• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zeshin – Basta tegen de manier van leven

Zeshin – Basta tegen de manier van leven

21 november 2024 door Zeshin van der Plas

Een jaar of wat geleden werd mij, nota bene door een maatschappelijk werker van sociale zaken, verweten dat ik te idealistisch was en dat ik wakker moest worden, de maatschappij was harder geworden. Mijn vraag aan hem was of ik daar ook aan mee moest doen? Ik heb al heel lang geleden basta gezegd tegen de manier van hoe ik in het leven stond. Ik zei mijzelf, ‘stop met bang zijn, wat probeer je  te beschermen, wat probeer je te behouden?’ Leven is een riskante bezigheid, je gaat er dood aan. Sta op, omarm je angst en kies waar je voor staat. Natuurlijk was ik bang, maar is dit leven? Bang voor je baas, de dominee, je vader, de buurman, oorlog, ziekte, enz. Alles wat ik kon verliezen of  mij afgenomen kon worden was niet werkelijk van mij.

Wat je niet kunt verliezen of afgenomen kan worden hoef je niet te beschermen of te verbergen. Trillend omarmde ik mijn angst en ging doen wat ik wilde en waar ik voor stond.

Ik liet mij niet meer chanteren door het vooroordeel en de mening van anderen, volgens hen was ik stronteigenwijs en zou het nog slecht met mij aflopen. Ik ben op leeftijd en alles wat ik tot nu toe gedaan heb, heb ik vanuit mijn hart en met volle overgave gedaan. Ik heb nergens spijt van, al heel lang geleden ben ik er achter gekomen dat geluk niet in bezit of status te vinden is. Geluk is te vinden in je medemens, in je eigen medemenselijkheid. Oké, ik betrap mijzelf er wel eens op dat ik te weinig aandacht  voor de mensen om mij heen heb en dat het huidige maatschappelijke systeem ook mij beïnvloedt, maar er is een grens en als die bereikt is zal ik basta tegen mijzelf roepen- tot hier, niet meer uit angst je op laten jagen, wat wil je instant houden? Iedereen heeft het druk, druk, druk, niemand heeft tijd. Vroeger zat er toch ook 24 uur in een dag. En ondanks dat half Nederland een burn-out heeft, dan wel gestrest of overspannen is, functioneert er maar weinig.

Spoorwegen, treinen te laat, overvol, agressie, en vies. Niet met de trein? Dan in de file. Hoe dan ook, je bent altijd te laat op je werk. Je baas boos: ‘Waarom ga je dan niet wat eerder van huis?’ Ja maar, iedereen gaat wat eerder van huis om de file te ontwijken of pakt een trein eerder. Als je na je werk nog net voor sluitingstijd in de supermarkt twee kant-en-klaar maaltijden hebt kunnen bemachtigen, zegt de magnetron precies op tijd ‘ping’ als je vrouw binnen komt van haar werk. Sinds je nieuwe huis moet je allebei werken om alle lasten te kunnen betalen. Die zijn toch veel hoger dan je voorgerekend is door de nodige instanties. Je zit opeens niet zo lekker meer in je vel, je bent prikkelbaar, je hebt last van je maag, je kunt je niet concentreren, constant moe, enz. Je gaat voor een check up naar de dokter. In de wachtkamer ben je nummer vijftien. Als je aan de beurt bent kun je niet goed onder woorden brengen wat de klachten zijn. Na tien minuten zegt de dokter: ‘als over twee weken de klachten nog niet over zijn, kom dan nog maar eens terug.’ Als je buiten staat voel je je niet serieus genomen- die klachten heb je al een half jaar of misschien wel langer.

