Het eerste dat een goede boeddhist aanschaft is een mooi boeddhabeeld. Vervolgens een degelijk wierookvat, een kandelaar en een bloemenvaas. De boeddhist zet het boeddhabeeld op een verstild plekje neer. Brand dagelijks wat wierook en zet wekelijks verse bloemen neer.
Een boeddhist is op weg naar het boeddhaschap dat ver achter de horizon verborgen ligt. Om dit te bereiken moet devoot een lange weg van vele levens gevolgd worden. Het sutra’s zingen neemt hierbij een belangrijke plaats in, net zoals het regelmatig mediteren. Een pas beginnende boeddhist begrijpt nog niet veel van het boeddhisme en moet nog veel leren.
Wie dit alles gelooft heeft inderdaad nog een eindeloze weg te gaan. De werkelijke les in het boeddhisme is al het bovenstaande overboord gooien. Er valt niets te bereiken, elk moment dat zich aan je ontvouwt is in zichzelf compleet en perfect.
Als je de momenten zoals ze zich aan je voordoen verwerpt, ben je als een zeurend kind dat dorst heeft en het zuiverste water afwijst. Het is niet makkelijk om je gewoontes en gehechtheden los te laten. Om dit moment van nu te accepteren is het nodig om dat wat je als realiteit ervaart los te laten. Als je het moment van nu accepteert valt de eeuwigheid in je schoot omdat nu eeuwigdurend is. Voor je ouders geboren waren NU. Je kunt niet terug in de tijd, ook niet vooruit er is alleen maar nu. Simpelweg tevreden zijn met de situatie zo als die is, is de poort tot de eeuwigheid. Met tevreden zijn bedoel ik tevreden zijn weg te springen voor aanstormende auto, tevreden zijn met de schrik die je hebt van dit voorval.
In een tempel in Kyoto heeft een monnik in de rand van een wasbekken vier karakters gebeiteld. De vertaling van de vier karakters is: “IK, SLECHTS, WETEN, TEVREDEN”.
Wie kent binnen zijn kennissenkring iemand die tevreden is, voor de volle 100% tevreden. Iemand die tevreden is met de situatie zoals die is? Je zou zeggen dat iemand die tevreden is geen problemen met oorlog en geweld heeft, zelfs niet als het hem zelf wordt aangedaan.
Niets is minder waar. Totale tevredenheid is niet rationeel te meten om de eenvoudige reden dat het totaal is. Alles is inbegrepen, ook het willen bevatten of weten. Totale tevredenheid kan niet meer onderhevig zijn aan karma, de wet van oorzaak en gevolg. Totale tevredenheid bevat oorzaak en gevolg, is oorzaak en gevolg, als eenheid.
Er is maar één mogelijkheid om er achter te komen wat werkelijke tevredenheid is, simpel tevreden zijn. Er maar één ding wat ons daarbij in de weg staat, dat is een blinddoek die wij voor hebben. Een blinddoek die ons belet om te zien hoe de werkelijkheid er uitziet. Die blinddoek is de barrière die we hebben opgeworpen, tussen wie we denken te zijn, en de rest van het universum. Die blinddoek is het idee van een ik.
Alles heeft zijn waarde, accepteer het zonder te oordelen en begrip en inzicht zijn het gevolg. Het moment van verlichting kan je niet meer ontsnappen, en zal zich zeker aan je voordoen. Verlichting is niet te bereiken, hoe harder je naar verlichting streeft hoe verder het zich van je verwijdert. Verlichting is een geschenk, het valt je ten deel en is niet te veroveren of te bereiken. De sleutel tot verlichting is overgave, een werkelijke totale overgave. Dit is de opdracht van een boeddhist.
G.J. Smeets zegt
Zeshin, da’s een heel mooi handboek.
F Catteau zegt
Waar kan je dat boek kopen?
Zeshin zegt
Selecteren en printen
Gerben Hieminga zegt
Mooi artikel Zeshin. De lach op mijn gezicht van je intro is nog steeds aanwezig :-)
Groetjes, Gerben