• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Moderniteit en metafysica

Moderniteit en metafysica

30 april 2016 door Jules Prast

Een kernvraag voor Westers boeddhisme: Wat prevaleert als zingevend kader, traditie of moderniteit?

De Britse auteur Stephen Batchelor is niet de enige vernieuwer van het Westerse boeddhisme. Een ander voorbeeld is de Vietnamese zenleraar Thich Nhat Hanh.

“Boeddha was geen god. Hij was een mens zoals jij en ik, en leed zoals wij. Als wij met een open hart naar de Boeddha toegaan, zal hij ons met ogen vol mededogen aankijken en zeggen: Omdat er lijden in je hart is, kun je mijn hart binnengaan.”

De openingswoorden van Het hart van Boeddha’s leer zetten de toon van Thich Nhat Hanh’s boek uit 1998. Het vertoont opmerkelijke overeenkomsten met After Buddhism, het vorig jaar verschenen boek van Stephen Batchelor.

Beide auteurs gaan in de sutra’s van de Pali Canon op zoek naar de woorden van de Boeddha. Beide zien in de vier Edele Waarheden een opdracht voor ons aardse bestaan. Beide situeren nirvana in de dimensie van ons leven, niet in een transcendente ervaring in een andere dimensie.

Er zijn ook verschillen. Batchelor houdt vast aan voorwaardelijk ontstaan in zijn oorspronkelijke betekenis; bij Thich Nhat Hanh verglijdt de betekenis in die van onderlinge afhankelijkheid van al het bestaande (‘interzijn’).

Voorts is het onderscheid tussen absolute en relatieve waarheid bij Batchelor een punt waar de weg van het boeddhisme begint af te buigen van de boodschap van de Boeddha, terwijl Thich Nhat Hanh dit onderscheid juist interpreteert als de bereikbaarheid van nirvana voor iedereen.

Boeddhisme groeit bij Thich Nhat Hanh organisch uit de boodschap van de Boeddha; bij Batchelor lijkt traditioneel boeddhisme juist een sta-in-de-weg om de beoefening in de praktijk te brengen die de Boeddha propageerde.

In de kern gaat het dus om een verschil in waardering van traditie. Wat prevaleert als zingevend kader: traditie of moderniteit?

Moderniteit heeft met haar geloof in wetenschap moeite iets metafysisch in haar omgeving te verdragen. Hoe kan de Boeddha nu op het grensvlak van de twintigste en de eenentwintigste eeuw zeggen: omdat er lijden in je hart is, kun je mijn hart binnengaan?

Vanuit het perspectief van traditioneel Aziatisch boeddhisme is de onttoverde Westerse moderniteit kwetsbaar door haar gebrek aan religieuze verbeelding en mededogen.

Batchelor blokkeert waar Boeddha een kosmisch wezen is bij wie wij te rade kunnen gaan. Hoezo? Wie zegt dat? Is hier geloof aan het werk? Terwijl Batchelor beter zou horen te weten; in zijn studie Alone with Others uit 1983 analyseerde hij de Westerse moderniteit precies op deze kwetsbaarheid.

De Franse filosoof Jean-Paul Sartre sprak een waar woord toen hij snedig opmerkte: “Ik ben niet minder metafysicus wanneer ik het bestaan van God ontken dan een andere filosoof die dat juist bevestigt.”

Boeddhisme heeft zijn manier van verwijzen naar de Dharma telkens weer moeten herformuleren en zal dit blijven doen. Voor wie arm genoeg van geest is, liggen Boeddha en Dharma voor het oprapen in het dagelijks leven. Is het boeddhisme wel eens kopje onder gegaan in zichzelf? Wel wis en waarachtig. Dit is de prijs van een levensovertuiging die zich telkens weer moet vernieuwen in een passende vorm van beoefening.

Moderniteit die metafysica wil uitdrijven is echter blind voor de transcendentie die zijn gestalte immer als een schaduw omgeeft.

Geef mij maar een Boeddha wiens hart we kunnen binnengaan.

