• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Menno Prins – onbegrepen droefenis

Menno Prins – onbegrepen droefenis

30 juni 2019 door Dharmapelgrim

“Verheug je op droefenis, want zij beschermt je tegen de gevolgen van het gewaar zijn van de onversneden realiteit.” Dit houd ik mijzelf tegenwoordig voor, wanneer droefenis mij weer eens omhult. Droefenis wordt vaak onterecht gelijk gesteld met verdriet of zelfs depressiviteit. Edoch, droefenis is alles behalve een negatief te waarderen of te bestrijden – want ongewenste – emotie, en al helemaal geen pathologische gemoedstoestand. Voor mij is zij een vriendin, die met haar troostende sluier de felste schitteringen van de naakte realiteit dempt, zodat deze mij niet verblindt. En mijn vriendin beschermt mij met haar sluier ook tegen de giftige stekels van alle uitwassen om mij heen, waardoor ze mij niet tot totale gevoelloosheid kunnen verdoven. Ik weet het zeker: ik kan haar op ieder gewenst moment wegsturen – daar zijn geen pillen of therapeutische praatjes voor nodig -, maar als zij gaat, kan ik niet anders meer dan mijn ogen sluiten en mijn gevoel dieper in mijzelf terugtrekken, om niet op slag in steen te veranderen.

Mijn ziel weet zich in de gevangenis van het lichaam gescheiden en afgezonderd van alle andere zielen en voelt zich eenzaam – zoals alle zielen afgezonderd en eenzaam zijn. Iedere keer wanneer mijn ziel zich dat realiseert, smeert droefenis balsem op de opengaande wonde, en laat zij het overschot spontaan opwellen als tranen in mijn ogen.

Nee, het is niet droefenis die behandeling behoeft. Het is de breed verspreide ontkenning van de scheiding – alsof wij, verspreide zielen, nooit één waren en nooit weer één zullen zijn – die zout in mijn wonde strooit. Het is die ontkenning die behandeling behoeft, tot volledige omkering is bereikt. En misschien is dat wel de ware betekenis van wat bekeren heet te zijn: het volledig omwentelen van egocentricisme en egoïsme naar een vol compassie omzien naar elkaar.

Bekeren betekent dan omkeren op een doodlopende weg en vervolgens door de barrières breken die ons scheiden, om elkaar te redden – en daardoor onszelf – in vereniging.
Ik moet nu denken aan twee verschillende visies op “redding” door geloof. In de ene visie komt de redding in de gedaante van moeder aap: haar jong moet zich zelf vastgrijpen aan haar vacht. In de andere visie komt de redding in de gedaante van een kat: ze grijpt haar jong bij het nekvel en draagt het in haar bek weg. In beide gevallen schenkt het jong volledig vertrouwen aan de moeder, actief (zelf vasthouden) of passief (stil blijven hangen).

In eerste variant herken ik het eindeloos herhalen van de mantra “Namu amida butsu” ( Ik vertrouw me toe aan Amida Boeddha) waarmee sommige boeddhisten zich voor redding lijken vast te klampen aan Amida Boeddha, boddhisattva Avalokiteshwara / Kanzeon / Kuan-yin; om weggedragen te worden naar het Reine Land.

In de tweede variant herken ik het “Kyrie-eleison” (Heer ontferm u over ons) van doorgaans katholieke christenen, waarmee zij zich toevertrouwen aan de Christus, maar ook aan Onze Lieve Vrouwe van Barmhartigheid om hen naar een ander Rein Land te brengen, genaamd Hemel.

Ik zie geen wezenlijke verschillen. Daarom kan ik niet kiezen; wil ik ook niet kiezen. En volgens mij hoef ik niet eens te kiezen. Het is – zo voel ik dat aan – zowel én/én als noch/noch. Wij zijn één met Amida Boeddha, één met Kuan-yin, Christus en Onze Lieve Vrouwe en door die éénheid zijn wij bestemd elkaars en vooral ook onze eigen redders te zijn. Alles wat adem heeft; alle bewuste wezens delen immers dezelfde Boeddhanatuur. Wij zijn uiteindelijk niets anders dan Boeddhanatuur. Dat betekent dat wie zichzelf in de ander herkent, zonder dat de ander zich óók in jou herkent, zichzelf tegelijkertijd omarmt én los laat. Dat betekent dat wie in vertrouwen een beroep doet op de ander (kyrie-eleison) en zichzelf in vertrouwen overgeeft aan de ander (Namu-amida-butsu) tegelijk de plicht op zich neemt de ander te redden. Wie zich aan de ander toevertrouwt, zegt tegelijk tegen de ander: jij kunt je aan mij toevertrouwen. Ik en Jij zijn beide aap én kat én hun jongen tegelijk.

Het is de droefenis die de pijn verzacht, die veroorzaakt wordt door de moeite die het ons blijkbaar kost om dit dagelijks in praktijk te brengen.

Categorie: Dharma en filosofie, Dharmapelgrim Tags: Amida Boeddha, dharmapelgrim, droefenis, Menno Prins, Namu amida butsu

Lees ook:

  1. Onbegrepen droefenis
  2. Onbegrepen droefenis
  3. Onthechten
  4. Heimwee

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.