• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Buddhavacana » ‘Hoe zou hij dan met zijn lichaam een slechte daad kunnen verrichten?’

‘Hoe zou hij dan met zijn lichaam een slechte daad kunnen verrichten?’

7 september 2017 door André Baets

‘Evam me sutam’, aldus heb ik gehoord.

Deze woorden werden uitgesproken door Ananda, de neef en persoonlijke verzorger van de Boeddha. Volgens de traditie had hij een uitzonderlijk geheugen en reciteerde hij, tijdens het eerste concilie dat vlak na de dood van de Boeddha werd gehouden, alle leerredes.

Evam me sutam is dan ook, traditiegetrouw, de aanhef van elke sutta in de Pali-Canon.

Samanamandika-Sutta MN 78 (1)

Eens verbleef de Verhevene te Savatthi in het Jetavana, het park van Anathapindika. In diezelfde periode bevond de rondtrekkende asceet Uggahamana Samanamandikaputta zich met een groot gevolg van rondtrekkende asceten, driehonderd in getal, in het voor groepsdiscussies dienende, door tinduka bomen omringde park van koningin Mallika, (2) waar één hal was.

Toen dan verliet de timmerman Pañcakanga vroeg in de morgen Savatthi om de Verhevene te bezoeken. Daarop dacht hij: “Het is eigenlijk niet de juiste tijd. De Verhevene is nog in afzondering. Als ik nu eens naar de rondtrekkende asceet Uggahamana zou gaan? ”

Daarop begaf hij zich naar het park van Mallika.

Rond die tijd zat Uggahamana bij zijn groot gevolg, die veel lawaai maakten, terwijl ze met stemverheffing allerlei banale gesprekken voerden, zoals over koningen, dieven, verschrikkingen, eten en drinken, parfums, familie, dorpen, vrouwen, waterhaalplaatsen, zielen van lang geleden overledenen, over hoe de wereld in elkaar zit, of ze voerden gesprekken over verschillende mogelijkheden om wederboren te worden.

Uggahamana zag de timmerman in de verte aankomen en riep zijn gevolg tot de orde: “Weest stil, heren! Daar komt een leerling van de asceet Gotama. Hij is een van die in het wit geklede huishouders, leerlingen van de asceet Gotama. Die eerwaarden houden van stilte, zij zijn getraind in stilte; wellicht dat hij, als hij een stil gezelschap ziet, meent dat hij daar wel naar toe kan komen.” Op die woorden zwegen de rondtrekkende asceten.

Toen dan ging de timmerman Pañcakanga naar Uggahamana toe. Bij hem aangekomen wisselde hij de gebruikelijke vriendelijkheden en beleefdheden met hem uit en zette zich terzijde neer. Daarop sprak Uggahamana als volgt tot hem:

“Timmerman, wanneer een persoon toegerust is met vier kwaliteiten, duid ik hem aan als volmaakt bekwaam [in het bereiken van het heil], als een onoverwinnelijke asceet die het hoogst bereikbare bereikt heeft. Met welke vier? Welnu, hij verricht met het lichaam geen slechte daden, hij spreekt geen slechte taal, hij koestert geen slechte intenties en hij voorziet niet op een slechte manier in zijn levensonderhoud. Een met deze vier kwaliteiten toegeruste persoon duid ik aan als volmaakt bekwaam.”

Daarop betuigde de timmerman noch zijn instemming, noch zijn afkeuring met de woorden van Uggahamana, stond op van zijn zetel en vertrok met de gedachte: “Ik zal van de Verhevene leren wat deze woorden betekenen.”

