Mijn naam is Cindy Lin (niet mijn echte naam). Ik studeerde filosofie in Utrecht en schreef een klein boekje over de theorie genaamd het anarchisme. Het boekje is bedoeld om deze theorie (theorieën) uit te leggen, aan mensen die er niet mee bekend zijn. Het is niet bedoeld om iets te propageren, slechts om het uit te leggen, te verhelderen. Want je kan er pas een mening over hebben, als je weet wat het is. Veel jongeren beginnen weer interesse te krijgen in deze tradities, daarom schreef ik het boekje.
Ik ben zelf iemand die ook met boeddhisme bezig is, een beetje. Er is wel wat overeenkomst tussen anarchistische theorie en boeddhisme. Beide theorieën beginnen bij het individu. Het individu kan zichzelf op een bepaalde manier bevrijden. Beide theorieën hebben ideeën over hoe een individu zichzelf kan bevrijden, laat ik het zo zeggen. En het individu moet dit zelf doen en kan niet op externe instituties rekenen.
Het boekje propageert niet iets, maar legt gewoon basisbegrippen uit. En dan kunnen mensen daar vervolgens zelf dieper over gaan nadenken.
Het boekje begint met een definitie van het woord anarchisme. Wat als het ware de betekenis is van dat woord. Daarna bespreek ik de geschiedenis van de traditie, van Proudhon tot Rothbard. Daarna bespreek ik de scholen die er zijn, in het anarchisme. Van mutualisme tot collectivisme. Daarna bespreek ik verschillende tactieken, die anarchistische activisten altijd gebruikt hebben. Van vakbondsactivisme, tot het creëren van eigen instituties. Daarna ga ik begrippen beschouwen, die aan bod komen in de anarchistische theorie, vanuit verschillende filosofen bekeken. Wat is nou individualisme? Wat is vertrouwen? Wat is vrijwilligheid ? Wat is macht? Dan beschrijf ik de anarchistische massabewegingen, die in de vorige eeuw bestonden, waar miljoenen mensen aan mee deden (Spanje, Oekraïne, Korea).
Ik ben iemand die filosofie studeerde en altijd geïnteresseerd is geweest in 19e-eeuwse denkers, voornamelijk. Het anarchisme is net als het marxisme een beweging die in die tijd ontstaan is. Ik gebruik een pseudoniem, omdat dat een traditie is binnen het anarchisme. En omdat het gewoon prettiger voelt. Sommige mensen vinden dit onderwerp controversieel, dus dan schrijf ik het liever niet over onder mijn eigen naam. Je krijg later moeilijker een baan etc., als je aan dit onderwerp gelieerd bent, omdat ‘normale’ mensen het zien als ‘extreem’. Ik heb verder niets te maken met gewelddadige bewegingen, of illegale activiteiten, of terrorisme, of wat dan ook.
Voorwoord boek:
Onlangs was ik op Amsterdam Centraal Station, ik liep Amsterdam in. Overal waren groepen mensen en tussen deze groepen liepen individuen. Allerlei verschillende mensen, met verschillende stijlen en verschillende afkomst (Afrikanen, Japanners, Nederlanders, Marokkanen, etc., etc.) Ik liet dit op me inwerken, dit beeld. Wat hier gebeurt is eigenlijk de basis van het anarchisme, dacht ik. We zien vrije associatie, vrije dissociatie. Mensen komen samen, vormen clusters, of gaan uit elkaar en dwalen alleen rond. Op dit plein is niemand ergens aan gebonden. Anarchisme wilde een wereld waarin de focus ligt op het individu en dit individu kan zich aansluiten bij anderen, of hij/zij maakt zich los en gaat zijn/haar eigen weg en hij/zij is ongebonden.
Dit boek is bedoeld om de politieke filosofie die ‘anarchisme’ heet zo beknopt en duidelijk mogelijk uit te leggen. Anarchisme is de laatste tijd soms in het nieuws. Je ziet soms tatoeages van de beroemde A, het anarchisme-symbool. Rockbands pronken vaak met de symboliek, maar weinig mensen begrijpen waar deze theorie over gaat. En dat is jammer, want naast liberalisme, socialisme en communisme is het de vierde grote politieke theorie in de wereld. Ik wil je alleen laten kennismaken met de basis, de kern van het anarchistische denken voor zover ik dat begrijp. Ik wil de kernconcepten van het anarchisme formuleren, daarom hoeft dit boek niet veel pagina’s te bevatten.
Ben ik zelf een anarchist? De term is een beetje controversieel. Daarom gebruik ik het woord liever niet om mijn eigen ideeën te beschrijven. Ik wil sowieso nergens aan gebonden zijn, ik wil niet gebonden zijn aan een bepaalde doctrine of religie. Ik zou in een liberale of sociaaldemocratische samenleving kunnen leven. Toch zie ik mezelf niet als liberaal of sociaaldemocraat. Ik zou hier kunnen uitweiden over mijn filosofische en spirituele ideeën, maar dat lijkt me voor nu niet relevant. Disclaimer: Als ik dingen niet goed heb beschreven, kan dat het geval zijn. Ik heb mijn best gedaan om orde te scheppen in de politieke theorie van het anarchisme, wat niet eenvoudig is.
Het boek is hier te koop voor € 10,85.
Ruud Kenbeek zegt
Interessant! Ik zou het boekje graag kopen, maar weiger om principiële redenen (noem het mijn stukje anarchisme) om dat bij Amazon te doen.