Ik wil even een vinger op de zere plek leggen, nog even een kleine opsomming. Wachtlijsten in het ziekenhuis, overspannen leraren op overvolle, vieze, slecht onderhouden scholen. Rare rekeningen van het energiebedrijf, alleen maar bereikbaar via de computer. Deze pinautomaat is (om de dag) tijdelijk buiten gebruik. U kunt ook internet bankieren (als het fout gaat is de bank niet verantwoordelijk). Agent, mijn fiets is gestolen, ik kom aangifte doen. O, wat geinig meneer. Van al die aangiftes maken we leuke statistieken. Ziekenfonds in de uitverkoop, maar dan zonder uitverkoopprijzen. Onbetaald parkeren van 24.00 uur tot 3.50 uur, u kunt het nog wel aanvullen.

En de politiek? U bent nog steeds in de veronderstelling dat we een democratisch bestel hebben? Zo van, de regering zet de koers uit, en via het kiesstelsel bewaken we die met z’n allen? De B.V. Europa is reeds een feit, en wij verkeren nog steeds in de veronderstelling dat er een Staat der Nederlanden bestaat. We hadden toen er nog een Staat der Nederlanden was een geciviliseerde samenleving met een degelijke munteenheid. Maar met de invoering van de euro is een dikke streep getrokken, onder en boven de lijn. Zij die erboven zitten menen dat ze er op vooruit zijn gegaan, hun bezit is meer waard geworden, maar de tweedeling zorgt voor een achteruitgang over de hele linie.

We zitten in elk geval in een situatie die niet meer terug te draaien is. O ja, we kunnen gaan stemmen voor nieuwe onbegrijpelijke Europese spelregels. Ze zijn onbegrijpelijk net zoals waarom   energierekeningen onbegrijpelijk zijn.

Wat zouden de bovenlijners achter deze onbegrijpelijke wet en regelgeving willen verbergen? Misschien het verdoezelen van medestanders op prominente plekken te plaatsen om zo hun macht te bestendigen? De tijd zal ze inhalen, het is nog geen enkele regering gelukt om via tweedeling en angst te regeren, op een gegeven moment zeggen de onderlijners massaal basta- verdeel en heers politiek bestaat bij de gratie van instemming. Voor regeringsleiders is geschiedenis essentieel, alle grote culturen zijn ten onder gegaan aan tweedeling. Egypte en Rome door de tweedeling van burgers en slaven en het derde rijk tussen Uber- en  unthermenschen. Verlichte regeringsleiders zullen via onderwijs, cultuur en zorg een eenheid trachten te bewerkstelligen die de mogelijkheid biedt de mensheid inzicht te geven in haar eigen bestaan. In een eenheidsmaatschappij is geen ruimte voor geweld, machtsmisbruik, onderdrukking of doodstraf. Het fundament van een eenheidsmaatschappij is onderwijs en zorg, maar voor de laagste inkomens begint zorg onbereikbaar te worden. De bevolking vraagt om zorg en de politiek zegt niet bij machte om aan de vraag te voldoen. Het predikt zelfredzaamheid, en dat wat ze nog bieden is een druppel op een gloeiende plaat. Alles en iedereen moet elkaar beconcurreren, je bent geen patiënt meer maar een klant. Wat ik niet begrijp is hoe je concurrentie in verzorging kan hebben? Dan ga je toch volledig aan medemenselijkheid voorbij en hoe onwaarschijnlijk het ook mag klinken: zorg kwam vroeger uit de religieuze hoek.

De wetenschap neemt religie niet serieus, maar ze vergeet dat wetenschap uit religie is voortgekomen. De enige plek waar je vroeger wetenschap kon beoefenen was in kloosters. Kloosters zijn de voorlopers van onze huidige universiteiten, het is ook niet zo verwonderlijk dat de Leidse universiteit in een voormalig  klooster gevestigd is. Het hele zorgstelsel was vroeger in handen van de kerk.

