• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Kijk uit. Ze zijn onder ons, de autonome boeddhisten

Kijk uit. Ze zijn onder ons, de autonome boeddhisten

24 juli 2015 door Joop Ha Hoek

Ze zijn onder ons, de autonome boeddhisten. Wie? De autonomen. Oh, bestaan die dan? En hoe zien ze er uit? Ze bestaan en vallen niet op. Ze dragen geen rode, gele –of oranje truitjes en broeken, omdat ze daar de pest aan hebben. Ze dragen ook geen badges met ‘Boeddha komt’ of opengewerkte sandalen, slabbetjes of houten klompen. Daarvoor gaan ze wel naar Volendam of Urk.  Het zijn mannen en vrouwen die niet opvallen en het adagium koesteren: doe maar gewoon.  In een sangha kunnen ze je buurman of buurvrouw zijn. Boeddhisten, zoals jij en ik. Praatje pot, zitten. Vriendelijk, behulpzaam.

Zijn het spionnen? Aan wie rapporteren ze? Zijn ze gevaarlijk? Nou, dat weer niet. Maar als je heel goed naar hun gezicht kijkt, zie je de fronsen op hun voorhoofd en de samengetrokken mond, want wat ze meemaken in het boeddhisme maakt ze niet vrolijk. De volgzaamheid, de grenzeloze verering van de leraar, de rare verhalen die worden verteld over bijvoorbeeld de blaartrekkende hellen in een diepe put in India, een paar honderd kilometer onder het aardoppervlak. Of een vliegende Boeddha. De volgelingen knikken als de leraar hen dat zegt. En krabben hun kont, als de leraar dat aangeeft.

De autonomen slaan het op, ze zijn waakzaam en niet ongeletterd. Ze functioneren in de illusoire omgeving van Joachim Stiller, de journalist/schrijver in Antwerpen, die met onverklaarbare verschijnselen te maken kreeg die zijn leven verstoorden. Ze zijn de leftovers en aanwezig in een schijnbaar normaal functionerende omgeving. Ze zien de schone schijn, de spiegeltjes en de kraaltjes die er niet toe doen. Een decor uit de oudheid, uit een ver land, in de Lage Landen aan de zee.

Hoe kan ik me tegen de autonomen wapenen? Voor je het weet slaap ik met hen op een tweepersoonskamer in een retraite? Is het besmettelijk? Kan ik de pali-politie inschakelen? Wat een naar gevoel. Autonomen zijn fysiek niet agressief, het zijn geen kruisvaarders. Ze zijn waakhonden die met een heldere blik naar de ingeslopen gekheid in boeddhistische sangha’s kijken en luisteren. Ze zijn nuchter en zo handelen ze ook. Soms geven ze een signaal af: kijk eens naar jezelf, je slaafsheid, je hoogmoed, naar je ego zo groot als een kanonneerboot. Ze doen dat met mate, meestal slurpen ze hun thee of doen hun oefening.

Zijn ze gegroepeerd, te vangen? Allemachtig, natuurlijk niet. Ze functioneren in groepen maar zijn geen allemansvrienden of zelf gegroepeerd. Of slaven. Daarom zijn ze autonoom, dus waakzaam. Ze zijn eerlijk en oprecht. Hebben een goed ontwikkeld geweten, maar lopen daar niet mee te koop. Het blijkt uit hun handelen en de waakzame blik. Vangen heeft geen zin, ze blijven in elke situatie autonoom.

Waarom bestaan ze? Worden ze zo geboren? Dat vraagt een autonoom zich nooit af. Dat zijn ook weer toeters en bellen die er niet toe doen. Misschien dat ze als boreling al een scherpe blik hadden en een goed waarnemingsvermogen. Daar is niets over bekend. Op een dag zijn ze er, dat is wat telt. Ze houden van het boeddhisme, dat zit onder hun huid. Maar van vreemde gewaden, rare dingen, verering, daar krijgen ze last van in de ingewanden. Ze zien dat als ego.

