• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Waarom kwam Bodhidharma naar het Westen?

Waarom kwam Bodhidharma naar het Westen?

21 oktober 2024 door Edel Maex

Het boeddhisme is ontstaan in India en vandaar uitgewaaierd, langs een noordelijke route richting China en Japan en langs een zuidelijke route richting Sri Lanka en Thailand. Het is een uitermate boeiende geschiedenis. In Zen is er een bekende koan: ‘Waarom kwam Bodhidharma naar het Oosten?’ Bodhidharma is de grotendeels legendarische figuur van wie gezegd wordt dat hij zen van India naar China bracht. De koan stelt pertinente vragen bij het opkomende Chinese boeddhisme. De voorbije eeuw vond het boeddhisme nu ook zijn weg naar het Westen.

Hier komt het boeddhisme terecht in een cultuur die door en door getekend is door het monotheïsme. De eerste reflex van het Westen is het boeddhisme te zien als een religie, ik bedoel een religie in de definitie van Dennett: een religie met bovennatuurlijke goden, met een stichter, met een boek, met een opgelegde ethiek … De antropoloog Rik Pinxten noemt dit de koloniale attitude: het projecteren van je eigen categorieën op een andere cultuur, zonder je daarin te laten toetsen door die cultuur.

Het is maar door de confrontatie met een andere cultuur dat je je bewust kunt worden van je eigen cultuur. De koloniale attitude ontneemt je ook de kans om jezelf te leren kennen. Kenmerkend voor de westerse houding is een notie van ‘de Waarheid’. Die waarheid kan gebaseerd zijn op een goddelijke openbaring, of het verwerpen daarvan, of op een geloof in de rede en de wetenschap. Voor gelovigen is het bestaan van God de waarheid. Westerse atheïsten definiëren zich in functie van (het niet bestaan van) een monotheïstische almachtige God. Wetenschappers als Dawkins en filosofen als Etienne Vermeersch vinden het nodig om iedereen daarvan te overtuigen.

Als je ‘boeddhisme’ intikt in Google is het eerst wat je te zien krijgt de vraag: ‘Wat gelooft het boeddhisme?’ Als je naar de geschiedenis van het boeddhisme kijkt dan zie je dat het zich telkens aan andere culturen heeft aangepast, zonder zich erg vast te klampen aan waarheden. Nogal wat boeddhistische teksten, in verschillende boeddhistische tradities, waarschuwen zelfs expliciet voor het vasthouden aan waarheden. De vraag: ‘Wat gelooft het boeddhisme?’ slaat dus eigenlijk nergens op. Maar ze verraadt meteen onze westerse ‘waarheidsattitude’.

Voor onze westerse geest is de notie van een religie zonder waarheid moeilijk te vatten. Maar als je naar het brede veld van het boeddhisme kijkt zie je een veelheid van gedachten en gebruiken waarvan geen enkele de absolute waarheid kan claimen en er is ook niet zoiets als een ‘congregatie voor de geloofsleer’, er is geen autoriteit die daarin een oordeel kan vellen. Dus als je zoals Google de vragen stelt: ‘Wat gelooft het boeddhisme? Wat zijn de regels van het boeddhisme? Wat mag je niet doen als boeddhist?’, dan is daar geen antwoord op.

Zelfs de notie van de Boeddha als stichter van het boeddhisme glipt als zand door je vingers als je er dieper op ingaat. Zeker, er is de Boeddha van de Palicanon, die hoogstwaarschijnlijk een historisch figuur was, maar die zichzelf nooit de Boeddha genoemd heeft. En in het latere boeddhisme vind je een plethora aan Boeddha’s, zonder enige historische grond. Maar waar staat het boeddhisme dan uiteindelijk echt voor? Sorry, we zullen er moeten mee leven dat het boeddhisme een veelheid van dingen is die niet onmiddellijk tot één ding te reduceren zijn.