Namu Amida Butsu,

Taigu

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: Batchelor, moderniteit, nirvana, Thich Nhat Hanh, traditie, zingeving

Lees ook:

  1. Moderniteit en metafysica
  2. Taigu – Bevrijd door religieuze verbeelding
  3. Taigu – Deo volente
  4. Afscheid van de Boeddha is niet nodig

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    30 april 2016 om 12:32

    Ik denk dat ook hier de middenweg geprevaleerd dient te worden.

    • Jules Prast zegt

      30 april 2016 om 22:34

      Een waarheid als een koe.

  2. Sjoerd zegt

    30 april 2016 om 19:53

    Hallo Jules, wat in dit kader een ( voor mij ) boeiende benadering van het religieuze is,vind ik in “Het oerboek van de mens “.

    Zelf laat ik me graag inspireren door beiden. Vanuit mijn eigen ervaring heb ik niet zo veel gevoel bij het metafysische, maar waarover wij niet kunnen spreken, daarover moeten wij zwijgen, zei Wittgenstein. Naar mijn inzicht terecht.
    Wel kan ik de gang volgen, zoals die aangeduid wordt door Meister Eckhard in zijn preken en traktaten. Het lijkt in essentie weinig verschillend van sommige zenboeddhistische benaderingen.
    Het “Oerboek. …..enz “, kan ik je zeer aanbevelen.

    Groet, Sjoerd

    • Jules Prast zegt

      30 april 2016 om 22:07

      Dank je voor je reactie en je leesadvies, Sjoerd.

      Als verlossingsleer is boeddhisme, van Gautama tot nu, doortrokken van religie en metafysica.

      Velen hebben zinvolle gedachten gevormd op het terrein van de metafysica. Ook Wittgenstein, die zich in zijn Tractatus Logico-Philosophicus niet hield aan zijn eigen adagium.

      Wat zegt het over moderniteit dat het metafysische vragen buiten de orde van de discussie wil plaatsen?

      Batchelor formuleert waardevolle inzichten in After Buddhism maar laat zich afhouden van een vol begrip van boeddhisme door zijn huiver zich niet buiten de grenzen van de moderniteit te bewegen.

      Verder past het nu te zwijgen.

      Namu Amida Butsu,

      Taigu

      • Sjoerd Windemuller zegt

        30 april 2016 om 22:45

        Ah Jules, Wittgenstein kwam pas ruim na zijn Tractatus…enz. in zijn Filosofische Onderzoekingen tot zijn constatering voor zover ik weet.
        Overigens hoop ik dat je net zo veel leesplezier aan de jongensachtige stijl van de schrijvers beleeft als ik zelf.

        Veel leesplezier, Sjoerd

  3. Arjan Schrier zegt

    30 april 2016 om 21:57

    Wat opvalt is ook dat beide auteurs een andere achtergrond hebben dan theravad boeddhisme en van daar uit vrolijk aan het interpreteren slaan in het pali canon.
    batchelor vanuit koreaanse zen en tibetaans boeddhisme. tich nat han uit almagaan van vietnamees boeddhisme.

    Op zich niks mis mee, maar als er daarna selectief gewinkeld wordt in de pali teksten en vervolgens gezegd wordt dat die lezing en interpretatie des boeddha’s is gaan bij mij de wenkbrouwen omhoog.

    met name anatta/oneigenheid, dat aan het als zodanig zien van de 5 khandhas, die het individu samenstellen, is gerelateerd lijken ze te negeren. de consequentie hiervan voor de levensfilosofie beslaat bijna alle tegenwerpingen en vast goed bedoelde inzet om alle levende wezens te redden en het boeddhisme te zuiveren. hoewel ik ook soms een flintertje trots en eigengereidheid en een ‘vermeende autoriteiten pesten’ meen te bespeuren.

    • Jules Prast zegt

      30 april 2016 om 22:31

      Dank je, Arjan. De Pali Canon is niemands exclusieve domein en zeker ook niet Het Woord van De Boeddha. Evenals andere tradities berust Theravada zelf onvermijdelijk op een aantal interpretaties en aannames. Gautama wees ook maar met een vinger naar de maan. Elke andere boeddha kan met evenveel recht wijzen naar een weg die tot verlossing leidt.

      Taigu

      • Guus zegt

        1 mei 2016 om 08:15

        Welke andere boeddha, Jules?

        • Sjoerd zegt

          1 mei 2016 om 08:46

          Jij?

