• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Ujukarin – Achtvoudig Pad, aantrekken en afstoten

Ujukarin – Achtvoudig Pad, aantrekken en afstoten

18 oktober 2024 door Ujukarin

De Mahacattarisaka Soetra en het schaap-versus-slimmerik spectrum.

Boeddha preekte voor vele verschillende groepen, vooral ‘huishoudens’ maar soms ook monniken en nonnen. Deze keer bespreken we een soetra gericht tot pijdragers, de volgende maand een vergelijkbare lezing gericht aan leken. De Mahacattarisaka soetra dekt de eerste vijf schakels van het achtvoudig pad (niet per se want de volgorde is niet lineair): juiste zienswijze, juiste gerichtheid, juist spreken, juist handelen en juist levensonderhoud. En we gebruiken zoals gewoonlijk de excellente Janssen/de Breet Nederlandse vertaling.

Gerichtheid

Alle vijf schakels worden in eenzelfde structuur uitgelegd. Als voorbeeld de letterlijke tekst voor de tweede.

“Hierbij, monniken, staat de juiste zienswijze voorop. En hoe staat de juiste zienswijze voorop? Men herkent de verkeerde gerichtheid als de verkeerde gerichtheid en de juiste gerichtheid als de juiste gerichtheid. Dat is iemands juiste zienswijze.

En wat, monniken, is de verkeerde gerichtheid? De gerichtheid op genoegens, de gerichtheid op boosheid, de gerichtheid op geweld – dat is de verkeerde gerichtheid.

En wat, monniken, is de juiste gerichtheid? Ook de juiste gerichtheid is tweevoudig, zeg ik. Er is de juiste gerichtheid die nog behept is met mentale vergiften, gepaard gaand met verdienste, resulterend in hechting aan wedergeboorte; en er is de juiste gerichtheid die edel is, vrij van mentale vergiften, bovenwerelds, een stap op het pad.

En wat, monniken, behelst de eerste gerichtheid? De gerichtheid op verzaking, de gerichtheid op vrijheid van boosheid, de gerichtheid op geweldloosheid: dit is de juiste gerichtheid die nog behept is met mentale vergiften, gepaard gaand met verdienste, resulterend in hechting aan wedergeboorte.

En wat, monniken, behelst de tweede gerichtheid? Het denken, het nadenken, de gerichtheid, het fixeren, focussen en toewijden van de geest, de aandrijfkracht van de spraak van degene met een edele geest, die vrij is van mentale vergiften, die het edele pad bezit, die het edele pad ontwikkelt – dat is de juiste gerichtheid die edel is, vrij van mentale vergiften, bovenwerelds, een stap op het pad.

Wanneer iemand na de verkeerde gerichtheid opgegeven te hebben zich inspant om de juiste gerichtheid te laten opkomen – dan is dat zijn juiste inspanning. Hij geeft bewust de verkeerde gerichtheid op, hij laat bewust de juiste gerichtheid opkomen en blijft erbij: dit is zijn juiste aandacht. Zo draaien en cirkelen deze drie dingen van hem rond de juiste gerichtheid, namelijk juiste zienswijze, juiste inspanning en juiste aandacht.”

Analyse

Zowel aan het begin als aan het eind van dit stuk wordt de relatie met juiste zienswijze benadrukt, en aan het einde ook die met inspanning en aandacht. Dit is een constante voor deze soetra: voor alle vier anderen (ja zelfs voor zienswijze!) wordt die relatie herhaald in vergelijkbare bewoordingen.

Voor alle vijf de schakels zie je ook hetzelfde patroon: bepalen wat de verkeerde benadering is, en dan twee niveaus van de correcte benadering. In het ‘wereldlijke’ niveau is men nog “behept met mentale vergiften”. Kort gezegd is dit vooral een zien wat fout gedrag is, zoals geweld en handelen uit hebzucht, en daarvan afstand nemen. Omdat het vooral om praktische/wereldse motivatie en concrete acties gaat, zegt Boeddha dat er nog karma vipaka (gevolgen van handelingen) aan vastzit in de vorm van ‘verdiensten’. In het ‘edele’ niveau is de motivatie vooral geïnspireerd door het bovenwereldse, door de aantrekkingskracht van een onbezoedeld-door-vergiften essentieel-ethische leefstijl. Dus eerder aantrekkingskracht-van-boven dan afstoting-door-verkeerd-gedrag-beneden. Klinkt allemaal mooi, maar dat niveau is zoals ik steeds begrijp wél pas mogelijk na doorlopen van dat ‘lagere’ niveau.