Is het ook ergens anders te koop? Ik zie het niet bij mijn gebruikelijke leveranciers.
Joop Ha Hoek zegt
Je hebt volkomen gelijk om Amazone te boycotten, het is een bedrijf van kruikenzeikerds, personeel krijgt geen tijd om naar de wc te doen en plast in flessen. Mogelijk zal de schrijfster ook een andere verkoper aanbevelen. Joop Hoek, redactie.
CINDY LIN zegt
Veel boeken die ik gekocht heb, kocht ik op Ebay en Amazon.
Deze boeken maakte dat ik beter kon gaan nadenken over het systeem waar we in leven. Als de schrijvers de boeken niet gemaakt en verkocht hadden en zo’n groot mogelijk bereik hadden nagestreefd, was hun werk niet bij mij terecht gekomen. En dan was ik nu minder kritisch geweest. Het is vrij paradoxaal, maar zo werkt het wel
Als iemand een kritisch filmpje maakt over social media, dan post hij/zij het op social media en bereikt het tienduizenden mensen.
Sommige anarchistische schrijvers schrijven over de schadelijke kanten van het grootkapitaal, maar gebruiken het grootkapitaal, tegen het grootkapitaal. Het is vreemd, maar de wereld is soms een beetje vreemd. Er zijn allerlei contradicties, in de mens en in de politiek
Verder, als jullie Amazon willen boycotten, dan is dat uiteraard aan jullie. Ik respecteer je keuze
Het zijn afwegingen die je maakt.
Ruud Kenbeek zegt
PS is er ook een eboook?
Joop Ha Hoek zegt
Ik zag een e-book maar weet niet of dat geleverd wordt, zal het nagaan.
Carel zegt
Leuk stukje, maar als verkooppunt wordt verwezen naar die schurken van Amazon…
Kan het BD niet wat kritischer zijn iBook het opnemen van doorverwijzingen?
Graag!
Mvg
Carel
Joop Ha Hoek zegt
We zijn kritisch maar als een schrijver kiest voor Amazone is dat haar zaak. We zijn niet van de Stasi. Jouw reactie plaatsen we toch ook.
Ruud Kenbeek zegt
Interessant! Ik zou het boek graag kopen, maar weiger om principiële redenen om dat bij Amazon te doen.
Is het ook ergens anders te koop? Ik zie het nergens bij mijn gebruikelijke leveranciers.
PS is er ook een eboook
PPS het lijkt dat mijn eerste tekst verdwenen was na de PS. Als er nu drie tekstjes zijn: mijn excuses.. 😀
Joop Ha Hoek zegt
We leggen jouw reactie voor aan de auteur. Redactie BD.
CINDY LIN zegt
Beste mensen, bedankt voor jullie interesse, ik zal binnenkort een Ebook versie maken.
Wat betreft Amazon. Je moet ergens je boek laten drukken. Het boekje is bedoeld om informatie te verspreiden, om de mensen te informeren. Ik moet dus gewoon een medium hebben om dat te doen.
Ik bedoel, jullie maken allemaal gebruik van Microsoft en apple etc. Zijn dat bedrijven waar je helemaal achter staat?
Jullie rijden allemaal met de auto en gebruiken daar benzine voor.
Jullie zitten allemaal bij allerlei akelige banken.
Vele klimaatbewuste mensen kochten een Tesla. Maar is Elon Musk iemand die jullie vertegenwoordigd?
Ik draag nu een broek, waarvan ik niet precies weet hoe deze geproduceerd is en waar. Als deze broek stuk is, laat ik hem maken bij de kleermaker, dat wel. Maar goed, het is geen tweedehands broek. Een tweedehands broek vind ik een onfris idee.
We zitten allemaal in de neoliberale systeemwereld (systeemwereld betekend: staat en kapitaal)
Binnen deze wereld moeten we functioneren en dus grijpen we de middelen aan die voorhanden zijn. Ondertussen kunnen we die systeemwereld wel proberen te veranderen, vanbinnen uit.
Kijk, er is veel kritiek op iemand als Greta Thunbergen, omdat ze weleens met het vliegtuig gaat. Maar zie het een beetje zo. Stel dat de dame extreem veel schade aanricht tegen de fossiele industrie. Wat maakt het dan uit dat ze een paar keer vliegt? Ik bedoel, als je er puur technisch naar kijkt. Stel dat zij de vliegindustrie weet te vernietigen, doet het er dan toe of ze weleens vliegt of niet? Gaat het je om het effect van haar handelen, of gaat het je om morele superioriteit ? (dan ga ik er nu even vanuit dat je achter haar staat)
Gaat het je om het effect van dit boekje (kennis verspreiden bij massa’s mensen), of gaat het je om de morele superioriteit van Cindy?
Misschien heb ik wel meer effect, dan iemand die nooit bij Amazon koopt, maar vervolgens geen boekjes schrijft (en dus geen informatie verspreid) (geen kennis verspreid) (kennis is macht).
Het streven naar morele superioriteit en het vervullen van plichten, komt denk ik uit de calvinistische/protestantse cultuur. Ik ben zelf wat meer pragmatisch ingesteld. Ik weeg de voor en nadelen. Ik kijk naar het effect van al je handelingen op de lange termijn.
Als jullie vragen aan mij hebben, mail mij dan even
CINDYLINCINDYLINCINDYLIN5@proton.me
Cindy