• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2024 – dag 302 – kilheid

Het jaar 2024 – dag 302 – kilheid

28 oktober 2024 door Joop Ha Hoek

Boeddhistische leraar Varamitra riep de boeddhistische gemeenschap in Nederland jaren terug al op: ‘Kom van dat kussen af, doe wat, steek je handen uit de mouwen.’ Het hielp niet, op een enkele uitzondering na werden de kussens warm gehouden, het gesnurk tijdens meditatie overweldigend, mantra’s geoefend en de teksten van de Boeddha geprezen maar niet gepraktiseerd. Pogingen doen om lijden te beëindigen. In de praktijk.

Tot vorige week op LinkedIn een bericht verscheen dat Dorine Esser en Dirk Wolbers met https://voice-of-buddhism.crd.co  een oproep aan de ingedutte boeddhistische wereld deden zich uit te spreken tegen het geweld, het vermoorden van onschuldige mensen, vrouwen, mannen, kinderen, ouderen, zieken in Gaza, door Israël. Ze noemden dat land expliciet en niemand kan ontkennen dat Israël daaraan schuldig is. Israël verweert zich door te stellen dat het Hamas wil vernietigen, die op 7 oktober vorig jaar meer dan 1500 onschuldige Israeliers afslachtten en duizenden mensen verwondden. En zich schuil zou houden op publieke plaatsen in Gaza. Elke dode is er een te veel, het geweld in Gaza buitenproportioneel.

Ik was blij met de oproep om je als boeddhist uit te spreken tegen dat geweld maar kreeg ook in eerste instantie een ongemakkelijk gevoel: moet je kiezen voor de een en de ander afwijzen? Slachtoffer en dader? Toch ben ik blij met de oproep omdat die de mogelijkheid creëert om met meerdere partijen in gesprek te gaan om een eind te maken aan het moorden van beide kanten. Het wij en zij uit te schakelen.

Op het initiatief van Esser en Wolbers kwamen ook negatieve reacties uit boeddhistische hoek- ik vond ze kil en niet getuigen van compassie en empathie. Je mag je als land toch verdedigen als je wordt aangevallen en in het totaal van oorlogen valt het aantal slachtoffers eigenlijk toch wel mee? Terloops werd in die reacties het leed van de slachtoffers licht aangetipt. De al meer dan 40.000 burgerdoden in Gaza.

Als ik de beelden zie van een totaal verwoest land, puinhopen, gebombardeerde ziekenhuizen, infrastructuur, kleine kinderen die hun ouders helpen een wagentje voort te duwen met huisraad, op weg naar geen toekomst, dan is dat zo verdrietig en word ik ook verschrikkelijk kwaad dat dit gebeurt. Een Nederlandse militair die ik ooit ontmoette noemt dat ‘een parkeerterrein aanleggen.’

Laatst keek ik naar een documentaire over de slachting die door Hamas op 7 oktober vorig jaar is aangericht in Gaza. Afgewisseld met beelden van Palestijnen die ook -een deel van-  hun familie zijn kwijtgeraakt door Israelische aanvallen. Familieleden van gegijzelden. Alleen maar slachtoffers.

Kom van dat kussen af en spreek je uit op weg naar een dialoog. Praat niet onzinnig over de legitimiteit van oorlog, zo kil. Zie de mens en houd op met dat labelen.

Esser en Wolbers richtten ook ‘Gaza Resilience Live’ op. Wolbers legt in een reactie uit wat de doelstelling met ‘Gaza Resilience Live’ is:
‘Gaza Resilience Live is een reeks webinars voor actievoerders en allen die zich betrokken voelen bij de schrijnende situatie in Gaza. De webinars willen meegeven dat we niet alleen staan en dat er wegen zijn om op een geschikte, voedende manier goed voor jezelf te blijven zorgen als actievoerder of betrokkene terwijl je je tegelijkertijd volop blijft inzetten voor gerechtigheid in Gaza en voor de inwoners van Palestina.’

Uit contacten en uit berichten van en met actievoerders weet ik dat die zwaar onder druk staan. Er zijn ervaringen dat politiemensen zonder toestemming de woningen van actievoerders ingaan en actievoerders en huisgenoten onder druk zetten. Veel actievoerders hebben ook een baan en zetten die op het spel als dat bekend wordt bij de werkgever. Als ze veroordeeld worden vanwege hun maatschappelijke betrokkenheid. Bij acties worden deze mensen gefotografeerd en is is sprake van gezichtsherkenning, alsof het om criminelen gaat. Amnesty International protesteert tegen die aantasting van mensenrechten.

Als voormalig onderzoeksjournalist weet ik uit ervaring hoeveel moeite overheidsdiensten – ook buitenlandse, doen om actievoerders te criminaliseren. In reacties van de laatste dagen gaan ook sommige boeddhisten in op de activiteiten van deze (Palestina)activisten en kwalificeren ze op een onprettige en kwalijke wijze. Over juist spreken gesproken.

Kom van dat kussen af, zei Varamitra.

Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
Vrede en alle goeds.
Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen Chef corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek, Mensenrechten, Politiek Tags: Dorine Esser, Gaza, uitspreken

Lees ook:

  1. Taigu – Gaza en geëngageerd boeddhisme
  2. Het jaar 2023 – dag 263 – vlagvraag
  3. Het jaar 2023 – dag 284 – onwetendheid
  4. Stop de waanzin in Gaza, het Midden-Oosten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.