Kunnen ze geweerd worden, ze verstoren wel de gezelligheid in de sangha? Nee, dat kan niet. Het zijn geen ordeverstoorders, juist niet. Ze zijn de onthechten. De dammen en slagbomen tegen gekheid en uitwassen.

Waar kan ik ze vinden? Ze zijn niet te vinden, ze zijn er gewoon. Iedere keer als de deur van een sangha open zwaait kan er een autonoom binnen komen. Man of vrouw, jong of oud, in alle kleuren van de regenboog. Hij zit, ziet, luistert en neemt waar. Hij is voor altijd leerling. Als hij spreekt, spreekt hij, als hij zwijgt, zwijgt hij. Hij spreekt vanuit het hart, niet om te kwetsen, wel om te bewaken.

Dit is aflevering eenenveertig in een nooit eindigende serie columns.
Moge iedereen gelukkig zijn, ook zonder leraar.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: autonome boeddhisten, autonoom, joop hoek

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 108 – Rode Reus
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdenzevenentachtigste dag – fly away
  3. Het jaar 2019 – dag 43 – selfie
  4. Het jaar 2019 – dag 87 – claxbalk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Franciscus Roorda zegt

    24 juli 2015 om 22:20

    Prachtig Joop! Moge er velen van zijn. Het zijn de mensen die gewoon langs een gebedsmolen lopen.

  2. Pelgrim op eigen pad zegt

    24 juli 2015 om 23:50

    Mooie tekst en ik hoop op vele autonomen, zelfs al herken ik ze niet.

  3. Sjoerd zegt

    25 juli 2015 om 00:51

    “Autonome boeddhisten “, innerlijke tegenstrijdigheid.
    Niettemin, vrede voor iedereen.

    • nic schrijver zegt

      25 juli 2015 om 08:34

      Innerlijke tegenstrijdigheid ?
      Nog even voortgaan op je pad.
      Met vriendelijke groet en alle geluk.
      Nic

      • Sjoerd zegt

        25 juli 2015 om 08:40

        Ik begrijp niet wat je bedoelt?

        • nic schrijver zegt

          25 juli 2015 om 09:00

          Ok.

  4. Utamwara zegt

    25 juli 2015 om 09:07

    Mooi Joop! Dit maakt mijn dag. Je verwoordt exact zoals ik me reeds jaren voel.

  5. Hans van Dam zegt

    25 juli 2015 om 10:48

    Een autonome boeddhist is iemand die op zondag in afhankelijk ontstaan gelooft en door de week in onafhankelijkheid.
    Een heteronome boeddhist is iemand die op zondag in anatman gelooft en door de week in de meester.

    Wat voor boeddhist was de Boeddha?

    • Kees moerbeek zegt

      25 juli 2015 om 12:10

      De Boeddha was zichzelf en had geen enkel etiket nodig.

      Allemaal op weg naar Niets :-)
      https://www.youtube.com/watch?v=gncNjm520Mo

      Heus, autonoom is ook niet alles :-)))
      https://www.youtube.com/watch?v=sD71KIeigIc

      Met lege handen op de markt

  6. Sjoerd zegt

    25 juli 2015 om 13:23

    Gotama toont in de verhalen een autonome wijze van voelen, denken en handelen.
    Hij was geen boeddhist en ontraadde anderen ook nadrukkelijk om dat te worden. Allemaal vlgns de aan hem toegeschreven uitspraken.
    Hetzelfde verschijnsel wordt ook in de vertaling van Hans van Dam van Linji’s monologen getoond.
    Een boeddhist is een volgeling en per definitie niet autonoom lijkt mij.
    Wat mijzelf betreft, vroeger beschouwde ik mijzelf als boeddhist.
    Maar nu, ik geloof niets en zelfs dat geloof ik niet, maar de samenvatting van de werkelijkheid zoals die voor de mens verschijnt in de 4 waarheden en het ethisch leefadvies dat daaruit volgt, zoals verwoord in het 8 – voudig pad, lijkt mij zeer plausibel omdat het strookt met mijn eigen ervaring van het leven.