In het Verre Oosten fungeren boeddhistische kloosters nog steeds als scholen, ziekenhuizen, bejaardencentra en universiteiten. Kerk en staat zijn gescheiden instituten, maar als door een verdeel en heerspolitiek medemenselijkheid in het  gedrang komt dan fungeert religie als het geweten van de samenleving. Religie en politiek krijgen dan opeens raakvlakken. In het verleden hadden religieuze instellingen een sociaal vangnet, elk ziekenhuis, clubhuis, bejaardencentrum, school enz. was religieus gekleurd, en werd bestierd door mensen, paters, nonnen, monniken, enz. die hun beroep uit roeping uitoefenden, niet uit economisch belang. Natuurlijk er waren binnen deze religieuze instellingen machtsmisbruik en misstanden. Dat is de reden waarom deze infrastructuur praktisch verdwenen is… De enige die nu nog wat voor verdrukten in de samenleving doen zijn nog de resterende religieuze instituten zoals, Emmaus, Leger des Heils, diaconie, enz. Dit restje wat nog overgebleven is, neem maar van mij aan dat deze mensen het uit roeping doen en niet uit macht of hebzucht. Ze doen het vanuit religieus besef, niet te verwarren met godsdienstig besef.

Het woord religie heeft twee betekenissen de eerste betekent ‘vrijplaats’ en de tweede, dat wat gescheiden is weer tot eenheid brengen. Het woord religie duidt op totale eenheid, alles bevindt zich binnen deze totale eenheid, ook je tegenstanders. Mocht er zich nog iets buiten deze totale eenheid bevinden dan is het niet totaal en daarmee geen religie. Religie is inzien dat alles één samenhangend geheel is. En welke religieus systeem je beleid of beoefent maakt niet uit. Christendom, Islam, Jodendom, boeddhisme, enz. zijn niet meer dan verschillende methoden die allemaal tot één en hetzelfde doel leiden: bewustwording van de eenheid van alle bestaan. Als de politiek de machtsposities van het religieuze bestel bewaakt, en de religie, zorg en welzijn. Hopelijk zit er nog hier of daar een verlichte geest in Den Haag.

Maar ach,  ik ben ook maar een blinde die in het duister tast en zijn vingers aan letters brandt.

Deze tekst werd eerder in het BD geplaatst.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Zeshin van der Plas Tags: basta, diefstal, manier van leven, opvang, religie, te idealistisch, wachtlijsten

Lees ook:

  1. Basta
  2. Religie zou moeten evolueren
  3. Zeshin – Basta
  4. Gandhi, Ambedkar en de Dalits

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Taigu zegt

    21 november 2024 om 19:00

    Dystopisch stuk dat goed past bij het populistische tijdseigen. De zogenaamde democratie van de Staat der Nederlanden bezwijkf onder Europese regelgeving. De euro heeft de samenleving gespleten in winnaars en verliezers. Religie is aan machtsmisbruik ten onder gegaan. Het is even simplistisch als onhistorisch. Het Verre Oosten is overigens een term uit een koloniaal verleden. Als auteur lijkt Zenshin zijn dag niet helemaal te hebben gehad.

  2. Lida Hospers zegt

    22 november 2024 om 16:38

    Er is van alles te zeggen over onze tijd. Er zijn mensen bezig om goede zaken, zoals respect voor de waarheid, zorg voor de aarde, mensenrechten, eerlijk delen, goed onderwijs, rechtspraak, verdacht te maken en te ondermijnen. Ze gebruiken de social media op een handige manier en helaas ook onze gemakzucht en onverschilligheid, “Het zal wel loslopen, ze doen maar”.
    We kunnen iets doen. De wetten worden vastgesteld in het parlement en in Europa. Er zijn daar ook mensen die willen werken aan behoud van sociale rechtvaardigheid, bescherming van de aarde, vrede en goed onderwijs voor iedereen. Je kunt kritiek hebben op deze organen maar het zijn wel de vormen die we hebben en kunnen gebruiken.
    Als je zorgen hebt over de afbraak, steun dan een politieke partij die daar tegenin gaat en wat beters wil bevorderen. Lid worden is al genoeg, je hoeft niet zelf het hoogste woord te gaan voeren. Verbind je, wees solidair, word lid en keer het tij.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.