Toen dan ging hij naar de Verhevene toe, groette hem eerbiedig en zette zich terzijde neer. Terzijde gezeten deed hij verslag van het gesprek dat hij met Uggahamana gevoerd had. Op die woorden zei de Verhevene het volgende tot de timmerman:

“Als dat zo zou zijn, zou een jong, onnozel kind dat nog op zijn rug ligt, volmaakt bekwaam zijn, als een onoverwinnelijke asceet die het hoogste bereikt heeft. Want een jong kind kent het begrip ‘lichaam’ niet. Hoe zou hij dan met zijn lichaam een slechte daad kunnen verrichten, behalve een beetje trappelen? Want en jong kind kent het begrip ‘spraak’ niet. Hoe zou hij dan slechte taal kunnen uiten behalve een beetje huilen? Want een jong kind kent het begrip ‘intentie’ niet. Hoe zou hij dan een slechte intentie kunnen koesteren behalve een beetje ergernis? Want een jong kind kent het begrip ‘levensonderhoud’ niet. Hoe zou hij dan op een slechte manier in zijn levensonderhoud kunnen voorzien, behalve door melk van zijn moeder te nemen? Als dat zo zou zijn, zou een jong, onnozel kind dat nog op zijn rug ligt, volmaakt bekwaam zijn, als een onoverwinnelijke asceet die het hoogst bereikbare bereikt heeft.

Timmerman, wanneer een persoon toegerust is met deze vier kwaliteiten, duid ik hem niet aan als volmaakt bekwaam, niet als een onoverwinnelijke asceet die het hoogst bereikbare bereikt heeft, maar staat hij op het niveau van dat jonge, onnozele kind dat nog op zijn rug ligt.

Timmerman, pas wanneer een persoon toegerust is met tien kwaliteiten duid ik hem aan als volmaakt bekwaam, als een onoverwinnelijke asceet die het hoogst bereikbare bereikt heeft.

Maar eerst moet men weten wat onheilzame gedragingen zijn, wat hun oorsprong is en hoe ze volkomen ophouden. De onheilzame gedragingen zijn onheilzame lichamelijke daden, onheilzame verbale daden en een slechte wijze van levensonderhoud. Zij vinden hun oorsprong in de geest die behept is met passie, haat en verwarring. Om deze onheilzame gedragingen volledig te doen ophouden ontwikkelt iemand een goed lichamelijk gedrag na het slechte opgegeven te hebben. Hetzelfde doet hij met het verbale gedrag en het levensonderhoud.

En hoe is men op weg naar het doen ophouden van onheilzame gedragingen?

Welnu, iemand wekt het verlangen op naar het niet laten oprijzen van nog niet opgerezen, slechte, onheilzame geestestoestanden en zet zich daartoe in.

Hij wekt het verlangen op naar het opgeven van al opgerezen, slechte, onheilzame geestestoestanden en zet zich daartoe in.

Hij wekt het verlangen op naar het oprijzen van nog niet opgerezen, heilzame geestestoestanden en zet zich daartoe in.

Hij wekt het verlangen op naar het voortbestaan, het vermeerderen, het uitbreiden en ontwikkelen van heilzame geestestoestanden en zet zich daartoe in.

Zo is men op weg naar het doen ophouden van onheilzame gedragingen.

[Eenzelfde formulering vinden we terug in het Edele Achtvoudige Pad, als definitie voor juiste inspanning (samma vayama). Voor ‘geestestoestanden’ wordt daar ‘gedachten’ gebruikt (opkomen van onheilzame gedachten voorkomen, het opgeven van opgekomen onheilzame gedachten, het laten opkomen van heilzame gedachten en het laten voortbestaan en cultiveren van reeds opgekomen heilzame gedachten).]

En waar komen heilzame gedragingen uit voort? Deze komen voort uit een geest die vrij is van passie, haat en verwarring.

En deze heilzame gedragingen, waar houden ze volledig op? Hiertoe wordt iemand deugdzaam; maar hij bestaat niet uit deugd alleen, want hij begrijpt, naar de werkelijkheid, de bevrijding van de geest, de bevrijding door inzicht, waarin voor hem die heilzame gedragingen volledig ophouden.

En hoe is men op weg naar het doen ophouden van heilzame gedragingen?

[De Verhevene noemt dan vier stappen die identiek zijn aan de hoger genoemde ‘weg naar het doen ophouden van onheilzame gedragingen’.]

(…) Zo is men op weg naar het doen ophouden van heilzame gedragingen.

