• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Antropologie 7 – Stereotypering en culturele toe-eigening

Over Antropologie 7 – Stereotypering en culturele toe-eigening

15 december 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Antropologen bestuderen menselijke culturen en de ontwikkeling van de mens als onderdeel van een maatschappij. Het boeddhisme heeft vooral in Azië veel invloed op daar heersende culturen en het heeft daar ook grote invloed op de ontwikkeling van individuele mensen in de maatschappij, ongeacht of ze zichzelf ‘boeddhist’ vinden of niet. En tegenwoordig begint het boeddhisme invloed uit te oefenen op de Nederlandse cultuur en de ontwikkeling van individuen in de Nederlandse maatschappij. Reden genoeg voor het Boeddhistisch Dagblad om in een reeks artikelen aandacht aan antropologie te besteden.

Het zit er dik in dat jij jouw gedrag, denkwijze, kledingkeuze en ga zo maar door laat (mede)bepalen door wat men in jouw sociale omgeving en cultuur waardeert. Zaken die men in jouw leefomgeving niet op prijs stelt, zul je waarschijnlijk minder uiten. Misschien ben jij de uitzondering op de regel, of doe je expres het tegenovergestelde van wat ‘de norm’ is  maar meestal is het zo. Waarom dragen mannen en vrouwen, jongens en meisjes, in bepaalde streken anders klederdrachten? Waarom anders zouden ze in sommige dorpen, steden of zelfs hele landstreken op zondagen alle winkels en zelfs benzinestations op slot doen? Of regenbogen verdacht vinden? Het hele gezicht tatoeëren of juist alle tattoos verguizen? Het is niet alleen ’s lands wijs – ’s lands eer maar ook ‘s dorps wijs – ‘s dorps eer, ‘s families wijs – ‘s families eer dan wel ‘s groeps wijs – ‘s groeps eer. Zo doen wij dat hier’!

Waar hoor je bij? Bij wie? Bij welke groep? Welke identiteit heb je of zou je willen hebben?  Kijk naar groepen in de samenleving waar je bij zou willen horen, of waar je absoluut niet mee vereenzelvigd wenst te worden.  Volgens de sociale-identiteit-theorie ga je je gedragen als lid van een bepaalde sociale groepering zodra je je met die groepering identificeert. Je identificeert je met zogenoemde ‘ingroups’, bijvoorbeeld: de groep tweeverdieners, de groep PVV’ers of juist de groep Volt; de supportersgroep van Vitesse of die van Quick Boys; de plaatselijke scouting, of – wie weet – de groep boeddhisten. Kan allemaal tegelijk. Je ontleent jouw identiteit dus niet aan de ‘outgroups’ ofwel de groepen waar je niet bij wilt horen. Zo is het onwaarschijnlijk dat een overtuigd VVD’er zich niet identificeert met de groep Groen-links/PvdA. Hun levensstijl, denkwijze of handelwijze past niet bij wie of wat jij bent of wilt zijn.. Hoewel … door juist ergens niet bij te willen horen, geef je jouw identiteit ook kleur en inhoud. Jouw identiteit bestaat eigenlijk altijd uit een mix van wie en wat jij wél en wie en wat jij juist niet bent of wilt zijn.  De manier waarop buitenstaanders kijken naar groepen waar jij toe behoort, en de manier waarop ze de omgang met die groepen beleven, kan heel anders zijn dan zoals jij die zelf ervaart. Het kan geen kwaad dat goed te beseffen.

Stereotypering bestaat eruit dat mensen bepaalde kenmerken van één persoon of klein aantal personen toeschrijven aan een gehele groep zonder te begrijpen wat er in de groep allemaal speelt. Bijvoorbeeld: boeddhisten zijn mensen die op zwarte matjes urenlang stilzitten. Of: nonnen zijn een soort menselijke pinguïns die voortdurend rozenkransen bidden. Of (als laatste voorbeeld): iedere knul met een kaalgeschoren hoofd, in trainingspak en op sneakers …is een gabber.

In 2020 sloeg zangeres Adele een Jamaicaanse vlag om en deed ze bantoe-knotjes in haar haren. Dat leidde ertoe dat ze werd beticht van culturele toe-eigening. Hetzelfde overkwam kortgeleden Adidas (merk sportschoenen) dat volgens de Mexicaanse onderminister van Cultuur Marina Núñez Oaxaca plagiaat pleegde door een traditioneel inheems ontwerp te gebruiken voor een bepaald type sandaal: de Oaxaca Slip-On. Dat deze sandaal in China wordt geproduceerd, maakt het alleen maar erger. De inheemse bewoners die deze sandalen normaal gesproken maken, hebben namelijk geen enkele erkenning of andere tegemoetkoming van Adidas gekregen.

Culturele toe-eigening houdt in dat je je bepaalde culturele kenmerken van een groep (land, volk, gemeenschap) toe-eigent zonder de waarde ervan voor die groep te respecteren. Je neemt zonder blijk te geven de achtergronden en betekenis ervan te kennen iets van een cultuur over. Wat te denken van al die ‘leuke Boeddhabeeldjes” die je tegenwoordig in zowat ieder tuincentrum kunt kopen? Culturele toe-eigening brengt het risico met zich dat elementen uit een cultuur verloren gaan of een andere status krijgen dan oorspronkelijk bedoeld is. Boeddha is in Nederland verworden tot een soort tuinkabouter.

(Wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim Tags: 7, antropologie, Culturele toe-eigening, norm, tuinkabouter, uitzondering

Lees ook:

  1. Over Antropologie 5: Veldwerk
  2. Over Antropologie 6: Identiteit
  3. Iedereen verlicht
  4. Nathan – Zen zonder zen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 17 december 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen: de kern van inwijding' (4)
  • 17 december 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 18 december 2025
    Online Dhammapada Reading Session
  • 20 december 2025
    Upekkha Weekend, Buddhist Equanimity, All level
  • 21 december 2025
    Eco Sanga
  • 21 december 2025
    Kinderdag/ Midwinterdag
  • 26 december 2025
    Stadsretraite
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Zie mij als een open raam

    Hans van Dam - 14 december 2025

    liefste is mijn naam vergeten ’k weet nog steeds niet of ik heet

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over Antropologie 7 – Stereotypering en culturele toe-eigening
    • Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’
    • Woorden zijn waarden, noemen is nemen
    • Dagopening
    • Democratie en gelijkheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.