• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Menno – van school af

Menno – van school af

26 mei 2025 door Dharmapelgrim

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. Het moffenjong is nu een echte puber. Niemand had het nog over ADHD, anders zou hij zeker Ritalin hebben gekregen … of iets anders. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 17 jaar.

Van school af

(Zeist) Rond een uur of negen neemt een van de zwaarste gesprekken uit Menno ’s leven een aanvang. Hij vertelt van zijn reis naar Amsterdam en over de gesprekken die hij in het Wilhelmina Gasthuis en in het S.A.Z.U. heeft gevoerd. De opmerking over naïef zijn, groen als gras of een mietje, slaat hij over. Vader en moeder zeggen niets. Zelfs nadat hij eindigt met “en dus ga ik nu van school af,” blijft het lange tijd stil. Tenslotte zegt vader: “Daar komt niets van in.”

“Dan ga ik hier weg.” roept zoonlief woedend en springt op van zijn stoel. Met vlammende ogen gaat zijn vader voor hem staan en gelast hem weer te gaan zitten. “Jij gaat helemaal niets, en jij hebt voor eens en altijd te begrijpen dat wij verantwoordelijk voor jou zijn tot jij meerderjarig bent.” Vervolgens stort hij een vloed van woorden over Menno uit, waar de jongen zich volledig voor afsluit. Daarna herhaalt het proces zich in omgekeerde richting. Pa luistert net zo min. Vader en zoon gaan ongemeen scherp tegen elkaar tekeer, met ieder slechts één doel voor ogen: het eigen gelijk én de overwinning halen. De boodschap van zijn vader is: “School afmaken. Een diploma halen. Gehoorzamen.”

Menno stelt daar tegenover: “Van school af. Verpleger worden. Mijn eigen weg gaan.”

Afgemat en schor gepraat, bereiken ze rond één uur ‘s nachts eindelijk een compromis. Menno’s ouders leggen zich neer bij zijn keuze, onder de voorwaarde dat hij medisch eerst moet worden goedgekeurd, en tot de herfstvakantie gewoon naar school zal blijven gaan. “En tot die tijd zeg je op school tegen niemand dat je van school gaat,” voegt zijn vader eraan toe. “En knoop één ding goed in je oren jongen: als jij die verpleegopleiding niet afmaakt, dan trekken wij onze handen van je af. Dan kun je hoog of laag springen, maar dan bekijk je het maar. En nu ga ik naar bed.” Terwijl hij dat zegt, staat hij op uit zijn stoel. Hij kijkt Menno nog één keer strak aan, en die staart op zijn beurt terug. En weer komt moeder tussenbeide: “Nu is het genoeg geweest. Ophouden jullie.”

Als zijn vader de kamer uit is, zucht Menno diep. Heeft hij nu gewonnen of verloren? En als hij gewonnen heeft, wat is dan de winst? En als hij verloren heeft, wat is het verlies? Hij voelt zich ineens moe tot op het bot.

“Het komt wel goed, jongen. Het komt wel goed,” hoort hij moeder zeggen. “Morgen is er weer een dag.”

De medische keuring levert geen enkel probleem op, waarna er voor zijn gevoel – door het wegvallen van alle spanning – tot de herfstvakantie zowaar een periode aanbreekt waarin Menno met plezier naar school gaat. Hij neemt geen afscheid, van niemand. Na de herfstvakantie zullen zijn klasgenoten en de leraren vanzelf wel merken dat hij niet meer terugkomt. Het hoofdstuk “middelbareschooltijd” sluit hij zonder diploma af. Hij is evenwel vastbesloten iedereen te laten zien dat hij een opleiding succesvol af kan ronden. Wat er ook moge gebeuren.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: diploma, diploma halen, gehoorzamen, school verlaten, Wilhelmina Gasthuis

Lees ook:

  1. Over Theologie 41: Godsdienstles
  2. Over Theologie 44: Diaconie en Caritas
  3. Over de Lotus-soetra (2):  Gierentop
  4. Over de Lotus-soetra (37): Gelovige – geloviger – gelovigst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 18 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 18 juni 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 18 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 19 juni 2025
    Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
  • 20 juni 2025
    Wijsheid: Bewustzijn & Gewaarzijn
  • 21 juni 2025
    JATAKA Het bange haasje
  • 22 juni 2025
    Waardig Sterven een universele verantwoordelijkheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gebed van een dwaas, een wijze en een agnost
    • Het jaar 2025 – dag 168 – haten
    • In de serie over karma: Kamma in de theravada
    • Spel – Het spel van de verbeelding
    • Binnen FPMT-organisatie: Onderwijs voor kinderen in afgelegen streek in Nepal 

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.