• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Gaiea Sanskrit lanceert haar 31e album: ‘Celestial Journey’

Gaiea Sanskrit lanceert haar 31e album: ‘Celestial Journey’

25 april 2025 door de redactie

Gaiea Sanskrit heeft haar 31e album Celestial Journey uitgebracht – een betoverende samensmelting van Sanskriet-mantra’s en hemelse melodieën.

Gaiea Sanskrit is een Britse zangeres en songwriter, geliefd om haar bezielende vertolkingen van sanskriet mantra’s en hymnen. Ze leerde al sanskriet vanaf haar vierde jaar. Later behaalde ze een graad in sanskriet aan de Universiteit van Oxford en een Master in Muziektheater. Gaiea combineert haar diepgaande kennis van deze oude taal met haar muzikale talenten en maakt liederen die luisteraars wereldwijd diep raken. Haar optredens, workshops en opnames mengen traditionele sanskriet gezangen met hedendaagse melodieën, geïnspireerd door Indiase klassieke muziek en universele spirituele tradities. Gaiea richtte ook het Cosmic Choir op, een wereldwijd koor gewijd aan sanskriet- muziek, dat op 28 juni zal optreden in Rapallo (Italië).

De betekenis van sanskriet

Sanskriet wordt vaak de taal van de goden genoemd – van de trillingen wordt gezegd dat ze harmonie brengen in lichaam, geest en ziel. Het is de moeder van vele talen en hoewel het meer dan 3000 jaar oud is, blijft het vandaag de dag nog zeer relevant. De woorden en klanken dragen een rijke schakering van culturele, filosofische en spirituele betekenissen.

Mini-interview met Gaiea Sanskrit over haar nieuwe album – Celestial Journey

V: Gaiea, je hoeveelste album is dit?

A: Dit is album nummer 31. Ik tel de Cosmic Choir releases niet mee, want dat zijn live opnames van eerdere nummers. Singles en EP’s met drie nummers of minder tellen ook niet mee.

V: Waarom heb je deze titel voor het album gekozen?

A: Zoals al mijn albums koos ik de titel puur op instinct. Het geeft het gevoel van een reis – zowel door hemelse muziek en sanskriet klanken, als een geaarde, sjamanistische reis op Aarde – begeleid door hemelse vibraties. Het is ook een soort muzikaal dagboek.

V: Hoe is het tot stand gekomen?

A: Dit album is organisch en instinctief ontstaan. Toen de nummers zich als het ware om me heen begonnen te verzamelen, voelde ik dat het tijd was om de studio in te duiken. Ik nam de nummers op tijdens een middag in november en daarna vijf dagen in januari. Ik vind het heerlijk hoe een album in de loop van de tijd langzaam vorm krijgt – uit notities van liedjes, spraakmemo’s, ervaringen en ontmoetingen – als een dagboek waarin een moment in het leven wordt vastgelegd – en wat me erdoorheen heeft geholpen.

V: Welke tracks vind je zelf het mooist?

A: De intieme tracks die geïnspireerd zijn door mijn persoonlijke reis, zoals Om Tāre Tuttāre en Respira Tranquila.

V: Zit er een speciale betekenis achter één of meer nummers?

A: Respira Tranquila betekent adem en ontspan of adem en laat los. Toen ik me ooit angstig voelde, keek iemand me in de ogen en sprak die woorden. Ik hoorde ze alsof het de eerste keer was. Ze te horen in het Spaans raakte me diep – mijn hele lichaam reageerde en ontspande.

Daarom heb ik de tekst toegevoegd: Adem, adem langzaam en laat los. Het lied is een herinnering aan dat moment – en een herinnering voor mezelf hoe belangrijk het is.

V: Zijn er nog andere details die het vermelden waard zijn?

A: Ja, over het lied Dāmodarāṣṭakam: toen ik de universiteit van Barcelona bezocht voor een sanskrietsessie, zongen de geweldige docent, dr. Maria Elena en een vriend het voor hun studenten. Ik was er meteen weg van en wist dat ik het moest opnemen. Wat Bhūtanātha Aṣṭakam betreft, een luisteraar e-mailde me eens om te zeggen hoe speciaal het voor hem was.

Hij zag het vaak geschreven in tempels in Noord-India en vroeg me het te zingen en op te nemen, dus dat heb ik gedaan.

  • Tracks: 10 | Duur: 1 uur en 34 minuten
  • Productie: Studio Noah (Londen)
  • Muzikanten: Viamarsha (tabla), Jamie Frankel (fluit & bas)

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Media Tags: Celestial Journey, Gaiea Sanskrit, Sanskriet

Lees ook:

  1. De bakermat van beschaving en rassenwaan
  2. Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen
  3. Derde deel woordenboek van boeddhistische termen ziet het licht
  4. Dharmapelgrim – Over de Lotus-Soetra (44) – ollekebolleke

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.