De niveaus van gedrag

Net zoals dit voorjaar bij de ‘Dharmadriehoek’ kun je tussen heel wat verschillende concepten in het boeddhisme dwarsverbanden zien. In dit geval leg ik deze achtvoudig pad-metaforen eens naast het thema groepsdier-versus-individu, dat ik al in eerdere praatjes uitgewerkt heb. https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/218963-wil-het-echte-sanghalid-opstaan/ Heel kort samengevat zijn er vier vormen van gedrag (en wie persistent dat gedrag vertoont zou je ook als stereotype persoon, bijvoorbeeld ‘groepsdier’,  kunnen categoriseren):

  • Groepsdier: je neigt ernaar je niet als individueel persoon te uiten maar als onderdeel van een groep, bijvoorbeeld onderverdeeld naar politieke voorkeur, sociale/familieachtergrond, religie, favoriete voetbalclub of muziekster etc. Velen van ons behoren tot meerdere groepen hoewel in kwesties zoals partner- of beroepskeuze vaak één der groepslidmaatschappen domineert. Het kenmerk van die groep (deel van de grotere op samsara gerichte meute) is dat ze een hele set gedeelde normen en waarden heeft. Elke koppeling met boeddhisme voor zo’n persoon is eigenlijk te veel van het goede: een zich boeddhistisch noemende ‘groep’ vloekt nogal met de idealen van Boeddha. Het gedrag van zo’n persoon heeft veel weg van een schaap…
  • Lid van een positieve groep: er zijn in je gedrag en dat van de mede-boeddhisten zeker nog samsarische elementen te vinden, dus aantrekkingskracht vanuit gehechtheid, groepsdwang en zo. Maar ook elementen van Dharma en ethiek: zo zal je al wat meer écht naar de Vijf Leefregels kijken en mede-boeddhisten er vriendelijk op aanspreken als hun gedrag (bijvoorbeeld levensonderhoud) te zeer onethisch zou zijn. Als je van allitererende termen houdt zou je hem midden tussen het spectrum van schaap en slimmerik kunnen plaatsen als een soort scout, een onderzoekend student die probeert zich los te worstelen van de groep.
    Dus ja je zit nog binnen de groepsconditionering, maar stelt je wél ontvankelijk op voor allerlei spirituele waarden die op een andere manier verbondenheid met anderen inhouden. Dat is ook het grote verschil in de psychologische karakterisering van het positieve-groepslid en de individualistische rebel: positieve-groep betekent puberaal zoeken met een ontvankelijke geest, individualisme betekent pure eigenwijze opstandigheid.
  • Individualist: Je ‘rebelleert’ tegen de groepswaarden uit zelfzuchtig eigenbelang. De individualist zal zich juist zeer consequent afzetten tegen alles wat vanuit de groep gesuggereerd wordt, hij/zij voelt zich te goed voor deze groep. Dus in de plaats van groepsloyaliteit komt alleen ikke-ikke, en niet het grotere geheel.
  • De echte individu oftewel de Arya. Je volgt het ideaalbeeld dat Boeddha schetste, en laat alle groepsdwang achter je. Je probeert je uit je gevoel voor verbondenheid met alle levende wezens verder te ontwikkelen richting Nirvana, en bent dus een “slimmerik”! (En een echte sangha, gemeenschap van volgelingen van Boeddha, is opgebouwd uit deze echte individuen die in onderlinge spirituele vriendschapsverbanden samenwerken.)

Uit de eerdere praatjes zijn twee tabellen gerold, die ik je niet wil onthouden; bij de tweede laat ik wegens ruimtegebrek de Individualist weg.

De definities

Pali term Arya Lichte vorm van bala Bala (of puthujanna of bahujana) Bala in kwadraat
Technische term Individu Positieve- groepslid Negatieve-Groepslid Individualist
Modern-populaire formulering Slimmerik ‘Scout’ 😉 Schaap Anti-Schaap
Psychologisch equivalent Volwassene Ontvankelijk-zoekende puber Gehoorzaam kind Stronteigenwijs opstandig kind

De kenmerken

Volgeling

 

Gedrag

Groepsdier Positieve-groepslid Arya/slimmerik
Groepsdwang (o.a. politiek, opvoeding kids, trouwen) Veel, excommunicatie als ongehoorzaam Zo min mogelijk Geen
Groepsconcurrentie Hoog (geld, macht) Weinig, samenwerken waar mogelijk Arya’s herkennen elkaar ongeacht het label. Zie ook Gotami-soetra.
Belang van mening van/binnen de familie Groot, en dat kan gelden voor vele lagen in de ‘extended familie’. Beperkt, de familie ziet zich als positief liefhebbend nest en niet als matriarchaat (M/V) met tentakels je hele leven door Geen, de arya bepaalt zelf de diepte van het familiecontact maar behoudt wél dankbaarheid voor alles wat gegeven is (met name door ouders)
Prioriteit van rijkdom en macht, mede als status binnen de groep Hoog (denk aan te grote SUV’s en huizen met minimaal 1 Airco kamer) Zo min mogelijk Geen
Kenmerken van bijeenkomst van dit soort volgelingen Poolse Landdag met Boeddhistisch etiket. Denk aan bingo-met-prijzen, prijsuitreikingen door VIB’s aan schoolkinderen, selfie-sessies van uren etc. etc. Op zijn minst wat serieuze content, met Dharmatalks Arya’s zijn bloedserieus 😉
Insteek naar ethisch leven Vooral met de mond beleden, pakweg een drankslijter wordt na diens bekering een ‘boeddhistische’  drankslijter Poging dit serieus te nemen, focus op Right Livelihood Serieus
Vriendschappen Vooral utilitair, jij-krabt-mijn-rug en ik-de-jouwe Enig niveau van Spirituele Vriendschappen Spiritueel (Kalyana Mitrata)

