• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘We bestaan bij de gratie van diversiteit, we leven bij de gratie van dood en verderf’

Observatie door Ferry

‘We bestaan bij de gratie van diversiteit, we leven bij de gratie van dood en verderf’

13 augustus 2016 door Ferry van Haastert

Wat is de waarde van een mensenleven? Om een lang verhaal kort te maken: die is eigenlijk alleen uit te drukken in tijd. Maximaal zo’n 100 jaar dus. En aangezien tijd een verzinsel van de mens is, geldt dat evenzeer voor de waarde van een mensenleven. Daarmee wil ik niet zeggen dat een mensenleven waardeloos is, slechts dat de waarde hiervan niet uit te drukken is met woorden en concepten, hooguit met daden.

Op het sterfbed doet het er alleen toe hoe je vanuit het heden op je leven terugkijkt. Hoeveel bevrediging je herinneringen je geven, of juist niet. En als dat niet tot de mogelijkheden behoort, omdat het leven plotseling door rampspoed eindigt, dan… tja, daar kan ik slechts naar gissen. Waarschijnlijk zullen anderen beoordelen of wat je hebt gedaan er toe deed. Of het verruilen van het tijdelijke voor het eeuwige een vloek is of een zegen.

Onlangs werd ik wakker met sirenes in alle soorten en maten die bij mij de straat in reden. Ze kwamen niet voor mij, maar voor een anoniem persoon in het gebouw aan de overkant van de straat. Eén nieuwsgierige blik door de gordijnen kon ik niet laten, maar veel wijzer werd ik er niet van. In de door flitslampen verlichte ochtendschemer kroop ik terug onder de warme dekens. Later op de dag keek ik opnieuw naar buiten. Een zwarte bestelbus stond voor het pand geparkeerd. Toen er een brancard met afgesloten grijze zak naar buiten rolde en in de bus werd geplaatst, besefte ik dat alle stampij niet had mogen baten. Op balkons stonden vrouwen met hoofddoeken te wenen. Turkse tranen verschillen niet van Nederlandse tranen, dacht ik bij mezelf. Net zo min als Irakees bloed verschilt van Amerikaans bloed, net zo min als Israëlische zonen van Palestijnse zonen verschillen, net zo min als Noord-Koreaanse trots verschilt van Zuid-Koreaanse trots.

Onze geest ziet overal onderscheid en verschil, maar in werkelijkheid is er slechts variabele eenheid, zoals het magische schouwspel van een kaleidoscoop. Variatie die smaak geeft aan het leven, soms bitter, soms zoet. Als alle objecten in onze waarneming blauw waren als de hemel, dan zagen we geen kleur. We bestaan bij gratie van diversiteit, we leven bij gratie van dood en verderf. Dat we het zaaien is niet nodig, vergankelijkheid zaait zichzelf. Het leven leeft, de oceaan oceaant, een boom boomt, een duif duift, de politiek politiekt, de Boeddhistische Omroep roept om, en Ferry, die Ferryt. De waarom-vraag geeft alleen maar hoofdpijn. De hoe-vraag biedt op z’n best vermaak. De hoelang-vraag is niet relevant. Als niets er toe doet, als niet iets er toe doet, doet alles er toe. Wat een hemels genot.

© Copyright (kuch kuch) Boeddhistische Omroep Stichting / Ferry van Haastert

Deze uit dertien afleveringen bestaande serie columns werd in de zomer van 2012 in het Boeddhistisch Dagblad geplaatst. Wat mooi is heeft waarde, daarom in deze zomer een herpublicatie.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: diversiteit, dood, Ferry van Haastert, verderf

Lees ook:

  1. ‘Eigenlijk is het goed nieuws dat we ooit dood gaan’
  2. God zij dank!
  3. Is er überhaupt verschil tussen genot en teleurstelling?
  4. Het jaar 2019 – dag 318 – uniform

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Stiltespinster zegt

    14 augustus 2016 om 15:17

    Op je sterfbed terug kijken op je leven is te laat!
    Elke avond als je naar bed gaat even terug kijken op de afgelopen dag.
    Hopelijk kun je de volgende dag iets anders, beter, leuker, liever, aardiger doen.
    En de Stiltespinster spint stilte(althans, dat probeert zij).

  2. Kor Kegel zegt

    14 augustus 2016 om 23:57

    Destijds gemist. Ik kende toen het Boeddhistisch Dagblad nog niet. Dank voor herplaatsing! Inspirerende tekst!

Primaire Sidebar

Door:

Ferry van Haastert

is columnist bij de BOS. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.