  4. Daisy zegt

    1 mei 2016 om 07:24

    Er was eens eens een japanse zenmeester die zei: “only wise man thinking with head(cynisch), but we concentrate on tanden (wijzend naar de onderbuik). Only mu! Mu!

  5. Arjan Schrier zegt

    1 mei 2016 om 08:12

    Graag gedaan en bedankt voor je aanvulling Jules.

    Zeker ook niet het woord van de Boeddha? Hoe weet je dat zo zeker? De theravada traditie claimt dat namelijk wel een onversneden weergave te doen van het leven en doen van de Boeddha. Verreweg de meeste academici menen dat ook. (zie bv de engelse wiki).

    De Boeddha’s wijzen alleen de weg staat ergens in een sutta. Een Boeddha is als de zon en een Arahant als een volle maan die het pad oplichten.

    De onbevredigende aard van het leven, de kortheid ervan en de korte duur waarin de boeddha’s boodschap te horen zijn is voor de goede verstaander een reden om voort te maken (samvega, spirituele urgentie). Voor mij staat vast dat sammaditthi, juiste of correcte mening van levensbelang is.

    De Pali teksten zijn van niemand. Maar gezien de waarde die ik ze toeken zal ik af en toe wel reageren als er, naar mijn mening, een loopje mee genomen wordt. Het overleggen van die visies leidt vast tot een verhelderende gedachten wisseling.

    Wat vindt jij trouwens van de 5 khanda’s?

    Bonjour par tout.

    • Sjoerd zegt

      1 mei 2016 om 08:43

      De Gereformeerde Bond claimt de enige juiste onversneden weergave te vertegenwoordigen van de Bijbel als Gods Woord en de leer van Jezus als Gods Zoon, evenals de Heilige Geest als
      Gods Vertegenwoordiger op de aarde.
      Tevens claimen zij het eerste en enige juiste begrip te hebben van het ontstaan, bestaan en vergaan van deze wereld en de mensheid die daarop leeft.

      De geschriften waarop zij zich beroepen zijn ouder dan de Pali canon.

      Wat toont de juistheid van zo’n claim?

      Ieder mens zal toch in zijn eigen leven hier en nu zijn eigen weg moeten vinden.
      Zelf z’n hout zoeken om het vuur aan te houden.

      Voor veel kinderen is Sinterklaas een zekerheid, maar dat verplicht niemand om daar in te blijven geloven als je volwassen bent.

      • Arjan Schrier zegt

        2 mei 2016 om 20:19

        De juistheid van de claim kan niemand aan een ander bewijzen, dat klopt. Maar daarom kan de claim nog wel waar zijn.

        Beetje lullig voorbeeld maar ik kan niet bewijzen dat suiker zoet is. Maar als ik dat zelf vastgesteld heb wel claimen.

        De uitspraken van, naar ik stel, de Verlichte (een samma-sambuddha, volledig op eigen kracht verlichte, dus zonder aanwijzingen), in de kalamasutta maken ook duidelijk dat geloof door hem niet als een valide criterium wordt aangemerkt.

        Ik wil niet opdingerig zijn maar de kalama sutta heb ik meestal in deze vertaling gelezen:
        http://www.buddhanet.net/e-learning/kalama1.htm

        En naast deze sutta zijn er zovele die de geest van een groot man ademen. De wetmatigheid van kamma, de aanmoediging tot liefde en bovenal het doorzien van de persoonlijkheid als een proces. Maar goed.

        De ouderdom van de teksten is m.i. ook geen criterium. Wel die in de kalamasutta, het zijn een paar A-4tjes maar dan heb je ook wat.

        Je mag het een zekerheid a la Sinterklaas-geloof noemen. Maar met de methodes die ik gebruikt heb om mijn met de opvoeding bijgeleverde gereformeerde geloof te fileren en te verlaten heb ik geen gat kunnen schieten in deze leer en discipline (dhamma-vinaya).
        En de Boeddha daagde zijn toehoorders ook uit om gaten te proberen te schieten in zijn leer. En wel hier:
        http://www.buddhanet.net/e-learning/buddhism/bp_sut19.htm

        Ik hoor het graag wanneer je ergens in een sutta een gat schiet :-). Mischien doe ik dat zelf ook ooit nog eens. Ik neem het in ieder geval niet voor waar aan. Maar wat ik kon checken klopte tot nu toe.