Je raadt het al: in de opgaande lijn die het Achtvoudig Pad biedt, vanaf verkeerde gerichtheid (/zienswijze/spreken/handelen/levensonderhoud) via wereldlijke juiste gerichtheid naar bovenwereldse juiste gerichtheid, doorga je een ontwikkeling van groepsdier (of individualist) naar arya!

De concrete lessen

Zoals zo vaak bij de leer van de Boeddha blijkt maar weer dat hij heel, heel simpel samen te vatten is. “Doe het zuivere, vermijd het onzuivere, reinig je geest”  en dat soort oneliners. Maar juist in het uitwerken, in het omzetten van iets dat we op logisch niveau begrijpen naar iets dat onze innerlijke emotionele conditionering omvormt, zitten de vele jaren studie en ook dan nog vele uitdagingen die het allemaal kan kosten. En juist de enorme breedte van de Leer kan helpen, omdat je in elk stukje van je leven weer andere vormen van inspiratie nodig kan hebben.

Dus pak vooral het Achtvoudig Pad, met o.a. de Mahacattarisaka soetra, erbij als je helder ervaart dat je klem zat in een verkeerde gerichtheid of zienswijze of inspanning etc. En als je dan langzaam ontdekt dat er een uitweg is, initieel eerder door afstoten van de niet behulpzame handelingen en later vooral door aangetrokken worden tot de zuiverheid van het bovenwereldse wél behulpzame activiteiten.

Maar als je ervaart dat je klem zitten te maken heeft met de interactie met anderen, pakweg door de invloed van je familie of sociale omgeving, pak dan leringen erbij die te maken hebben met het schaap-versus-slimmerik spectrum. Dus reflecteer hoe je de juiste context van spirituele vriendschappen om je heen kunt opbouwen, en de niet behulpzame elementen van je sociale context langzaam kunt loslaten.

En misschien, misschien, blijkt uiteindelijk dat een aantal ‘behulpzame’ activiteiten vanuit allebei de benaderingen een goede volgende stap is. Twee vliegen in één klap, toch?

 

Categorie: Boeddhisme Tags: aantrekken en afstoten, achtvoudig pad, Dharmadriehoek, Mahacattarisaka soetra

Lees ook:

  1. Ujukarin – Tussen droom en daad
  2. Taigu – De maatschappelijke praktijk van westers boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    18 oktober 2024 om 14:55

    Ja, hier wordt ook aangegeven, vind ik, dat de juiste intentie of gerichtheid die edel is, boven-wereldlijk, niet hetzelfde is als de afwezigheid van denken, intentie en gerichtheid. Dus wat juiste boven-wereldlijke intentie niet lijkt te zijn, is een direct handelen vanuit leegte oid. Of, de soort zienswijze dat een edele slechts spontaan handelt in situaties maar geen intenties heeft. Lijkt me niet zo houdbaar. Hoe meer je de Pali sutta’s bestudeert, vind ik, hoe minder ruimte voor allerlei geromantiseerde mystieke ideeën over gedrag en edelen. Een ontnuchterende bezigheid.

    Het is volgens mij ook niet zo dat als je alleen maar gericht bent op andermans welzijn, niet denkend aan je eigen welzijn, onbaatzuchtig gedrag, dit een juiste boven-wereldlijke edele gerichtheid is. In die zin denk ik niet dat je altruisme kunt zien als het boven-wereldlijke Pad. Het verloochenen van je eigen welzijn, of daar niet aan denken, is wel goedhartig maar wijs?
    In een sutta zegt de Pali Boeddha zelfs dat je je eigen welzijn niet moet verloochenen.

    Leuk artikel, merci

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het boeddhisme – tetralemma’s en paradoxen
    • Het jaar 2025 – dag 537 – contact
    • Amsterdam krijgt een voedselpark – een historische stap voor lokaal voedsel, agro-ecologie en gemeenschapsgrond
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • India hekelt China’s hernoeming van plaatsen op zijn grondgebied als ‘ijdel en belachelijk’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.