    De afgelopen weken zat het niet zo mee met mijn gezondheid. Ziekenhuis in en ziekenhuis uit en ziekenhuis in en behandeling faalt vooralsnog en een extra probleem door een medische misser en toch aardige mensen die gehaast hun best deden.

    Tussen de opnames door stond ik voor mijn raam en keek onbewust van mijzelf naar buiten. Ik zag het landschap en voelde en wist opeens door mijn hele wezen : ER IS HELEMAAL NIETS EN OOK DAT IS ER NIET, IK ZIE EN VOEL ALLEEN MAAR WAT MIJN GEEST MAAKT EN OOK DIE GEEST VERANDERD STEEDS.

    Het zijn maar woorden en beter kan ik het niet uitdrukken.
    Misschien schrijf ik er nog eens een gedicht over, maar daarvoor is de ervaring nu nog te intens.
    Ik wens jou vrede en geluk.

    • nic schrijver zegt

      25 juli 2015 om 16:52

      Sterkte met je gezondheid.
      Ben benieuwd naar het gedicht.

  7. Marloes zegt

    25 juli 2015 om 14:05

    1 kleine correctie: Boeddhisme zit niet onder mijn huid. Dat is net zulke gekkigheid als zeggen dat “zen in mijn botten zit”. :) Onder mijn huid zit allerlei weefsel en bloed.

    Leuk stuk!

    • kees moerbeek zegt

      25 juli 2015 om 19:42

      Dat heet spreekwoordelijk taalgebruik, Marloes. De taal van alledag, maar vooral gedichten en romans staan vol van dat soort gekkigheid. Dat maakt taal zo prachtig.

      Overigens, het Pali canon staat ook bol van die gekkigheid :-)

      • Marloes zegt

        26 juli 2015 om 08:15

        Natuurlijk. Ik ben een groot liefhebber van literaire fictie. :)
        Maar inmiddels weet ik maar al te goed hoe dit soort gekkigheid tot een geloofssysteem kan verworden of het kan aanduiden. Alert zijn is echt niet zo erg.

        De Pali Canon is in het Nederlands niet in een alternatieve leesvorm beschikbaar. Ik houd het momenteel dus bij “De tienduizend dingen” van Maria Dermoût. “Dertig dagen” van Annelies Verbeke was trouwens ook prachtig, met een mooi, actueel thema over je eigenwaarde en handelen als mens, terwijl de wereld iets anders schreeuwt. Een aanrader.

        Fijn dat je geen filmpje plaatst! :)

  8. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    26 juli 2015 om 03:33

    Hahaha..Joop,

    We better keep our eyes and ears open… we never know, they might be just around the corner?

    Good fun to read….

    • kees moerbeek zegt

      26 juli 2015 om 12:02

      Inderdaad, Nirvaur.

      Het is een tekst vol humor, ironie en een onverholen kritische ondertoon. Zowel georganiseerde als autonome boeddhisten kunnen het er mee doen.

  9. sankova zegt

    26 juli 2015 om 10:21

    “ Ze zijn waakhonden die met een heldere blik naar
    de ingeslopen gekheid in boeddhistische sangha’s
    kijken en luisteren … “

    Mooie aanvulling bij de vele artikelen over “ de leraar “ !
    Alert blijven is de boodschap !
    Blijven vragen stellen … eeuwenlang …
    Je wordt maar sterker wanneer je vooruit zwemt,
    tegen de stroom in als het nodig is.

    sankova

  10. Marius Splinter zegt

    27 juli 2015 om 11:41

    Een heerlijk stuk om te lezen. Tnx…

  11. Aimé De Jonghe zegt

    28 juli 2015 om 08:21

    Nu nog de stempel “boeddhist” er even afwassen zodat enkel “autonoom” nog overblijft :-).

