58). Het is bedoeld als strikvraag. Als de Boeddha met ja antwoordt is hij niet beter dan een ander, als hij nee zegt, liegt hij zelf.

‘Deze vraag is niet met ja of nee te beantwoorden’, zegt de Boeddha. Vervolgens legt hij Abhaya een genuanceerde beslisboom voor. De eerste vraag is: ‘Is het waar of niet?’ ‘Als het niet waar is’, zegt de Boeddha, ‘zal ik niet spreken.’

Als het wel waar is, rijst de volgende vraag: ‘Is het heilzaam om het te zeggen?’ ‘Als het niet heilzaam is’, zegt de Boeddha, ‘zal ik niet spreken.’ Als het wel heilzaam is, rijst de vraag: ‘Is het aangenaam?’ ‘Als het aangenaam is, zal ik spreken. Als het niet aangenaam is, zal ik het juiste ogenblik kiezen en spreken.’

‘Is het waar?’ Waar en onwaar zijn elkaars tegengestelde zoals licht en donker. Waarheid en leugen zijn dat niet. Liegen is een onwaarheid voorstellen als waarheid. Een leugen doet zich voor als de waarheid.

Liegen moet je kunnen. De meeste mensen zijn niet zo goed in staat om congruent een onwaarheid te vertellen als was het de waarheid. Ze verraden zich in aarzelingen, merkbare spanning, in hun non-verbaal gedrag.

Spicer lukte er niet helemaal in om zijn ‘alternative facts’ als waar voor te stellen. Eigenlijk maakte hij zich onsterfelijk belachelijk. Dat pleit voor hem. Ergens had hij nog juist genoeg, of juist iets teveel, menselijkheid in zich. Volgens sommige bronnen werd hij door Trump zwaar op de korrel genomen omdat hij niet overtuigend genoeg overgekomen was. Echte psychopaten hebben meestal geen moeite met congruent liegen.

Het criterium voor waarheid is consistentie met de feiten. Maar als je congruent genoeg kunt liegen, zonder aarzelingen, zullen velen je geloven, zelfs wanneer ze met de feiten geconfronteerd worden. ’Sometimes we can disagree with facts’, zo probeerde Spicer zich achteraf nog te redden.

Wat hier gebeurt is meer dan liegen. Een leugen kan door de feiten tegengesproken worden. Liegen oog in oog met de feiten is een aanval op de waarheid zelf. Het is een aanval op de verifieerbaarheid van de waarheid, op het principe van consistentie.

De persconferentie van Spicer is maar een onbeduidend voorbeeld van wat we de laatste tijd op grote schaal zien gebeuren, ook hier bij ons. We worden overspoeld met onwaarheden en inconsistenties waardoor de notie van verifieerbaarheid zelf in het gedrang komt.

Onverborgen, vlak voor onze neus, zijn mensen bereid om een bom te leggen onder een fundament van menselijk samenleven. Het is uitermate schokkend dat iemand daartoe bereid is, het is nog schokkender dat velen dat gewoon niet zien en voor lief nemen.

‘Is het heilzaam?’ Ik heb vaak mails niet verstuurd en tweets niet getweet, niet omdat ik dacht dat ik ongelijk had, maar omdat ik mij realiseerde dat niemand er beter van zou worden. Het is verleidelijk om in mijn groot gelijk de ander met de waarheid te lijf te gaan. Het vraagt een voortdurende aandacht en omzichtigheid.

‘Draagt dit bij tot welzijn, of niet?’ is een moeilijke vraag waar we vaak geen zwart-wit antwoord op kunnen geven, en die we dus voortdurend moeten blijven stellen. Ook nu ik dit schrijf stelt zich de vraag: ‘Help ik hier iemand mee?’. Ik denk van wel, anders zou ik nu ophouden, maar de vraag blijft open.

‘Is het aangenaam?’ Misschien blijven teveel aangename en heilzame waarheden ongezegd. Ondanks alles is er veel goedheid en menselijkheid in de wereld. In de chaos en verwarring die we te zien krijgen, riskeren we dat uit het oog te verliezen. We hebben, denk ik, een grote verantwoordelijkheid om menselijkheid en goedheid zichtbaar te maken.

Het is alleen maar vanuit die menselijkheid en goedheid dat we onheil kunnen vermijden. Een samenleving heeft nog altijd een soort veerkracht die kan beletten dat haar fundamenten onderuitgehaald worden.

Wanneer is het juiste ogenblik om het onaangename te zeggen? In het United States Holocaust Memorial Museum kun je de volgende tekst lezen:

First they came for the Socialists, and I did not speak out—
Because I was not a Socialist.

Then they came for the Trade Unionists, and I did not speak out—
Because I was not a Trade Unionist.

Then they came for the Jews, and I did not speak out—
Because I was not a Jew.

Then they came for me—
and there was no one left to speak for me.

Ik denk dat het nu het juiste ogenblik is om te spreken.

Categorie: Boeddhisme, Edel Maex, Pali-Canon, Teisho Tags: Donald Trump, juist spreken, samenleven

Lees ook:

  1. Edel Maex – Zen is politiek
  2. Edel Maex – Zen is politiek
  3. ‘Facebook kan aangeklaagd worden als het niet proactiever optreedt tegen haatzaaien’
  4. Het boze oog en juist spreken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    7 februari 2017 om 11:23

    Edel, je dacht dat het nu het juiste moment was om te spreken. Je geeft als aanleiding de woorden van woordvoerder Spicer. Het is een goed voorbeeld. Hier gebeurt iets wat feitelijk te gek is voor woorden. Feiten, waarheid wordt schokkend verdraaid en verminkt. Het is volgens mij heel zinvol om hier aandacht aan te geven. Wat gebeurt er? Wat is dit? Gisteravond zag ik op de tv. dat er in Rusland een fabriek 24 uur per dag alternatief nieuws maakt, dat zogenaamde nepnieuws.
    Wanneer dit door de overheid, lees Poetin, gewild en gefaciliteerd wordt…Welke conclusie moet je dan trekken?
    Edel, jouw overwegingen tot het juiste spreken zijn ook het overwegen waard.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.