[Vervolgens herhaalt de Verhevene het bovenstaande, maar nu gaat het over ‘intentie’ en hoe deze te doen ophouden. Niet enkel daden hebben, volgens de Boeddha een karmisch effect, maar ook goede of slechte intenties. Koestert iemand, bijvoorbeeld, een boosaardig plan, maar wordt hij door omstandigheden verhinderd het uit te voeren, dan is reeds de intentie tot het stellen van de daad voldoende om de overeenkomstige karmische effecten teweeg te brengen. Zo moeten niet alleen onheilzame, maar ook heilzame intenties opgegeven moeten worden wil men tot volledige bevrijding komen.]

(…) En wat zijn onheilzame intenties? De gerichtheid op geneugten, de intentie tot boosheid en de intentie tot geweld, die worden onheilzame intenties genoemd.

Voor het volledig ophouden ervan gaat iemand, afstand genomen hebbend van zintuiglijke geneugten het eerste meditatiestadium binnen (eerste jhana) en verblijft erin.

[Het op weg zijn bestaat weer uit de hoger genoemde vier stappen.]

(..) En wat zijn heilzame intenties? De intentie tot verzaking, de intentie tot vrijheid van boosheid en de intentie tot geweldloosheid.

Voor het volledig ophouden ervan gaat iemand, na het tot rust komen van nadenken en overwegen, het tweede meditatiestadium binnen (tweede jhana) en verblijft erin.

Uiteindelijk komt de Verhevene tot de opsomming van de tien kwaliteiten die iemand als een onoverwinnelijke asceet die het hoogst bereikbare bereikt heeft bezit.

“Welnu, iemand is toegerust met de juiste zienswijze die geen training meer nodig heeft, met de juiste intentie die geen training meer nodig heeft, met de juiste spraak die geen training meer nodig heeft, met het juiste handelen die geen training meer nodig heeft, met de juiste wijze van levensonderhoud die geen training meer nodig heeft, met de juiste inspanning die geen training meer nodig heeft, met de juiste aandacht die geen training meer nodig heeft, met de juiste concentratie die geen training meer nodig heeft, met de juiste kennis die geen training meer nodig heeft en met de juiste bevrijding die geen training meer nodig heeft.

[We hebben hier de opsomming van het Edele Achtvoudige Pad aangevuld met volmaakte kennis en volmaakte bevrijding. Het verschil met de standaard formulering is de steeds terugkerende toevoeging ‘die geen training meer nodig heeft’. Elke stap is dus bereikt, er moet niet meer aan gewerkt worden.

Bij een niet ontwaakt persoon bestaat het handelen vrijwel volledig (afgezien van reflexen) uit geconditioneerde handelingen. Bij de verloste mens echter vormen zich geen conditioneringen meer; hij maakt geen nieuw karma meer en het oude karma is van hem afgevallen. Deze persoon handelt in volkomen vrijheid, spontaan aangepast aan iedere situatie. (3)]

Wanneer een persoon met deze tien kwaliteiten toegerust is, duid ik hem aan als volmaakt bekwaam, als hoogst bekwaam, als een onoverwinnelijke asceet die het hoogst bereikbare bereikt heeft.”

Aldus sprak de Verhevene. De timmerman Pañcakanga was verrukt en verheugde zich over zijn woorden.

(sutta ingekort)

1.Tenzij anders vermeld komen alle citaten van de Pali-Canon uit de vertalingen van Jan de Breet & Rob Janssen, uitgegeven bij Asoka/Bodhi.
2.Mallika was een vrouw van koning Pasenadi van Kosala. Zij en haar man waren trouwe volgelingen van de Boeddha.
3.’Aldus sprak de Boeddha’ Jan de Breet & Rob Janssen Asoka

Categorie: Andre Baets, Boeddhisme, Buddhavacana, Dharma en filosofie, Nieuws Tags: André Baets, Samanamandika-Sutta MN 78 (1), sutta

Lees ook:

  1. Aldus heb ik gehoord – de Boeddha in het land van de Angutarapa’s
  2. ‘En wat, monniken, is heilzame inspanning?’
  3. ‘En wat, monniken, is heilzame inspanning?’
  4. ‘Gezondheid is het hoogste goed, nirvana het hoogste geluk’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.