    • nic schrijver zegt

      28 juli 2015 om 10:24

      En dan ook nog het stempel ‘ autonoom’ weg halen en iedereen kan weer verder waar die mee bezig was.
      ; -)

      • Sjoerd zegt

        28 juli 2015 om 12:27

        Met niks, en zelfs daar niet mee.
        Dat bedoel je toch? :-)

        • nic schrijver zegt

          28 juli 2015 om 12:46

          Zelfs dat bedoelde ik wel en/of niet.
          :-)
          Veel geluk

  12. G.J. Smeets zegt

    28 juli 2015 om 23:39

    En dan hebben we ook nog de ‘anonieme boeddhist’. Dat is dus iemand die boeddhist is zonder het zelf te weten. Take that : )

    • Sjoerd zegt

      29 juli 2015 om 07:39

      Ha, ha, ha , ha, ha, ha, ha, ha, ha, geweldig. Als we ‘ m maar zo mogen noemen.
      Boeddhisten, een woord, een staf in onze duisternis.

      • G.J. Smeets zegt

        29 juli 2015 om 16:29

        Hier een voorbeeld van een ‘anonieme boeddhist’.
        In 1929 schreef de Groningse dichter Willem de Mérode (1887-1939) een gedicht getiteld ‘Waanzin’. Deze dichter was een gelovig protestant en fabriceerde een fraaie illustratie van het anatta-concept. Ik citeer het slot-vers:

        “Daar is geen leven buiten uw verband.
        Blindelings tast ik langs de wereldwand
        en stoot mijzelf gelijk een vaas aan scherven.”

        Over dichters gesproken, een paar maanden geleden is H.H. ter Balkt overleden. Zijn verzameld werk beslaat 1500 pagina’s en is een niet aflatende klaagzang over dukkha en een niet aflatende lofzang op anatta. Standbeeld voor die man.

  13. Andreas van der Velde zegt

    30 juli 2015 om 06:39

    Mooie term, “autonoom Boeddhist.” Sluit aan bij “De stille stem van het niet-weten.”

    En een aanvullende gedachte: wat gebeurt er als levende religie, de zingeving die we “spontaan” met z’n allen doen, gefixeerd wordt in (gedrukte) canons en dognatiek en universitaire studies? Er ontstaan nieuwe vormen van levende religie, zoals “multiple religious belonging” en het hedendaagse eclecticisme. Religie mag dan nauw verbonden zijn met institutionele macht, en die institutionele macht kan heel hard roepen “Jij bent niet echt!”, maar uiteindelijk bepalen we dat allemaal gewoon zelf. Hoera!

    • Nic Schrijver zegt

      30 juli 2015 om 09:36

      Mooi inzicht.
      Dank.

  14. G.J. Smeets zegt

    30 juli 2015 om 14:32

    “…maar uiteindelijk bepalen we dat allemaal gewoon zelf.”

    Ik waag het te betwijfelen of iemand dat zelf bepaalt. Zonder voorbeeld en/of rolmodel (inclusief anti-model) gaat het niet. Ook Gautama Shakyamuni, alias de Boeddha, ontkwam er niet aan; zijn fameuze Anatta concept is niet meer of minder dan de ontkenning van het destijds in India heersende concept van Atman. Er is geen kern, geen wereldziel, geen Atman, aldus goeroe Gautama.

    Overigens zij eraan herinnerd dat de boeddhistische canon veel zelf-relativerende elementen bevat. Zie de bijdragen van Hans van Dam op deze pagina’s. Of het bekende motto “If you meet the Buddha on the road, kill him.” Of de parabel over de monnik die de rivier met een vlot (lees: 8-voudige pad) oversteekt en aan de overkant aangekomen het vlot laat voor wat het is. Etc. etc.

  15. Philippe Van Puymbroeck zegt

    31 juli 2015 om 12:15

    Just be or not. …

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.