• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » De spiegel

De spiegel

10 mei 2020 door Henk van Kalken

Spiegeltje, spiegeltje, aan de wand… Wie kent deze toverspreuk uit het bekende sprookje van Sneeuwwitje niet? De spiegel is hier het absoluut tegengestelde van het reflecterende symbool uit het boeddhisme. In het sprookje is de spiegel een leugenachtige vleier, die door de boze stiefmoeder (op nummer twee in de hiërarchielijst van enge moeders, direct na de bemoeizuchtige schoonmoeder) dagelijks wordt geraadpleegd. De spiegel moet dan zeggen: ‘De koningin is het mooiste van ’t hele land.’ Het ding smeert die Koningin stroop om de bek in plaats van gewoon te doen wat spiegels horen te doen: reflecteren wat er voor komt. Als we hierbij iets dieper gaan, zou je kunnen zeggen dat de koningin zag en hoorde wat ze hoopte of eiste te horen en te zien. De volmaakte psychose, zelf geïnduceerd. Dat mensen niet simpelweg genoeg hebben aan het gereflecteerde beeld bewijzen – en trouwens zij niet alleen –  degenen met een eetstoornis. De spiegel geeft hen gewoon weer zoals ze er voor staan, maar het brein beslist dat ze wat anders zien bij –  bijvoorbeeld – anorexia nervosa. In plaats van een uitgemergeld lichaam als een voorbode van de dood nemen ze een pafferig, aan obesitas lijdend fysiek waar. Dat is niet de schuld van de spiegel, maar van het brein dat de lijder een werkelijkheid voorspiegelt die er niet is. Bij psychotherapie wordt de spiegel in onstoffelijke vorm gebruikt bij gesprekstherapie. De therapeut doet dan niet veel meer dan alles wat een cliënt zegt spiegelen, dat wil zeggen zonder oordelend commentaar terug te geven. ‘Dus jij vindt dat je slecht bent. Vertel eens?’ Het kan uiteindelijk leiden tot inzicht in het eigen gedrag en de daarbij behorende psychodynamiek. Ik heb het vroeger zelf veelvuldig toegepast in mijn hypnotherapeutische praktijk.
In de praktijk van het leven van alledag houden mensen elkaar regelmatig spiegels voor. Door iemand te wijzen op een bepaald gedrag, bijvoorbeeld. Dingen die ze doen of laten, waardoor degene die een spiegel voorgehouden wordt zichzelf en zijn eigen gedrag ziet.
In het boeddhisme is de spiegel een symbool van de volmaaktheid van de oorspronkelijke zuiverheid.
Mijn dzogchenleraar Namkhai Norbu Rinpoche gebruikte het spiegelsymbool veelvuldig in zijn onderricht en in zijn boeken. Zo zei hij ooit dat ik naar mijn innerlijke roerselen moest kijken met een ‘geest als de aard van een spiegel.’ En hij vervolgde: ‘Een spiegel spiegelt, dat is zijn aard. Hij geeft even gemakkelijk een Himalayaberglandschap weer als een speldenknop. Hij reflecteert zonder onderscheid te maken een gouden Boeddhabeeld of het stinkende kadaver van een rat. De spiegel heeft hierover geen oordeel. Hij heeft geen dualistische visie. Dat hebben de meeste mensen die erin kijken wel.’ Als ik ’s morgens tijdens het tandenpoetsen in de spiegel kijk denk ik: shit, ook dáár rimpels erbij. Wat een kalkoenenkop. Het schuim komt me erbij op de lippen. Maar de spiegel blijft tijdens dit tafereel onbewogen. Op een paar tandpastaspetters na verandert hij niet. Hij weigert niet mijn beeltenis op te nemen en te reflecteren omdat de tand des tijds mijn uiterlijke verschijning zo heeft aangetast dat hij het niet langer verdraagt. Hij zegt niet: ‘Jij bent met afstand de lelijkste van het land.’ Dat gevoel krijg ikzelf natuurlijk wel.
Maar de spiegel geeft gewoon het beeld weer wat er voor komt. Die spiegel in het beroemde sprookje van Grimm maakt het echt te bont, vind ik. Op een dag zegt de kennelijk ingebouwde Bluetoothspeaker dat de stiefmoeder best nog wel mooi is, maar dat Sneeuwwitje duizend maal mooier is. Je voelt dan meteen al dat er hierdoor narigheid op handen is. Als die spiegel nou gewoon zijn klep dicht had gehouden en de stiefmoeder-koningin alleen had laten kijken, had ze zelf wel het dualistische oordeel geveld dat ze absoluut de mooiste van het land was. Maar nee hoor, met een paar van de Vijf Vergiften opwekken is het karmische spel op de wagen.
Ik ben nu van plan om een lachspiegel aan te schaffen. Want een beetje lol, dat kan ik in deze boze tijden wel gebruiken.

 

 

 

Categorie: Columns, Dzogchen, Geluk Tags: Grimm, Namkhai Norbu, spiegel, stiefmoeder

Lees ook:

  1. Een leraar, nodig of niet?
  2. STERKE VERHALEN – Filmsamenvattinkjes als spiegel
  3. Jacob Jolij: Wat is bewustzijn nou eigenlijk?
  4. Ardan – 7 februari 2021

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    10 mei 2020 om 16:28

    ‘Ik ben nu van plan om een lachspiegel aan te schaffen. Want een beetje lol, dat kan ik in deze boze tijden wel gebruiken.’ Dank je Henk!

