• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Handboek voor boeddhisten

Handboek voor boeddhisten

9 maart 2016 door Zeshin van der Plas

Het eerste dat een goede boeddhist aanschaft is een mooi boeddhabeeld. Vervolgens een degelijk wierookvat, een kandelaar en een bloemenvaas. De boeddhist zet het boeddhabeeld op een verstild plekje neer. Brand dagelijks wat wierook en zet wekelijks verse bloemen neer.

Handboek voor boeddhisten 1Een boeddhist is op weg naar het boeddhaschap dat ver achter de horizon verborgen ligt. Om dit te bereiken moet devoot een lange weg van vele levens gevolgd worden. Het sutra’s zingen neemt hierbij een belangrijke plaats in, net zoals het regelmatig mediteren. Een pas beginnende boeddhist begrijpt nog niet veel van het boeddhisme en moet nog veel leren.

Wie dit alles gelooft heeft inderdaad nog een eindeloze weg te gaan. De werkelijke les in het boeddhisme is al het bovenstaande overboord gooien. Er valt niets te bereiken, elk moment dat zich aan je ontvouwt is in zichzelf compleet en perfect.

Als je de momenten zoals ze zich aan je voordoen verwerpt, ben je als een zeurend kind dat dorst heeft en het zuiverste water afwijst. Het is niet makkelijk om je gewoontes en gehechtheden los te laten. Om dit moment van nu te accepteren is het nodig om dat wat je als realiteit ervaart los te laten. Als je het moment van nu accepteert valt de eeuwigheid in je schoot omdat nu eeuwigdurend is. Voor je ouders geboren waren NU. Je kunt niet terug in de tijd, ook niet vooruit er is alleen maar nu. Simpelweg tevreden zijn met de situatie zo als die is, is de poort tot de eeuwigheid. Met tevreden zijn bedoel ik tevreden zijn weg te springen voor aanstormende auto, tevreden zijn met de schrik die je hebt van dit voorval.

Handboek voor boeddhisten wasbekken JapanIn een tempel in Kyoto heeft een monnik in de rand van een wasbekken vier karakters gebeiteld. De vertaling van de vier karakters is: “IK, SLECHTS, WETEN, TEVREDEN”.

Wie kent binnen zijn kennissenkring iemand die tevreden is, voor de volle 100% tevreden. Iemand die tevreden is met de situatie zoals die is? Je zou zeggen dat iemand die tevreden is geen problemen met oorlog en geweld heeft, zelfs niet als het hem zelf wordt aangedaan.

Niets is minder waar. Totale tevredenheid is niet rationeel te meten om de eenvoudige reden dat het totaal is. Alles is inbegrepen, ook het willen bevatten of weten. Totale tevredenheid kan niet meer onderhevig zijn aan karma, de wet van oorzaak en gevolg. Totale tevredenheid bevat oorzaak en gevolg, is oorzaak en gevolg, als eenheid.

Er is maar één mogelijkheid om er achter te komen wat werkelijke tevredenheid is, simpel tevreden zijn. Er maar één ding wat ons daarbij in de weg staat, dat is een blinddoek die wij voor hebben. Een blinddoek die ons belet om te zien hoe de werkelijkheid er uitziet. Die blinddoek is de barrière die we hebben opgeworpen, tussen wie we denken te zijn, en de rest van het universum. Die blinddoek is het idee van een ik.

Alles heeft zijn waarde, accepteer het zonder te oordelen en begrip en inzicht zijn het gevolg. Het moment van verlichting kan je niet meer ontsnappen, en zal zich zeker aan je voordoen. Verlichting is niet te bereiken, hoe harder je naar verlichting streeft hoe verder het zich van je verwijdert. Verlichting is een geschenk, het valt je ten deel en is niet te veroveren of te bereiken. De sleutel tot verlichting is overgave, een werkelijke totale overgave. Dit is de opdracht van een boeddhist.

 

 

 

Categorie: Columns, Japans boeddhisme, Zeshin van der Plas Tags: beeld, verlichting, wierook

Lees ook:

  1. Verlichting! Ik ben een dweil!
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 24 februari 2016
  3. Het jaar 2019 – dag 227 – ontwaken
  4. Postmodernisme is de filosofie van het neoliberalisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    9 maart 2016 om 09:54

    Zeshin, da’s een heel mooi handboek.

    • F Catteau zegt

      9 maart 2016 om 14:06

      Waar kan je dat boek kopen?

      • Zeshin zegt

        9 maart 2016 om 16:48

        Selecteren en printen

  2. Gerben Hieminga zegt

    14 maart 2016 om 22:30

    Mooi artikel Zeshin. De lach op mijn gezicht van je intro is nog steeds aanwezig :-)
    Groetjes, Gerben

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 21 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Waarom Hadewijch zacht zweeg en ik zacht spreek

    Hans van Dam - 11 maart 2025

    Het einde van het verhaal van God en het einde van het verhaal van niet-God.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • En dan bevrijd je je ook nog van degene die aan alles voorbij zou zijn
    • Het jaar 2025 – dag 140 – ‘noodhulp’
    • Tegengas – 61 organisaties eisen dat haven Rotterdam militaire F35-onderdelen uit Israel weert
    • Thailand – Ontmoeting Arabische sheikh met boeddhistische hoofdmonnik Nah Luang Tempel
    • Taigu – De Boeddha woont in Egmond

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.