• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Shoot! #1: Hoe raak ik verslaafd aan mediteren?

Shoot! #1: Hoe raak ik verslaafd aan mediteren?

28 maart 2013 door Tom Hannes

Kathelijn, 26, Arnhem, vraagt zich af: Zou meditatie, net als chocola, een natuurlijke behoefte moeten zijn? Diep weggestopt in een Duits retraite oord, waar ik verder niets te doen heb, mediteer ik vanzelf een eind weg. Maar eenmaal terug thuis komt het er niet van. Zal ik het voorlopig dan maar gewoon laten zitten?
~ Kathelijn, 26, Arnhem ~

Als ik een kort antwoord mag geven: Nee!
Als ik een ander kort antwoord mag geven: Ja!
Als ik een wat langer antwoord mag geven: heel interessante vraag!

Vooral omdat er zoveel woordvallen in zitten. ‘Woordval’ is geen officieel Nederlands woord, maar ik gebruik het graag. Het is een denkvalstrik die met een woord meereist. Het zet je onbewust vast in een veronderstelling. Lastige dingen, die woordvallen. Maar wel heel bevrijdend om te ontmaskeren. Daarom vind ik deze vraag zo prettig: ze is een echt nest van woordvallen. Bijvoorbeeld het woordje ‘natuurlijk’. Het ziet er leuk uit, het klinkt als iets nobels. Maar let op, want ‘natuurlijk’ is een eersteklas bedrieger. Zoals hier:

“Zou meditatie, net zoals chocola, een natuurlijke behoefte moeten zijn?”

Is chocolade een natuurlijk behoefte? Denkt iemand dat echt? Nee toch? Het zou een ramp zijn als dat wel zo was, want de cacaoboon werd pas in de vijftiende eeuw in Europa geïmporteerd. Hoe zouden Europeanen al die miljoenen jaren daarvoor overleefd hebben, als het om een natuurlijke behoefte ging?

Nee, ‘natuurlijk’ is hier niet meer dan een poging om het banalere woord ‘gemakkelijk’ te verdoezelen. Het is inderdaad heel gemakkelijk om chocolade te willen. Zoals elke verslavende stof makkelijk te verlangen is. Zo gemakkelijk dat we onszelf wijsmaken dat we het nodig hebben. Als we deze woordval wegnemen, klinkt onze vraag al een beetje anders:

“Zou het niet gemakkelijker moeten zijn om zin te hebben in meditatie?”

Mooi. Maar voor ik bezwijk aan de verleiding om een antwoord te bedenken, wordt mijn aandacht getrokken door een tweede woordval: ‘zou moeten zijn’.

‘Zou moeten zijn’ betekent letterlijk dat er een kloof is tussen een goede wereld en de wereld zoals hij is. Daar kan ik me wel in vinden. We hebben genoeg in petto om vrijer en gelukkiger te zijn dan we nu zijn. Dus, ja, het zou moeten kunnen. Daarin zit de woordval niet. Wel in een nauwelijks merkbare ondertoon die hier in ‘zou moeten zijn’ meereist. Een toon die zegt: ‘Als het niet gemakkelijk is, tja, dan werken die dingen misschien gewoonweg niet bij mij. Ik weet niet waarom. Door de maatschappij misschien, of door mijn opvoeding, of mijn DNA. Hoe dan ook, als meditatie me niet vanzelf verleidt, zoals chocola, dan is het wellicht niet authentiek iets voor mij. Niks aan te doen. Later misschien. Als de omstandigheden beter zijn. Maar nu niet.’

Heel mooi! Onze vraag wordt steeds helderder:

“Ik denk dat wil mediteren. Maar is het normaal dat het op de één of andere manier tegen de stroom van mijn zin en tegenzin ingaat?”

Ik blijf moedig weerstaan aan de verleiding om een antwoord te geven, want hier zien we warempel de allergrootste woordval! Niet in een woord, deze keer, maar in het vraagteken op het eind. Dat is namelijk geen echt vraagteken. Het is eerder een uitroepteken dat zo schrikt van zichzelf dat het zich probeert te verbergen.