    Een spiegel weerkaatst en links wordt rechts en dat is zo’n beetje alles. In de spiegel kijken en ‘spiegelen’ graaft dieper en hopelijk veel dieper. Dit graven moeten we zelf ‘doen’ en daarbij kunnen anderen ons helpen.

    Wat we zelf en anderen ‘doen’, als wij en zij ons ‘spiegelen’ hangt af van onze en hun blinde vlekken en vooroordelen, maar alle beetjes helpen. ‘Ga in de spiegel kijken’ is soms een kwezelige manier om te zeggen ‘ga bij jezelf te rade’, waarbij kwezels vergeten dat dit ook voor henzelf geldt.

    Een ‘lachspiegel’ is een spiegel die een bewust gekozen en zichtbare vertekening produceert van het spiegelbeeld. Dat het lachlust opwekt is iets dat we zelf met het vertekende spiegelbeeld doen. Ook de mening van een ander over onszelf kan bij ons de lachlust opwekken. Er zijn echter allerlei verschillende soorten lachen: van glimlach tot grimlach.

    Tijden zijn niet boos of goed. Het is een metaforische manier van spreken die zinvol is, als het gaat over wat ‘ons’ overkomt.

    Punt is wie die ‘ons’ is? Corona raakt groepen mensen onevenredig hard. Sommigen die ‘altijd’ al de pineut waren, worden harder geraakt dan anderen en wie dit zijn valt tevoren uit te tekenen/rekenen. Hoe we met Corona omgaan kan de maatschappelijke ongelijkheid bevestigen versterken.

    Er zijn ook groepen die voordeel hebben hebben van Corona en dit hoeft niet verwerpelijk te zijn. Voordeel hebben is immers iets anders dan profiteren. Het is terecht om bedrijven die voordeel hebben van Corona aan te spreken op wat zij met dit ‘voordeel’ doen in het algemeen belang. Als de staat (= wij) mensen en bedrijven bijspringt, mag de staat ook om solidariteit van bedrijven vragen die goed boeren door Corona.

    Na de Tweede Wereldoorlog werd het Tientje van Lieftinck ingevoerd om het geldsysteem te zuiveren van woekeraars en oorlogprofiteurs. Hiervan is geen sprake, maar Corona raakt sommigen/velen hard en we moeten wel verder met elkaar en in een democratische beschaafde samenleving als de onze is dit geen last.

    Ik wens ons allemaal veel compassie toe en zoals bekend veronderstelt compassie ‘wijsheid’. Als een spiegel of een lachspiegel kan helpen om compassie te bevorderen dan helpen zij. Meer valt er niet op te zeggen.

    En wat de lach betreft, een waarschuwing van de ‘rijmelaar’ Potgieter. Hoedt u voor sarcasme en cynisme :-)

    XXXIX
    De lach onzer eeuw.
    Naar Barbier, Jambe X.

    Wij hebben alles, zelfs dien luiden lach verloren,
    Waarin zich gulle vreugd en ronde scherts deed hooren,
    Den lach van ’t voorgeslacht, die ’t blij gestemd gemoed
    Ontsprong, gelijk de wijn ’t aan oude vaten doet.

    Namo Guanshiyin Pusa!

  2. Piet Nusteleijn zegt

    11 mei 2020 om 09:21

    Hoeft niet Henk, je kunt ook je spiegel gewoon houden, het is duurzaam en je hoeft ook geen kosten te maken. Tover een (glim)lach op je oude gegroefde gelaat en zie….daar is (glim)lach.
    Overigens vind ik dat spiegelbeeld een ingewikkeld en misschien wel een onjuist bedacht spiritueel-uitgangspunt.
    Het suggereert dat je wezenskern, om het vandaag ’s zo te noemen, volkomen neutraal is. Erg glad en nietsig.
    Is dat wel zo?
    Is dat zogenaamde spiegelbeeld, je binnenwerk, ook niet gelijktijdig de producent van de lach? Volgens mij wel. Daarom zie je wat je bent: “jij van buiten en van binnen”.

  3. Henk van Kalken zegt

    11 mei 2020 om 14:54

    Wat is je wezenskern, Piet? Als we het hebben over de Oorspronkelijke Staat, de staat van elk individu, is deze niet glad, ruw, nietsig of ietsig. De spiegel is een metafoor voor de geest. Meer niet.

  4. Piet Nusteleijn zegt

    11 mei 2020 om 20:29

    Wat is de spiegel, als reflecterend symbool uit het Boedddhisme?

    Een metafoor =een vorm van beeldspraak, waarbij er sprake is van een impliciete vergelijking.
    Is de spiegel dan te vergelijken met de geest?

    Het boek van Jan Willem van de Wetering; “de lege Spiegel” had dan ook als titel kunnen hebben; ‘de lege geest’ of ‘ ‘voorbij het denken’ of ‘hoe je uit je hoofd zakt’? Of ‘gewoon niet denken’. Of ‘ wanneer het stil is’.

    Er wordt dan- leeg- feitelijk niets weerspiegeld, niets gereflecteerd. Ja. Vandaag benoemde ik de ‘oorspronkelijke staat’ met ‘wezenskern’ Bij nader inzien niet zo denderend.

    Ik blijf maar kritisch op dat woord ‘spiegel’, zoals het in spirituele kringen gebruikt wordt. Ik denk dat menigeen er meer mee bedoelt te zeggen dan “geest”.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.