        • Sjoerd zegt

          2 mei 2016 om 21:54

          Hoe weet je dat het zoet is wat je proeft?
          Wat betekent zoet eigenlijk?
          Hoe weet je eigenlijk dat de verhalen over Sakyamuni over Sakyamuni gaan.
          Hoeveel zelfbenoemde boeddha’s zijn er eigenlijk?

          Ach laat maar, ik begrijp er niets van.

          • Arjan Schrier zegt

            3 mei 2016 om 07:28

            Zoet
            Bv blind proeven met verschillende stoffen. Dan blijkt dezelfde stof steeds hetzelfde te smaken, noem het zoet. Zelf ooit eens op een kinderfeestje gedaan.

            Sakyamuni
            Heb je de kalama sutta gelezen? Wat er staat gaat niet over Sakyamuni. Maar over omgaan met suspecte uitlatingen.
            De kalamasutta zelf wordt weer toegeschreven aan de Bhagava (wat gezegende betekent, d.w.z. gezegend door zijn eigen merites) een van de vele namen van Sakyamuni (de wijze van de Sakya’s). Maar in wezen is de boodschapper irrelavant voor de inhoud van de boodschap.

            Zelfbenoemde boeddha’s
            Geen idee hoeveel, minimeel evenveel als zelfbenoemde Arjans of Sjoerds den ik. Een naam zegt niks, dat weet iedereen. Maar sommige mensen hebben wel wat te melden. Boeddha’s melden over verlichting en dokters over ziektes. Dit zijn meer beroeps en kundigheids benamingen. Gesneden koek uiteraard.

            Alles begint met vertrouwen. Daarna komt het onderscheidend inzicht. En dat een eventueel inzicht niet van mij is staat vast. Anders had ik m’n huidige (m.i. geevolueerde) inzichten wel direct bij mijn geboorte gehad.
            Ik begrijp er ook niet alles van.

          • Sjoerd zegt

            3 mei 2016 om 07:43

            Ja, ja, vind jouw afsluitende zin wel inzicht geven, maar zelfbenoemde ‘Sjoerd’ ken ik niet.
            Wanneer leefde hij?

  6. bart zegt

    1 mei 2016 om 09:32

    ik wil ook wat zeggen, ik wil ook wat zeggen, gut wat wou ik nou zeggen?

  7. Jules Prast zegt

    3 mei 2016 om 09:08

    Even terug naar mijn artikel: moderniteit versus metafysica.

    Alle hierboven geuite geloofsclaims, die van mijzelf inbegrepen, tonen aan dat metafysica ook in de moderne tijd welig tiert.

    En wie nog niet overtuigd is, leze deze bijdrage in Tricycle over bidden door boeddhisten in Azië, ook door Theravadins, de geschiedenis door: http://tricycle.org/magazine/buddhisms-higher-power/

    Mét verwijzingen naar de desbetreffende canonteksten. Nogmaals: het zijn vooral de Westerse boeddhisten die wat kopschuw zijn voor zulke praktijken.

    Maar wel interessant dat je de canon ook zo kunt uitleggen, toch? Misschien moet iedereen wel winkelen om een passend verhaal rond te krijgen uit die wirwar van teksten.

    Daar komt bij: de uitleg die gegeven wordt aan “woorden van de Boeddha” is vaak mede gebaseerd op de abhidharmatheologie van de scholen ná de Boeddha die ook met het prbleem zaten hoe zij hun doctrinaire verhaal rondkregen.

    Er bestaan interessante boeken over het spoor dat de canonteksten door de geschiedenis hebben afgelegd. “Onversneden” is nu net niet het woord dat past.

    Wij weten niet eens genoeg welke delen van de canon door welke tradities te boek zijn gesteld en dus ook niet of ons een bepaald perspectief op de “historische” Boeddha wordt voorgespiegeld.

    Dus voor mij blijft “de Boeddha” het Grote Spook. De dhamma is gelukkig vrij voorhanden, schreef ik onlangs al, en niet van papier. Dat helpt.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.