Deze vraag is geen vraag. Het is een besef. Want het is nogal wiedes dat meditatie te maken heeft met de zoektocht naar een ander soort van leven dan als speelbal van onze zin en tegenzin. Maar dat zint onze zin niet! Dus zadelt onze tegenzin ons met zo’n onrust op dat we er niets van willen voelen. ‘Ach, laten we die hele meditatie dan maar meteen helemaal vallen…’

Dit kan een heel interessant moment zijn als we merken dat hier ook een ander besef meespeelt: een leven geleid door zin en tegenzin is niet zo’n gelukkig leven. Het is gegarandeerd onbevredigend. Het doet ons allerlei idiote dingen willen en ons leven wordt ingewikkeld, verward en miserabel. En zelfs al weten we dat, zelfs al ervaren we dat aan den lijve, die zin en tegenzin houdt toch niet zomaar op. Dat schept een zeker conflict in ons leven. Aan de ene kant voelen we dat er iets van grote waarde in meditatie zit. Aan de andere kant merken we dat we dat besef nog liever wegmoffelen in de drukte van ons leven dan dat we er actief ruimte voor maken. Als in deze zin al een vraag zit, is het eigenlijk een heel andere:

Wil ik wat meditatie met me kan doen ook werkelijk toelaten in mijn leven?

Onze vraag is helemaal gekanteld nu. We begonnen met onszelf voor te stellen als slachtoffers van een lastige situatie, en nu gaat het plots over welke keuze we willen maken. Wij zelf. Bewust. Voor ons leven. Nu.

Vanzelfsprekend mogen we stoppen met mediteren als het ons niets lijkt. Maar als we op de één of andere manier hebben ervaren dat meditatie zinnig kan zijn, is dit niet het moment om af te haken. Want precies hier toont zich een open deur naar een vrijer en fijner leven. Daarom was mijn eerste korte antwoord op ‘Zal ik het maar laten zitten?’ ook ‘Nee!’

Hoe blijf je het volhouden dan, met al die tegenzin die in je giert? Om die lastige kaap te nemen, kan het helpen om niet tegen je zin te mediteren, maar samen met je tegenzin. Dat is heel anders. Daarom was mijn eerste antwoord ‘Ja!’ Laat het maar zitten. Letterlijk. Laat je tegenzin mee zitten, terwijl jij je zitoefening doet. Je tegenzin mag er zijn. Verwelkom haar. Zo wordt mediteren gemakkelijker. Lichter. Krachtiger. Ruimer. En – ja, hoor – natuurlijker.

Deze column van Tom Hannes is afkomstig van Bodhitv een jongerenwebsite van de Boeddhistische Omroep. Het BD heeft een samenwerkingsovereenkomst met deze site.

 

 

 

Categorie: Columns, Dharma en filosofie Tags: Bodhi-tv, mediteren, Shoot, Tom Hannes

Lees ook:

  1. Shoot! #7: De weg uit de hel
  2. Shoot! #2: Occupy the present moment!
  3. Shoot! #5: Hoe boeddhistisch/mindful is voorpret?
  4. Boeken – Een kleine meditatiegids – Tom Hannes

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Annemiek Deerenberg zegt

    28 maart 2013 om 11:16

    Heel leuk inzichtgevend stukje.

  2. Edel Maex zegt

    28 maart 2013 om 13:10

    Ik verkies Genpo’s antwoord
    ‘Try to stop!’

    • Tom Hannes zegt

      28 maart 2013 om 13:42

      Ik vraag me vooral af wat er eigenlijk op dat fotootje staat…

      • Joop Ha Hoek zegt

        28 maart 2013 om 15:45

        Op dat fotootje was een mediterende mevrouw te zien. We hebben er nu een plaatje van een andere mediterende mevrouw voor in de plaats gezet.

Primaire Sidebar

Door:

Tom Hannes

Tom Hannes is zenboeddhist, radiocolumnist, theatermaker- en performer, individueel en groepsbegeleider, en schrijver van de boeken 'Zen of het konijn in ons brein', 'Let's get mythical' en 'De vijf gezichten van angst'. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.