• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Nathan – De draak in ons leven

Nathan – De draak in ons leven

4 april 2025 door gastauteur

In veel hedendaagse TV series en romans heeft de draak een plaats. Ook in de bekende boeken van Tolkien. Openbaring (Nieuwe Testament) geeft ook de nodige ruimte aan dit monster(lijk fenomeen).

Tekst Nathan Rozenhart

In het Westen heeft de draak vooral een negatieve betekenis en in het Oosten daarentegen niet. Binnen de psychologie staat de draak voor mannelijke seksuele energie.

Boeddha wordt ook wel afgebeeld tijdens zijn meditatie van de verlichting met een grote cobra, en de slang en de draak worden vaak ingewisseld. Dragen dan de naam Naga. Naga als de beschermer van Gautama de Boeddha tijdens zijn ontwaken, meditatie.

In China staat de draak gelijk, als symbool, aan keizerlijke macht. Hij is ook de bewaker van wijsheid (‘schatten’). Met andere woorden: overwin je innerlijke draak.

Voor mij persoonlijk heeft de draak twee gezichten. De draak kan ons beschermen als een Naga maar ook verwoesten, denk maar aan het gif van de cobra.

De geest van de mens is oneindig maar kan ook zeer bekrompen zijn en daardoor gevaarlijk.

Naga wordt ook gezien als de beschermer van de dharma van de Boeddha. De slang beschikt dan over grote wijsheid.

Vijfentwintighonderd jaar geleden kwam de dharma van de Boeddha onder de mensen. Ik heb zelf de mogelijkheid gehad de historische plek in India te bezoeken, in Sarnath.

Zo ben ik ook in Noord-Israël, Galilea, geweest waar volgens de overlevering Jezus zijn Bergrede hield.

Natuurlijk zegt dat allemaal niets maar het geeft toch altijd weer dat beetje stof aan mijn oude boeken. Ik houd van de Dhammapada en het Nieuwe Testament. Maar ik weet dat de draak altijd loert om eventuele ijdelheid in ons weg te branden met zijn adem.

De Boeddha waarschuwt herhaaldelijk voor de kracht van onze gedachten. Maar angst hebben voor iets wat je eigenlijk zelf bent, is onzinnig.

De hedendaagse jeugd gaat ernstig gebukt onder zijn eigen geest. Veel jongeren die dan ook zelfmoord plegen, verschrikkelijk. Die het hele jaar aan zelfmoord denkt, creëert daarmee mogelijk een onomkeerbare weg voor zichzelf.

Aan de ene kant ben je beslist niet je gedachten (neti neti). Aan de andere kant ben je wel je gedachten. En gedachten zijn krachten.

Mijn advies is daarbij: onderdruk niets maar hecht je ook nergens aan. Je kunt dat ook keuzeloos gewaarzijn noemen.

We kunnen positief denken en daarmee zelfs grote dingen bewerkstelligen. Maar we kunnen ook negatief denken en daarmee zeer destructieve dingen bewerkstellingen. Kijk uit voor de draak in je leven, onderschat niet zijn aanwezigheid.

Ze zeggen dan ook wel eens: ‘Hoe groter de geest hoe groter het beest.’

Gautama de Boeddha verliet het ouderlijk paleis. Hij wilde geen strijder (kaste van de Sakaya-clan) zijn van het vlees. Hij wilde de onwetendheid verdrijven. Hij heeft uiteindelijk Mara (zijn draak) overwonnen. Niet door zichzelf langer te onderdrukken maar door de middenweg te bewandelen.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Nathan Tags: draak, gedachten, Nathan Rozenhart, twee gezichten, zelfdoding

Lees ook:

  1. Nathan – Zen zonder zen
  2. Bestaat het ego? En wat is het dan?
  3. Nathan – Heiligt het doel de middelen?
  4. Nathan – De dood van de Boeddha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    4 april 2025 om 15:04

    -“De Boeddha waarschuwt herhaaldelijk voor de kracht van onze gedachten. Maar angst hebben voor iets wat je eigenlijk zelf bent, is onzinnig”. (Nathan)

    -Hij heeft uiteindelijk Mara (zijn draak) overwonnen. Niet door zichzelf langer te onderdrukken maar door de middenweg te bewandelen.

    (Hier zijn enkele zinnen in de reactie verwijderd omdat ze te oordelend zijn over de motieven van Nathan om over het boeddhisme te kunnen publiceren in het BD, de moderator Anna van Essen).

    Maar mocht je… toch… geïnteresseerd zijn in boeddhisme….Wat Boeddha leert is geen Pad van Zelfkennis maar van Directe Kennis. Zolang lichaam en geest nog altijd neigen naar het vormen van zelfbeelden rondom het gekende, of nog neigt naar voorstellen en verbeelden, die geest gaat toch weer dit of dat claimen als: “Dit ben Ik, dit van mij, dit is mijn Zelf”. Die gaat toch weer voor de bijl. Die heeft toch het vuur in zichzelf niet gedoofd. De draak van hartstocht en onwetendheid. (MN1)

    • Nathanji Rozenhart zegt

      8 april 2025 om 07:50

      Beste Siebe,

      Kennis van wat?
      Wetenschappelijke kennis?

      Zelfkennis, gaat over jou, hier en nu.
      Ja, er is geen zelf.

      Kennis van atman is, dat atman slechts een idee is?… Het ware zelf een geloof.

      En verder.
      Nogmaals, ik ben geen boeddhist maar dat wil niet zeggen dat ik niet van de Boeddha hou. Maar het lijkt me dat boeddhisten van Boeddha hun ware zelf hebben gemaakt. Om vervolgens hier voor aanklager te spelen?
      Je hoeft me niet te geloven.
      Maar waarom zou je zoveel moeite doen om mij te begrijpen, mij te kunnen beoordelen?
      Boeddha was helemaal alleen toen hij ontwaakte.
      Er was niemand anders onder die boom. Hij was daar en moet dan ook zichzelf hebben waargenomen. Maar er was geen atman waar hij zich aan kon hechten. Ook geen andere eerdere boeddha. De leegte werd niet opgevuld.
      Een leegte vol van het moment. Geen dode leegte, waar mensen zo graag over wensen praten en te schrijven. Gautama Siddharta zat daar, zonder zichzelf als apart zelf te zien en te claimen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.