Als het boeddhisme naar het Westen komt zal het zich inpassen in onze cultuur. Zal het zich nu ook aanpassen aan onze waarheidsattitude? Of zal de invloed van het boeddhisme de notie van een vaststaande waarheid verzachten? Je ziet in het opkomende westerse boeddhisme beide tendensen. Wat zal er gebeuren? De aanpassing aan een andere cultuur is een proces van eeuwen. We gaan dus nooit het antwoord op deze vraag weten. (Tenzij je misschien gelooft in reïncarnatie. Maar voor alle duidelijkheid, daar geloof ik zelf niet in.)

Ieder van ons is dus niet meer dan een klein steentje in de rivier waarvan we niet weten hoe ze verder gaat stromen. Maar we zijn wel dat kleine steentje en die verantwoordelijkheid hebben we. Dus waar sta ik voor, als klein steentje in die rivier?

Ik kies in ieder geval voor een verzachting van de notie waarheid. Er is onder de noemer waarheid al veel leed in de wereld veroorzaakt. Een van de ergste dingen die een mens kan hebben is ‘gelijk’. Als je gelijk hebt houdt het op. Als je je gelijk loslaat is er ruimte voor dialoog. En zo is het boeddhisme voor mij veel meer een levenshouding dan een levensbeschouwing. Die levenshouding is niet gebaseerd op geboden en verboden, maar op een natuurlijk verlangen om geen lijden te veroorzaken, niet voor mezelf en niet voor een ander.

Het boeddhisme is daarin voor mij een bron van inspiratie, waar ik heel dankbaar voor ben. Het is voor mij niet de ‘enige ware’ religie. Het is een plek waar ik mij thuis voel, maar uiteraard kan iemand anders zich op een andere plek thuis voelen. Er valt niets of niemand te overtuigen. Maar ik wil mijn liefde voor het boeddhisme graag delen met wie dat wil.

Waarom kwam Bodhidharma naar het Westen? Zoals dat gaat in koans blijft de vraag open. Maar binnen een paar honderd jaar gaan we meer weten.

Categorie: Andre Baets, Boeddhisme, Edel Maex Tags: ‘Waarom kwam Bodhidharma naar het Oosten?’, cultuur, Dennett, dialoog, Etienne Vermeersch, India, loslaten, Palicanon, Rik Pinxten, waarheid, westerse geest

Lees ook:

  1. Edel – Religie en wetenschap, een westers duo
  2. ‘China vernietigt boeddhisme en daarmee  identiteit van Tibetanen’
  3. Dertigduizend boeddhisten ‘van buiten’ stellen de cultuur in Tibet veilig
  4. Scheiding van kerk en staat

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    22 oktober 2024 om 11:22

    Het voor mij wel duidelijk dat de Boeddha gelijk had dat juist begrip van zaken heel belangrijk is. Want hoe we zaken begrijpen geeft vorm aan de toekomst, je eigen maar ook andermans. Op dat begrip zijn onze intenties en plannen gebaseerd. Ook onze spraak en daden. Ik zie de Boeddha als een Ziener op dit vlak.

    Als het geloof in een ego, als hartstocht, als verbeelding alleen maar toeneemt, dan kun je er zeker van zijn dat de toekomst niet best is. Er zijn gewoon verbanden die niet duister zijn. Het is heel voorspelbaar dat een verslaafde zichzelf in de soep werkt en het is ook heel voorspelbaar dat een samenleving dit doet als de visies over heil en onheil onjuist zijn.

    Maar goed, mensen willen dit niet erkennen. Wat kun je er aan doen? Het gaat toch uitkomen hoor.

    De strijd om het gelijk, om juiste visie, om begrip, om wie heeft gelijk wordt altijd in een heel negatief daglicht geplaatst vind ik. Maar Boeddha zag volgens mij terecht dat het juist heel belangrijk is zaken op de juiste manier te begrijpen want anders roep je alleen maar ellende over jezelf en anderen af.

    Het is ook heel voorspelbaar dat een wereld waarin het gelijk wordt ontkend, onleefbaar wordt, chaotisch, instabiel. Het is ondermijnend.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528
    • Boeken – Op zoek naar de Zesde Zenvader
    • B’eter: Bao buns met aubergine
    • Elk levend wezen groeit en streeft naar grootschaligheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.